menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardappelen in draadmanden planten

Ga naar meest recente reactie

CVke

CVke

Hoi,
Ik heb hier ergens gelezen dat wanneer je aardappelen in draad of bakken plant en hierbij steeds de grond ophoogt, dat je dan een grotere opbrengst krijgt. Heeft hier iemand ervaring mee?
Ik heb dit nu zo thuis geprobeerd. Ik heb wat oude draad(kippendraad en volieredraad had ik nog liggen) tot cilinders geplooid van een 50cm hoog en aan elkaar vastgemaakt. Hierin zwarte plastic aan de randen vastgemaakt zodat ik een solide cilinder krijg. Hierin heb ik dan telkens 3 aardappelen geplant.
Links zie je de Belle de fontanaille en rechts de Franceline.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Wanneer moet ik nu ophogen? Weet iemand dit?
En hoe hoog moet ik dan ophogen? Hoe zie ik wanneer de aardappelen uit de grond mogen?
Alvast bedankt en groetjes.

zondag 11 april 2010 - 12:47
sky

Sky

Leuk experiment!!
Zelf plant in mijn aardappelen in bakken en ook zoals hier kies je zelf in welke grond je de aardappelen teelt.
Wat met jouw systeem ook nog een extra voordeel is is dat je grond sneller zal opwarmen door het plastic! Je kan mss ook eens experimenteren door volgende keer de zwarte zijde langs buiten plaatsen....zwart warmt sneller op t.o.v.wit!
Je beslist zelf met welke grond je werkt en zal geen last hebben van te vochtige grond indien het een nat seizoen wordt.
Het lijkt me een een goede manier om vroege aardappel te telen.
Het loof is bescherm van eventueel vrieskoude.
Als het loof zo'n 15 cm hoog staat gewoon een 10-tal cm luchtige grond bijvullen.

Succes!!
Hou ons op de hoogte van je resultaat!!
zondag 11 april 2010 - 13:41
CVke

CVke

Wordt het dan niet te warm als je het zwart van de plastiek aan de buitenzijde doet? Ik kan me voorstellen als daar gans de dag de zon op staat dat je dan serieus warme grond krijgt.

Alvast bedankt voor de tip, dat is toch iets wat ik volgend jaar ga uitproberen, 1 met het zwart van buiten en 1 met het zwart van binnen.
zondag 11 april 2010 - 15:50
hugo

Hugo

heb enkele jaren geleden ook iets in die aard gedaan,, met kuipen waar vroeger mijn tomatenplanten instonden

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&tid=5093&hl=vroege_patatjes

groetjes
zondag 11 april 2010 - 17:41
annemiek123

Annemiek123

Ik heb er 2 weken geleden ook 3 in een pot gestopt, die ik halfvol met aarde heb gedaan. Hoevaak moet je dat dan ophogen, net zolang todat de plant is uitgebloeid?
maandag 12 april 2010 - 15:40
CVke

CVke

Wil je daarmee zeggen dat wanneer de bloemen uitgebloeid zijn of tot de plant begint af te sterven?
maandag 12 april 2010 - 16:00
sky

Sky

Eén maal de kuip bijvullen als het loof 15 cm hoog staat.
Bij traditionele teelt gaat men aanaarden.
Afhankelijk van de soort oogsten;
Vroege soorten kan je oogsten als ze gebloemd hebben en late aardappelsoorten oogsten als het loof verdord is.
dinsdag 13 april 2010 - 13:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon