menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boterboontjes

Ga naar meest recente reactie

kittykat

Kittykat

Hallo allemaal ,

Ik heb over ongeveer 3 weken boterboontjes geplant , 3 stuks in een putje van ongeveer 3 cm diep , een beetje water gegeven en dan een omgekeerde colafles over geplaatst voor de koude .Nu het probleem , er is maar 1 boontje op gekomen in de rij van 15 maal 3 , moet ik nog wat geduld hebben of beter herbeginnen nu het misschien nog niet te laat is . Zou de koude toch het probleem zijn ?
zaterdag 15 mei 2010 - 13:34
printemps

Printemps

Ja als het kou is komen ze niet zo goed uit
Mijn grootvader zaaide ze op een andere manier
(ik weet niet of hij ze voorweekte)denk het wel
Hij deed ze in de grond,deed de aarde wat op een hoopje,dan 1 velletje krantepapier erover en een beetje zand erover dat het papier niet wegvliegt
papier laten liggen en bonen groeien erdoor
Dan rotten ze niet

mvg
zaterdag 15 mei 2010 - 13:40
garfield

Garfield

Ik heb gisteren ook wat boontjes uitgegraven (oost Nederland) Daar zat een klein verrot worteltje aan. Het is nog gewoon te koud geweest. Gisteren ook het eerste rijtje maar weer opnieuw gepoot.
zaterdag 15 mei 2010 - 13:43
JovanDreumel

JovanDreumel

Te koud en te nat. Zodra je bonen gaat gieten zullen er ook verrotten.
Daarom zaai ik ze in potjes in een miniserre of kweekbakje. De potgrond is vochtig genoeg. Dan hoef je geen water te geven. Een kweekbakje voorkomt verdamping, dus gieten hoef je ook niet. En als het dan iets warm is, dan staan ze er heel snel op. deze op de foto is Brittle wax. zaad van de Aldi. Deze zou erg geschikt zijn voor de diepvries, vandaar dat ik die eens probeer.
Deze werden 1 mei gezaaid.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 15 mei 2010 - 17:43
cetinel

Cetinel

en ik maar braaf de ijsheiligen afwachten....
vandaag dus sperziebonen gezet evenals een rijtje stoksnijbonen en ook nog wat mais.
de mais is een korte soort(zoete jan)die eventueel ook in bakken kan.
ik heb de boontjes(sperzie)deze keer niet op rijtjes gezaaid maar op "hoopjes": om de 40 cm een stuk of vier vijf boontjes.en in elk putteke 1 zaadje van de suikermais(volgens mij heeft de boer hiertegenover alweer voedermais gezet!(vierde jaar) hopelijk lukt mijn suikermais toch een beetje.
het samen planten met boontjes word bij ons in turkije vaak gedaan,back to my roots dus
zaterdag 15 mei 2010 - 21:57
kittykat

Kittykat

Straf bedankt voor jullie tips !!!

Braaf de ijsheiligen afwachten is verstandig , geduld is een deugd . Voorzaaien kan misschien ook maar ik heb problemen met het buitenzetten van tere plantjes , die worden dan ook weer voor de helft opgegeten door slokkers die vroeger opstaan dan ik . Ik zal mijn boontjes herplanten en heb nog een zakje suikermais , zal eens proberen zoals cetinel , tussen de boontjes een zaadje van de mais . Nog aan allemaal een prettige lente !
zondag 16 mei 2010 - 09:37
annemiek123

Annemiek123

Ja mijn bonen zijn ook allemaal kapotgegaan, ik heb vandaag nieuwe gezaaid, meteen maar in de vaste grond...hopen dat ze aanslaan deze keer. Ik heb het ras lage slaboon Record, maar tot op heden zijn naam nog geen eer aan gedaan, vorig jaar deden ze het niet goed en ben benieuwd of de nieuwe zaai wat gaat doen...
zondag 16 mei 2010 - 20:10
Rita1960

Rita1960

en mijn boontjes zitten allemaal nog in de zakjes..

't is hier nog te koud - temp overdag max 13 graden- en de grond is ook nog te nat
maar.. het betere weer schijnt er aan te komen

groetjes,

Rita
maandag 17 mei 2010 - 22:20
charelke

Charelke

Mijn vader zei vroeger altijd; Een boon mag de maand mei niet zien. Hij zaaide ze wel in de volle grond maar iets later in de meimaand zodat ze nog niet boven komt piepen.
groetjes
Charelke
maandag 17 mei 2010 - 22:45
cetinel

Cetinel

da zei mijn buurman ook altijd: ne bjeun mag de mei nie sien.
maandag 17 mei 2010 - 23:01
annemiek123

Annemiek123

Ahh oke, dan is juni de maand om te zaaien, ik dacht al wat eerder...omdat nu het mooie weer eraan komt, gaat het nu misschien dan toch lukken, volgende keer wacht ik netjes tot juni
dinsdag 18 mei 2010 - 08:51
JovanDreumel

JovanDreumel

En ik hoop ze op 1 juli te kunnen oogsten.
Vroeger had men niet de mogelijkheden, die men nu heeft met kweekbakken enz. Toen werd alles in de volle grond gezaaid. Nu kun je ze voorkweken en ze vrijwaren tegen slecht weer en vogels en droogte. Die van mij hebben dus al behoorlijk meizon gezien.
dinsdag 18 mei 2010 - 10:25
sky

Sky

Mijn struikboontjes doen het goed hoor!
In volle grond gezaaid met een van mijn zelfbouwconstructies erover....
Ne mens mé honger kan toch zo inventief zijn hé [afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 18 mei 2010 - 10:49
charelke

Charelke

Annemiek ,ik heb je een mail gestuurd via uw profiel ,ik weet niet of het gelukt is,hopelijk wel.groetjes
Charelke
dinsdag 18 mei 2010 - 13:57
annemiek123

Annemiek123

jaja dat was gelukt bedankt!
dinsdag 18 mei 2010 - 14:54
cetinel

Cetinel

mijn boontjes staan boven!
woensdag 26 mei 2010 - 10:22
Rita1960

Rita1960

en bij de mijne.. gezaaid in potjes begint de aarde open te breken
woensdag 26 mei 2010 - 18:02
kittykat

Kittykat

Eureka!!

We hebben hier een halve dag regen gekregen , en het slokje en de zon s'namiddags hebben de boontjes wakker geschud .ZE KOMEN BIJNA ALLEMAAL BOVEN !! Wat is de natuur mooi .
vrijdag 28 mei 2010 - 10:22
SuperMoeke

SuperMoeke

Ik heb mijn eerste boontjes al geoogst.. Ik dat ze in april al gezaait en vorig weekend zaten er al boontjes aan..

Grtz Daniëlle..
vrijdag 28 mei 2010 - 11:46
pthomass

Pthomass

mijn boontjes zijn ongeveer 9 dagen geleden gezaaid in volle grond, en zo komen quasi allemaal al boven piepen. Hebben eerste dagen veel (te veel) zon gehad, dan redelijk wat regen en met die regen en nog beetje zon zijn ze op paar dagen doorgebroken. Ben ze nu aan't afschermen, want duiven en andere vogels zitten bij ons met de hopen.

Heb binnen ook wat gezaaid in bakken. Maar die staan nog maar sinds afgelopen weekend.

Heb ook iets anders geprobeerd:
keukenrolvel met wat koemestkorrels erop en dan boontjes erop. Water zodat keukenrolvel nat is. Benieuwd wat dat gaat geven. Heb er ook twee pompoenpitten opgelegd. Experiment dat misschien gedoemd is om te falen, maar ach... een mens moet wat.
vrijdag 28 mei 2010 - 12:08
charelke

Charelke

pthomass,
Met die keukenrol vellen,daar hoef je geen koemestkorrels aan toe te voegen hoor,die peultjes en pompoenpitten komen zo wiezo tot ontluiking.
Ik zaai zo verschillende keren wekelijks zoals : preischeuten,radijsscheuten,sojascheuten,farfala,mosterdzaad,waterkers,enz.....
Lekker op een boterham met smeerkaas
Jij wil er waarschijnlijk plantjes op kweken en daarna in een pot planten of de volle grond éh. Pompoenpitten vindt ik wel wat aan de late kant om nu nog te zaaien maar voor u is het een experiment okee. Indien je graag pompoenplantjes wil hebben kom dan maar af,heb er nog een25 tal in een potje in de serre staan en krijg ze allemaal niet uitgeplant bij mij thuis.
groetjes
Charelke
vrijdag 28 mei 2010 - 22:23
pthomass

Pthomass

dank voor je aanbod, maar ik ben hier van een buurman al volop vanalles aan het krijgen. Heb al 5 pompoenplantjes gekregen. Twee zitten al in volle grond, voor de overige 3 ben ik plaats aan het maken. In de grond zitten tevens zaadjes, en een aantal daarvan zijn al aan het uitkomen. Zitten evenlang als de bonen in de grond. Zullen zien, is eerste jaar en wat experimenteren kan nooit kwaad.

Ik heb wel gezien dat de boontjes op de eerste blaadjes dorre/rotte plekjes vertonen. Van wat kan dat zijn?
zaterdag 29 mei 2010 - 08:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon