menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaden laten kiemen

Ga naar meest recente reactie

Semie

Semie

Ik wil zoveel mogelijk plantjes thuis voorzaaien en ze dan uitplanten, i.p.v. ter plekke te zaaien. Ik vraag me af of hier regels voor zijn. De bonen deed ik in potjes en zette ze dan op de keukenkastjes, deze kiemden dus a.h.w. in het donker. Ik weet dat dit niet goed ging met de slazaadjes, dit werden lange sprieten. Ik wil nu graag weten hoe ik dit het best kan doen met de andijvie en met koolsoorten (bloem- chinese- en savooiekool). Zet ik dit donker weg, of liever voor een raam?

Bedankt alvast voor de goede raad!

Yvon
dinsdag 20 juli 2010 - 20:43
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat zijn zaden, die iets onder de grond gebracht worden en dan hoef je ze niet donker weg te zetten. Belangrijk is, dat het vochtig blijft. Daarom nooit in de zon zetten. Kool zaai ik ook in potjes voor in kweekbakken met plastic kap erover. Dat is ook tegen uitdrogen. Deze kun je nu gerust buiten zetten tegen een muur aan de noord/oostzijde in de schaduw.
dinsdag 20 juli 2010 - 21:54
Semie

Semie

Dank je Jo. Ik heb met de achterkant van een potlood een gaatje gemaakt in de potgrond (ong. 1 cm) en daar het zaadje in gedaan. Daarna met de potgrond weer "toegedekt". Is dat goed, of had ik minder diep moeten doen. Ik vraag misschien wel veel, maar mijn zaaisels lukken vaak niet (behalve de keukenkastbonen, die gingen prima )

Yvon
dinsdag 20 juli 2010 - 22:02
JovanDreumel

JovanDreumel

Je mag gerust nog ondieper zaaien. Een paar mm is genoeg. Potgrond is van zichzelf vochtig genoeg. (Mits je de zak steeds goed sluit na gebruik)
dinsdag 20 juli 2010 - 22:15
Semie

Semie

Dan ga ik dat de volgende keer doen, ze zitten er nu al in. Ik heb de potjes in het kweekbakje gedaan, met de dekstel erop en de schuifjes een beetje open. Morgen zet ik het bakje buiten, maar niet in de zon. Ik hoop dat het zo helemaal goed gaat komen.
dinsdag 20 juli 2010 - 22:19
Jorg

Jorg

In het donker zaaien mag best, als je na het ontkiemen er maar voor zorgt dat de plantjes daarna voldoende licht krijgen. Moestuin
dinsdag 20 juli 2010 - 22:20
JovanDreumel

JovanDreumel

Het schuifje dicht tijdens de kieming en open als de plantjes erop staan. Anders kan er nog uitdroging van de grond optreden tijdens de kieming. De bedoeling is dat je geen water geeft tijdens de kieming, want dan krijg je schimmelvorming.
woensdag 21 juli 2010 - 07:21
JovanDreumel

JovanDreumel

Alle zaden hebben een minimum en maximum kiemtemperatuur en dat is per zaad verschillend.
Sla kiemt bv. slecht bij hoge temperatuur.
woensdag 21 juli 2010 - 20:01
Semie

Semie

@Jo, ik heb je tips opgevolgd en voor het eerst zijn alle zaadjes gekiemd. Heel erg bedankt voor het advies!
zondag 25 juli 2010 - 14:30
JovanDreumel

JovanDreumel

Mooi toch.
zondag 25 juli 2010 - 18:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon