menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Op zoek naar zetters

Ga naar meest recente reactie

BertV

BertV

hoi allemaal,

omdat ik verzot ben op nieuw patatjes uit de eigen tuin,
wil ik aardappelen planten onder plastiek en in serres

ik wil ze al rond februari zetten zodat ik (bijna) het hele jaar door nieuw patatjes kan eten.

wie kan mij helpen om (zo vroeg) aan plantgoed te geraken??
goude raad is altijd welkom.

alvast bedankt
zondag 18 oktober 2009 - 19:38
andre

Andre

Meestal kan je begin februari plantgoed kopen bv. aveve

andre
zondag 18 oktober 2009 - 22:50
printemps

Printemps

Je kan er ook kleintjes uitzoeken uit een aangekochte zak en die de ganse winter bewaren
Maar soms willen ze niet goed groeien omdat er soms scheutremmer op zit

Ikzelf heb in de Delhaize eens van die paarse gekocht en die kleinere geplant
Maar heb ze vorig jaar vergeten uit te doen en in het voorjaar kwam er terug een deel uit, ziehier het oogstje



[afbeelding verwijderd niet-https]

Deze noemen Vitelotte of Vitolette ?
maandag 19 oktober 2009 - 18:26
andre

Andre

Wel opletten met zelf gekweekt pootgoed

andre
maandag 19 oktober 2009 - 19:10
BertV

BertV

vorig jaar had ik het pootgoed eerst goed laten scheuten voor ik ze in de grond plantte met het scheutje naar boven gericht. dit bevorderde de groei enorm en wil dat natuurlijk van t'jaar weer doen. zou ik dan ook al in januari al pootgoed kunnen vinden??

(ik wil ze echt extreem vroeg planten )

bert
maandag 19 oktober 2009 - 19:35
Victor44

Victor44

André,
Waarom oppassen met zelfgekweekt pootgoed? Ik heb dit al verschillende jaren gedaan,met zeer goed resultaat. Ik hou van mijn aardappelen de kleinere opzij laat ze vorstvrij bewaren,en plant het volgend jaar de stukken vol,waarvan ik er wat te kort heb,wel dat maakt weinig verschil met de aangekochte vind ik.Ik doe dit natuurlijk niet ieder jaar met dezelfde soorten.
Grtjs
Victor
maandag 19 oktober 2009 - 22:28
andre

Andre

Victor.

Omdat je niet zeker bent of ze virus vrij zijn.Dit kan ook wel gebeuren met aan gekocht plantgoed, dit heb ik over twee jaar zelf mee gemaakt.

Groetjes andré
maandag 19 oktober 2009 - 23:08
fsachs78

Fsachs78

Biologische aardappels in de supermarkt (bijvoorbeeld van de Albert Heijn) hebben geen 'scheutremmers' toegediend gekregen. Op de zak staat zelfs vaak de rasnaam vermeld...
dinsdag 20 oktober 2009 - 11:15
Thanja

Thanja

Ze kiemen hier ook behoorlijk snel!!!

Wij zijn geen grote aardappeleters, dus soms kopen we een klein zakje biologische van de AH. Binnen een week staan de scheuten erop
dinsdag 20 oktober 2009 - 11:52
wouda

Wouda

Hallo allemaal,

Van de zomer, was het julie of juni? kocht ik Opperdoezen, één kilo voor 3.50,.......... om te proeven, want die zouden heel lekker zijn!!!!!!!. En eerlijk gezegd, viel het ons een beetje tegen(de smaak) de vroege Dor.és, zijn net zo smakelijk! Maar smaken verschillen nu eenmaal! Een paar heb ik afgespoeld vanwege kiemremmers en twee van die aardappels in de koude kas gepoot! Niets........... maar nu half oktober, staat er een aardappelplant in de kas! Zal wel niets worden, maar toch maar even vertroetelen met kompost en een beetje water, en dan maar zien wat het wordt!
Als het niet te hard gaat vriezen en ik verzorg het plantje goed, met een glazen pot ed; Ach.......... tuindromen en veel plezier!

Gr W
dinsdag 20 oktober 2009 - 16:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon