menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

WISSELTEELT

Ga naar meest recente reactie

henrisnyers

Henrisnyers

Ben vorig jaar met tuinieren gestart. Beschik over beperkte ruimte – 18 m x 5m. Als complete leek in het tuinieren heb ik een schema gevolgd die ik vond op de site van ‘Ecotuin-Cologne’. Dit schema komt ruimschoots overeen met een schema die ik recent op jullie forum vond, alleen is de evolutie van de wisselteelt in omgekeerde volgorde.
Schema Ecotuin : peulvruchten – nachtschade - knol- en wortelgewassen – bladgroenten – kolen.
Schema Tuinadvies : aardappelen (tomaten) – peulgewassen – koolgewassen - bladgewassen – vruchtgewassen – wortel- , knol- en uigewassen
Is het schema van Ecotuin af te raden ? Zo ja, waarom ? Heeft het te maken met compostering ?
Indien het schema van ‘Tuinadvies’ beter is, hoe kan ik best overschakelen naar dat schema ?
Dank bij voorbaat voor alle hulp.
Snippe null
woensdag 24 februari 2010 - 11:21
garfield

Garfield

Ik heb zelf ook de ecotuin volgorde en die heb ik hier vandaan gehaald;
http://www.gaiabodem.nl/index.php?i=258&j=98
Daar staat het hoe en waarom ook. Veel zal het wel niet uitmaken, omdat het wisselen zelf het belangrijkste is. Afhankelijk van eigen voorkeuren kun je zelf een afweging maken. Zelf heb ik een 2x4 schema, omdat er vele gewassen zijn waarvoor 4 jaar te kort is. Dit jaar heb ik het schema zelfs weer aangepast.
woensdag 24 februari 2010 - 12:43
Mandy

Mandy

Volgens mij maakt het WEL uit welke kant je uitgaat met rouleren. Het is toch niet alleen maar een "verschuiven" van groenten/ aardappels etc.

BV Peulen laten stikstof na, dus dat is goed voor de aardappelen, die laten weer een goede structuurgrond achter die goed is voor de wortels etc etc.

vak 1: vlinderbloemigen- bonen, peulen etc
vak 2: nachtschaden-aardappelen
vak 3: wortel- ui, etc
vak4: vruchtgewas- augurk, courgette
vak5: bladgewas- sla,spinazie etc
vak6: kruisbloemog- kolen.....

Er zullen best nog andere schema's zijn, geen idee, maar dit is mij verteld en ik gebruik dit......



knoflook : 6 jaar wisselschema
woensdag 24 februari 2010 - 16:32
henrisnyers

Henrisnyers

Dank Mandy, maar hoe schuif je dan door ? Als je zgt dat peulen stikstof nalaten wat goed is voor nachtschadigen, dan lijkt het mij dat je als volgt schuift : 6 naar 5, 5 naar 4, 4 naar 3, 3 naar 2, 2 naar 1, 1 naar 6. Klopt het ?
woensdag 24 februari 2010 - 20:16
garfield

Garfield

Mandy schrijft over vakken. Gezien dat ze de aardappelen na de peulen wil schuift de groente naar boven zoals je schrijft. Het nadeel van Mandy's systeem is dat ze zo weinig aardappelen kan verbouwen. Zo heb ik 8 vakken, waar dan 2 vakken aardappelen zijn. Dus aardappelen 1 op 4. Alle andere groeten doen dan 1 op 8
woensdag 24 februari 2010 - 20:41
garfield

Garfield

Om het helemaal aan te vullen. In plaats wat Mandy in vak 1 heeft staan (vlinderbloemigen- bonen, peulen etc ) heb ik 2 vakken. 1 voor bonen en 1 voor peulen en tuinbonen.
woensdag 24 februari 2010 - 20:44
Mandy

Mandy

Ik heb ook problemen hoor omdat ik veel meer aardappel zet dan past in een vak

Een gedeelte van aardappelen zet ik dan in een ander stuk van mijn tuin......en dat wissel ik ook weer af 1X per 4 jaar.....
woensdag 24 februari 2010 - 22:30
Mandy

Mandy

Als je maar zeker zorgt dat de aardappelen niet vaker dan 1X per 4 jaar op dezelfde plaats staan...... wil je problemen voorkomen......
woensdag 24 februari 2010 - 22:32
garfield

Garfield

Helaas ben ik de enige op het volkstuincomplex die dat doet. Normaal is 1 op 3. En dan maar vroege aardappelen poten naast de mijne en er niets aan doen. Dus wie had er Fytophtora. Juist ja ik in mijn late aardappelen.
donderdag 25 februari 2010 - 12:22
JovanDreumel

JovanDreumel

Opm. Bij aardappels heb je tegenwoordig ook AM rassen, dat zijn AntiMoeheidsrassen. Die zijn meer resistent tegen het cystenaaltje.
Ook ik zit op een volkstuinencomplex. Phytophtora heeft niks te maken met de vruchtwisseling, omdat de moeheid wordt veroorzaakt door het aardappelcystenaaltje en de Phytophtora is een schimmelziekte, die verspreid wordt door sporen van de schimmel. Die sporen zijn zo fijn als stof.
Er zijn nog altijd mensen die denken, dat dat ze kunnen tuinieren zonder spuiten. Daar heb ik niks op tegen zolang ze maar geen ziekten in hun gewassen krijgen en anders zijn het besmettingsbronnen voor anderen.
Zelf zoek ik zoveel mogelijk naar rassen, die lekker zijn, maar vooral ook weinig gevoelig voor ziekten.
donderdag 25 februari 2010 - 12:40
Snippe

Snippe

Als ik het zo bekijk vind je op Interent nogal tegenstrijdige wisselteeltschema's.

Ik heb nu een schema (vakken) opgesteld op basis van jullie opmerkingen en wat ik terugvond bij 'tuinadvies', namelijk :

Kruisbloemigen (kolen) -> Bladgewassen + vruchtgewassen -> Wortel- en Knolgewassen -> Nachtschadigen -> Vlinderbloemigen (peulen).

Op de site van plantaardig.com (http://www.plantaardig.com/groenteninfo/bonen_teelt.htm) wanneer ik specifiek kijk naar de bonenteelt, vind ik er volgende commentaar : "In het vruchtwisselingsschema gaan zij de kolen vooraf."

Wie geeft raad ?
donderdag 25 februari 2010 - 16:18
Jorg

Jorg

Vlinderbloemigen gaan de kolen vooraf omdat ze stikstof in de grond brengen waar de kruisbloemigen behoefte aan hebben. Een teeltplan is dus ook gebaseerd op de voedingsbehoeften van de planten.

Ik heb al een groot aantal boeken gelezen en websites bekeken over moestuinieren. Er zijn inderdaad veel tegenstrijdige berichten te lezen op websites maar ook in boeken. Of er wordt erg summier mee omgesprongen. Ik ben nu dan ook van mening dat er in boeken vaak te veel opgesomde vaste datums, strenge voorschriften en strikte verboden staan die in de praktijk niet altijd even toepasbaar zijn.

Om het nog duidelijker te maken voor je mijn teeltplan Zal vast ook niet helemaal goed zijn:
Aardappel > Wortel- en Knolgewassen > Blad gewassen > Kruisbloemiggen > Vlinderbloemiggen > Vruchtgewassen>

Overigens werk ik ook op dezelfde manier als garfield met het aantal vakken zodat je goed uitkomt als je meer dan een vak gebruikt voor een groep groente.

Als het bestaat hoop ik dat er iemand eindelijk eens een goed beargumenteerd antwoord over voedsel (natuurlijk, compost en mest) en ziekten en wisselteelt kan geven zodat het er een goed schema gemaakt kan worden.
donderdag 25 februari 2010 - 17:24
garfield

Garfield

Opm. Bij aardappels heb je tegenwoordig ook AM rassen, dat zijn AntiMoeheidsrassen. Die zijn meer resistent tegen het cystenaaltje.
Ook ik zit op een volkstuinencomplex. Phytophtora heeft niks te maken met de vruchtwisseling, omdat de moeheid wordt veroorzaakt door het aardappelcystenaaltje en de Phytophtora is een schimmelziekte, die verspreid wordt door sporen van de schimmel. Die sporen zijn zo fijn als stof.
Er zijn nog altijd mensen die denken, dat dat ze kunnen tuinieren zonder spuiten. Daar heb ik niks op tegen zolang ze maar geen ziekten in hun gewassen krijgen en anders zijn het besmettingsbronnen voor anderen.
Zelf zoek ik zoveel mogelijk naar rassen, die lekker zijn, maar vooral ook weinig gevoelig voor ziekten.

Dat voor het cysenaaltje vruchtwisseling nodig is, is wel duidelijk. Voor Phythophtora toch ook. Ook kunnen daar sporen in de grond achterblijven. Zeker in de resten van de wortels ed. Die sporen kunnen 3 jaar overleven. Daarom is het nu geen 1 op 3 meer maar 1 op 4. Dat sporen zo klein en licht zijn dat ze ook andere velden kunnen besmetten is natuurlijk bekend. Als dat toch gebeurt zoals bij mij vorig jaar, kan ik net zo goed ook naar 1 op 3 gaan. Wel onder ongunstige omstandigheden, omdat ze op een schaduwrijke plaats stonden. De planten blijven dan langer vochtig na een regenbui en zijn dan gevoeliger voor de schimmel. 14 of 18 uur zo uit mijn hoofd kan de schimmel laten groeien.
donderdag 25 februari 2010 - 21:17
Polplastron

Polplastron

Ik gebruik in mijn (zeer bescheiden) groententuintje het volgende vereenvoudigde schema dat ik eens in een boek vond:

Koolgewassen => Blad-/vruchtgewassen => Wortelgewassen => Peulgewassen

Volgens dat boek hadden de koolgewassen het meeste meststoffen en stikstof nodig die dus o.a. geleverd werd door de peulgewassen.

'k Weet niet of het helemaal optimaal is, maar bij mij doet het goed wat het moet doen; ik heb jaarlijks een goed oogstje en tot nu toe nog geen kwalen ondervonden.

Groetjes,

Pol
dinsdag 2 maart 2010 - 20:32
Snippe

Snippe

Pol, als je zegt dat na de peulgewassen de koolgewassen komen, zijn je 'pijlen' in de vruchtwisseling dan niet verkeerd getekend ?
Ik begrijp uit je schema, dat het volgend jaar de koolgewassen op de plaats van de blad-/vruchtgewassen komen, de blad-/vruchtgewassen ipv de wortelgewassen, de wortelgewassen ipv de peilgewassen en tenslotte herbegint de cyclus met de peulgewassen ipv de koolgewassen !
woensdag 3 maart 2010 - 11:41
Eve

Eve

Ik denkt dat Pol gelijk heeft, eerst peulen en dan kolen omwille van de stikstof die de peulen aan de kolen nalaten
Snippe, gewoon Pol zijn pijltjes doortrekken naar de volgende lijn.
Maar veel hangt er ook van af wat voor groenten ge kweekt, sommigen kweken wij bijna niet en anderen veel, dus het kan niet netjes volgens de schema's. O wel...
woensdag 3 maart 2010 - 19:13
Polplastron

Polplastron

Inderdaad. Ik laat het even zien met één plantvak:
Jaar 1: Koolgewassen
Jaar 2: Blad-/vruchtgewassen
Jaar 3: Wortelgewassen
Jaar 4: Peulgewassen
Jaar 5: Koolgewassen
Jaar 6: Blad-/vruchtgewassen
Jaar 7: Wortelgewassen
Jaar 8 : ...
Enzovoort enzovoort ...

@Eve: wij kweken helemaal niet veel: ik heb twee vakjes van 1m² waar ik vast op teel en een paar stukjes in de tuin waar ik af en toe eens iets tussen zet. Verandering van spijs doet eten. Vorig jaar hadden we pastinaken en peultjes. Dit jaar komen er op het vak van de peultjes aardbeien (Ik vervang de koolgewassen door twee jaar aardbeien) en op het vak van de pastinaken komen boontjes.

Groetjes,

Pol
donderdag 4 maart 2010 - 19:58
Snippe

Snippe

Voor wat betreft koolgewassen en peulgewassen ben ik er uit.
Nu : heeft het belang waar men blad-/vruchtgewassen enerzijds en wortel-/ knolgewassen anderzijds, plaatst ?

Tot welke gewassen behoren eigenlijk volgende groenten :
- aubergine
- radijs
- rammenas
- prei
- selderij
- knolvenkel
- knolselder

en waarom (dit om bij te leren!)

Boeken en bronnen op Internet spreken elkaar nogal eens tegen !!
vrijdag 5 maart 2010 - 20:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon