menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenhoezen

Ga naar meest recente reactie

PattyF

PattyF

Hallo allen,
Omdat mijn tomaten al twee jaar lang last hebben van de aardappelenziekte en ik dus daardoor niets of bijna niets kan oogsten, heb ik gedacht om gebruik te gaan maken van tomatenhoezen.
Wie heeft hier ervaring mee?
Ik ben zo gek op tomaten dat ik dat eigenlijk niet wil opgeven maar ja als je planten en vruchten elk jaar kapot gaan werkt dat ook niet stimulerend.
Dus..... wie o wie kan mij helpen.

Patty
zondag 11 april 2010 - 16:23
Jorg

Jorg

Geen ervaring met de tomatenhoezen. Je kunt natuurlijk ook zelf iets maken dat voorkomt dat de tomatenplanten te nat worden en blijven. Bijv. onder plastic.

Je zou natuurlijk ook aan een tuinkas kunnen denken als je daar budget en ruimte voor hebt.
zondag 11 april 2010 - 17:07
Matabish

Matabish

Hallo Patty,

ga eens kijken in onze eigen webwinkel: http://www.tuinadvies.be/shop/rubriek.php?rid=20
Daar vind je mooie plastieken tomatenserres voor een redelijke prijs.
Hangt er natuurlijk vanaf hóeveel tomatenplanten je wil kweken.
Ik plant er 12 à 15 in tomatenzakken en ik ben er erg tevreden over!

Groetjes,
Matabish.
zondag 11 april 2010 - 18:43
Sus

Sus

Heb je al eens geprobeerd met geente planten?
sinds ik alleen nog maar met geente planten werk heb geen last meer gehad van de aardappelziekte, ze staan bij mij echter wel in de serre
zondag 11 april 2010 - 19:58
Calliope

Calliope

sinds ik alleen nog maar met geente planten werk heb geen last meer gehad van de aardappelziekte, ze staan bij mij echter wel in de serre

Mijn tomatenplanten staan ook in de kas (niet geënt) en hebben ook geen last van de aardappelziekte.

Het mooist is als je de tomatenplanten toch iets beschut neer kunt zetten. Kan dat niet, dan zou ik gaan voor een ras dat goed ziektebestendig is. De meeste F1-rassen, die geschikt zijn voor buitenteelt kunnen wel wat hebben. Ook de planten ruim planten kan aardappelziekte helpen te voorkomen.

Succes
zondag 11 april 2010 - 21:44
PattyF

PattyF

Ik heb een aantal weken terug geente tomatenplanten besteld, die komen eind april binnen. Ik wil gewoon geen risico lopen, als het dit jaar weer niet lukt dan doe ik het nooit meer. Vandaar dat ik toch de tomatenhoezen maar aan ga schaffen, zeker omdat het bij Matabish goed heeft geholpen. Dank jullie wel voor alle reacties.
Patty
maandag 12 april 2010 - 11:27
Matabish

Matabish

Oei PattyF,
'k geloof dat we hier een misverstandje hebben...
Ik zet mijn tomatenplanten niet in hoezen hoor!
Ik plant ze in 'tomatenzakken' = zakken met speciale grond voor tomaten en plaats voor 3 planten per zak.
Die leg ik dan in het groene tomatenserretje van de tuinadvieswinkel op een redelijke afstand van elkaar
opdat ze elkaar zo weinig mogelijk zouden raken.
Ook haal ik bijna alle bladeren weg zodra ze volwassen zijn.

http://www.ehow.com/video_2328947_prune-tomato-plant.html

Ik moet het zó wel doen omdat ik absoluut geen tuingrond heb.
Bijna alles gaat bij mij in zakken of potten en dat werkt ook heel goed.
Het is voor mij natuurlijk maar hobby want anders zou het waarschijnlijk veel te duur worden!

Hartelijke groetjes,
Matabish.
maandag 12 april 2010 - 15:25
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb ook elk jaar 38 planten op een rij staan naast de aardappels en dat gaat toch goed, maar eind september/ begin oktober zijn er nog een aantal groen . Dit jaar ga ik ongeveer half september tomatenhoezen er over doen. We zullen dan eens kijken of ik er nog meer rijp kan krijgen.
maandag 12 april 2010 - 17:47
PattyF

PattyF

@ matabish Bij mij staan ook alle planten in potten en dat gaat heel goed.
@ jo van dreumel Ik hoop dat de groene tomaten inderdaad rijp gaan worden.

Patty
maandag 12 april 2010 - 18:46
JovanDreumel

JovanDreumel

En misschien als je ze net hebt uitgeplant buiten na half mei. Vaak is het dan nog te koud en winderig. Dan 14 dagen zo'n hoes erover zou misschien ook wel goed zijn. Maar in de zomer is het lastig als je moet dieven en aanbinden. Dit jaar heb ik ze voor het eerst. Een beetje ervaring ermee opdoen kan geen kwaad en zo duur zijn ze ook weer niet en als je er voorzichtig mee omgaat kun je ze wel een paar jaar gebruiken is mijn redenering.
dinsdag 13 april 2010 - 09:40
PattyF

PattyF

Da's een goed idee. Ik ga ze in ieder geval deze week bestellen. Zoals je al zei, zo duur zijn ze niet, dus naar mijn idee goed om te proberen. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Patty
dinsdag 13 april 2010 - 10:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon