menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn eigen moestuin

Ga naar meest recente reactie

andre

Andre

Hallo.

Hier kun je foto's en jullie eigen verhaal vertellen waarom kweken wij onze eigen groenten?

Vele groetjes van andre en Angelo.
zaterdag 17 juni 2006 - 20:09
Tomateboer

Tomateboer

Dat word leuk!!!!
grt
Ik zal dit topic ook eens fastpinnen
grt
zaterdag 17 juni 2006 - 20:16
Victor44

Victor44

Het zou natuurlijk veel gemakkelijker zijn om steeds naar de winkel te gaan en om steeds sla zonder bladluis te kunnen wassen. Een mooie groene -of bloemkool te kunnen klaarmaken zonder je te moeten afvragen;zitten er geen rupsen in, en wortelen te kopen zonder dat er plekjes in zijn waarin weer kleine larven van de wortelvlieg zouden inzitten.
Maar dan had ik het plezier niet om alles van dag tot dag te zien groeien,om mijn tomaatjes te zien rood worden in de junizon.Om mijn dikke winterajuin te laten drogen en iedereen zich te zien afvragen :hoe komt die hier weer zo dik,wat mogen ze er wel aan geven van meststof?Een dikke krop sla uit de tuin te halen op het moment dat ik er zin in heb! Neen mijn tuintje geef ik niet af daaraan heb ik een heel jaar plezier,en dit van in het vroege voorjaar tot in het late najaar.
zaterdag 17 juni 2006 - 21:07
andre

Andre

Zeer mooi gezegd en met zeer veel waarheid in. Zo mensen zijn er eigenlijk te weinig. Voor u en vele andere daarom dit forum.

andre
zaterdag 17 juni 2006 - 21:26
Tomateboer

Tomateboer

Daar kan ik eigenlijk niet op inspreken.
Heel mooi gezegd en de volledige waarheid.
Vele mensen(er zijn natuurlijk ook VELE uitzonderingen )
Willen al die moeite niet doen om ze te kweken.
Ze kunnen maar zo makkelijk zijn om naar de winkel te gaan,
terwijl wij(tuinders)al bij manier van spreken maanden op voorhand of laat ons zeggen weken op voorhand moeten plannen wat we WILLEN eten.
grt
zaterdag 17 juni 2006 - 21:40
Bowie

Bowie

De helft van het plezier heb ik al als ik maanden van op voorhand al plannen aan het maken ben. Wat ga ik dit jaar eens telen, ga ik iets nieuws proberen, wat kan ik combineren, wat kan doen om een nog betere opbrengst dan het jaar tevoren te hebben.....
Allerlei zaadcatalogi doorbladeren.
Af en toe al eens schetsen maken waar wat in de tuin zal geplant worden, etc...
En dan aftellen tot we kunnen beginnen
zaterdag 17 juni 2006 - 23:09
Tomateboer

Tomateboer

ja zo bekijk ik het ook
grt
zaterdag 17 juni 2006 - 23:13
Esem

Esem

Een lekker stukje gezonde voeding uit eigen tuin
En niet onbelangrijk het is niet bespoten als je het zelf niet wil
en de smaak is heel anders en beter dan groenten van vele beroepsmatige telers.
Esem
zaterdag 17 juni 2006 - 23:57
Tomateboer

Tomateboer

ja hoor,je smaakt het verschil enorm!
grt
zaterdag 17 juni 2006 - 23:58
Nicolas

Nicolas

Ik heb sinds dit jaar een eigen 'volkstuin' . Nu ik heb die richting wel gestudeerd (land en tuinbouw) en wilde dat nu eigenlijk wel toepassen wat ik doe die richting niet voor mijn werk (scheepsmekanieker) . Maar de grootste reden is mijn kind . Ze is nu 16 maanden en ik wil er zeker van zijn dat ze alleen verse produckten krijgt en niet van dat gespoten rommel in de winkel . Nu eten wij steeds vers ... en beter kan toch niet ?
zondag 18 juni 2006 - 08:46
andre

Andre

Aan iedereen een goede morgen.

Ja dat is een zeer goede reden datwij onze groenten zelf kweken, de gezondheid van onze kinderen en ook dat zij later ook nog iets kunnen sqchrijven of vertellen aan hun kinderen over het leven in de natuur. Veel sukses met u volkstuin

andre
zondag 18 juni 2006 - 09:17
Tomateboer

Tomateboer

ja hier ook,het is gezonder en het smaakt altijd beter als je het zelf kweekt he?
grt
zondag 18 juni 2006 - 09:58
andre

Andre

De groentetuin kindvriendelijk.

Zomervakantie, daar zijn onze rakkers. Met een zee van tijd. Waarbij de enen steeds weten wat gedaan en voor de anderen vroeg of laat de verveling toeslaat. Wij als echte tuinliefhebbers kennen dat begrip niet. Wij genieten zonder tijdsdruk en dus op een ontspannende manier van wat onze groentetuin ons aan karweitjes biedt. En is het echt niet mogelijk om onze (klein)kinderen daarin een plaats te bezorgen?

Wie van ons heeft in zijn jeugd niet de smaak van het buitenleven te pakken gekregen door tijdens de handen uit de mouw te steken bij een landbouwer?. Wie van ons kreeg misschien zelf groene vingers door bij een bevriende tuinbouwer gedurende een vakantiejob een beetje de stiel te leren? Dat alles kan gewoon ook thuis. De eigen tuin openstellen voor onze (klein)kinderen volstaat. Het mag daarbij gerust iets meer zijn dan gras maaien, de gerooide aardappelen oogsten en dus binnenhalen of, godbetert, onkruid wieden.

Dergelijke klussen schrikken veeleer af. Zorg ervoor dat onze jongelui een eigen stek hebben in de tuin en sta hen bij met de nodige knowhow. Toekomstige tuinleden verzekerd. En wie zei ook alweer dat jong geleerd, oud gedaan is?

andre
zondag 18 juni 2006 - 16:23
Catgarden

Catgarden

Sinds dit jaar heb ik eindelijk dat kleine stukje tuin naast het huis aangelegd als moestuin. Dus ik ben nog heel nieuw in het moestuinieren. Buiten snijsla, kerstomaatjes en pompoenen heb ik nog niets gekweekt van groenten.
Maar ik vind het heel prettig om al die soorten snijsla altijd vers te kunnen gebruiken en ook de raketsla, en dat alles voor een fractie van de prijs in de winkel.
Dit jaar probeer ik voor het eerst aardappelen (met rode schil, Desirée), boterraapjes (ik vind die zooo lekker en je vind ze heel zelden in winkels), radijzen, lente-uitjes.
Ik heb ook Dille en Oost-indische kers (zowel de bloemen als de blaadjes vind ik zo lekker pittig in salades) gezaaid. En om de boel op te fleuren heb ik er zonnebloemen gezaaid en slaapmutsje.
De pompoenen (kleine pompoenen van 10 cm) staan in het midden van mijn moestuin en laat ik groeien in de hoogte in wigwammen die ik maakte van dikke gesnoeide takken. Heel praktisch voor een kleine moestuin want die pompoenen nemen anders veel te veel plaats in.
maandag 19 juni 2006 - 01:19
Esem

Esem

Catgarden,
als dat alles is volgroeid zal je nogal kunnen genieten van je eigen gekweekte groenten
Lekker en gezond,je zal merken dat ook de maak van de eigen groente veel intenser zal smaken.
Esem,
maandag 19 juni 2006 - 08:50
florentina

Florentina

[citeer][/citeer] Het eerste wat ik doe 's ochtends is: een kijkje nemen in mijn moestuin.
Staat alles er fris bij, zijn de slakken op bezoek geweest, hier en daar een onkruidje uittrekken, een
aardbei proeven... Daarna ga ik de andere planten bekijken.
Ondertussen beslis ik welke groenten op het menu van de dag staan.
Ik hecht eraan dat alles biologische gekweekt wordt. Ik gebruik ook zoveel mogelijk biologische
zaden. De afwisseling in kleuren in mijn moestuin is ook belangrijk. Zo wissel ik rode en groene
sla af, hetzelfde met rode en groene snijbiet of warmoes. De rode bieten wissel ik af met
pastinaken enz... Ik beleef er veel plezier aan.
maandag 19 juni 2006 - 21:21
andre

Andre

Ja zo moet het eigenlijk zijn veel plezier aan u moestuin hebben en dan nog gezond eten

andre
maandag 19 juni 2006 - 21:32
lisa

Lisa

ik vind het leuk om een moestuin te heben ,wat wil men meer ,iedere dag verse groente heb o.a snijbiet -sla -rode bieten- melt-bonen verschillende-ook peultjes en nog meer,iedere dag maak ik zo mijn rondje door de afdelingen van de tuinen vind het prachtig gewoon om te zien hoe alles groeit
en ik heb erlijk gezegt een hekel aan om groente in de winkel te kopen vast alles is toch met chemie bewerkt,hier heb ik ook keuze genoeg ,fruit van mij smaakt ook veel lekker het is echt een verschil Qwa smaak en het is toch geweldig om je eigen fruit te plukken en te eten en natuurlijk ook onkruid wieden
grts,lisa
maandag 19 juni 2006 - 23:39
JovanDreumel

JovanDreumel

De smaak is beter en je weet hoe het gekweekt is. Maar om nu te zeggen, dat de groenten uit de winkel niet aan kwaliteitseisen voldoen gaat me ver. Ook door de beroepstuinders wordt veel zorg besteed aan hun produkten. Ze gaan er anders mee om, dan wij op een kleiner stuk. Ze moeten er ook van bestaan. Maar ook hun kennis en ervaring telt bij mij ook. Ik heb de beroepstuinbouw ook hoog in het vaandel!!!
Zouden die mensen, geen kwliteit leveren, dan waren ze snel uitgeboerd.
woensdag 21 juni 2006 - 22:02
Tomateboer

Tomateboer

Ze hebben zeker kwaliteit,
maar het is toch altijd leuker als je ze zelf kweekt.
Soms zijn bepaalde dingen ook lekkerder als je ze zelf kweekt(denk ik toch)
En inderdaad,moesten we alles afbreken wat zij kweken of hoe zij het kweken
zouden we in de winter wanneer er niet veel in de tuin is,niets kunnen of moeten eten

grt
woensdag 21 juni 2006 - 22:08
lisa

Lisa

natuurlijk koop ik ook in de winter groente -maar ik kijk wel goed wat ik koop,ik wil hun niet afkraken
maar het is wel zo dat vooral fruit heel erg belast is
groetjes lisa
woensdag 21 juni 2006 - 23:38
andre

Andre

Wij mogen onze beroepskwekers niet afbreken, zij leveren ook goede groenten, maar ik kan met miijn huisgezin ook in de winter groenten eten uit mijn eigen tuin diepvries of ingemaakt en ook vers bv winterprei, boerenkool spruitkool, veldsla, spinazie, savooikool, winterpostelein enz.

andre
woensdag 21 juni 2006 - 23:58
Tomateboer

Tomateboer

Inderdzaad,ik was de ingevroren groenten vergeten
grt
donderdag 22 juni 2006 - 06:54
andre

Andre

Ja het eerste is mislukkt Vandaag de rondgang in onze volkstuin daarom nu eens een foto van mijn eigen groentetuin andre[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 24 juni 2006 - 19:09
martine

Martine

daar staat ook veel lekkers,...
mooie verzorgde tuin!
Martine
zaterdag 24 juni 2006 - 22:18
andre

Andre

Nog een foto van de moestuin.

Groetjes andre[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 25 juni 2006 - 11:10
Nigella

Nigella

mannekes jullie zijn superpropere kwekers!!!!!
zondag 25 juni 2006 - 14:45
hugo

Hugo

knap André,, mooi werk

groetjes
dinsdag 27 juni 2006 - 18:00
Adrienne

Adrienne

Hallo, jullie moeten zeker geen patatekes schillen, bedden dekken enz....
De onze is zo chique niet ze.

groetjes adrienne
vrijdag 30 juni 2006 - 22:24
Adrienne

Adrienne

Amaai,

Den onze is zo chique niet ze.
Maar ja, ik zal niet zo fel door werken als jullie.
Slechte gewoonte, heb altijd de radio aanstaan
en dan durf ik wel eens wat lol te trappen tussen te patatjes en de rest.


groetjes adrienne
vrijdag 30 juni 2006 - 22:29
andre

Andre

Daarjuist even naar de volkstuin geweest en 300 winterprei uitgeplant. Ik kort de preiplanten nooit in, want ik heb ondervonden als je dit doet komt vlugger de preivlieg. Nu maar hopen achter regen want hier nog niets gezien.

andre
vrijdag 7 juli 2006 - 15:42
Benny

Benny

Ik heb geen eigen moestuin maar wel een klein kasje. Maarja wat is volgens jullie het beste om daar neer te zetten en is een kasje dat tot je knieen komt?
zaterdag 5 augustus 2006 - 23:00
lisa

Lisa

had nog sla gezaait -vind sla toch altijd lekker en gezond [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 9 augustus 2006 - 15:45
lisa

Lisa

de tomaten groeien en groeien maar door [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 9 augustus 2006 - 15:47
lisa

Lisa

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 9 augustus 2006 - 15:50
lisa

Lisa

dit worden de nieuwe zaden van de sla
lisa
woensdag 9 augustus 2006 - 15:51
marleen

Marleen

amaai andré,
die groententuin van jou is ook niet van de kleinste hé!
maar proficiat, heel netjes
zoals nigella het zegt : propere kweker!!!!

gr marleen
woensdag 9 augustus 2006 - 18:35
kimmeke

Kimmeke

amai mijne frak, prachtig hier, wel, wel, ik heb van het jaar voor de eerste keer in mijn serre (we zijn nog niet lang verhuisd), lekker groentjes geplant. tomaten, komkommer, spinazie, aardbei, paprika, wortel, en dan zijn we uitgeklapt zeker... mmar de smaak gewoon om uw vingers bij af te likken.
nu was er ook in die serre een plant daat elke keer terugkomt, heb ik die vorige week op internet opgezocht, en wat blijkt, het is nieuw zeelandse spinazie, die zou elke keer uitzaaien en nterugkomen, vanmiddag heb ik dan macaroni gegeten, eerst een hele hoop spinazie gaan plukken, en die spinazie stoven en mixen en op het einde bij de macaroni toevoegen, ik heb nog nooit zoveel plezier gehad in het bereiden van ons eigen eten, zelfs van de kleine kkindjes heb ik een dikke kus gekregen. zo plezant
tijdens het goede weer ben ik eerst wat tomaatjes gaan plukken en ne komkommer en paprika en worteltjes uitgetrokken, onze tafel stond goed vol tijdens de barbeque, die tomaten daar klappen ze nog over, zo heerlijk!!!
aan iedereen doe zo voort
groetjes
woensdag 16 augustus 2006 - 21:25
andre

Andre

Ja kimmeke dat is leuk en toch zosmakelijk groentjes uit je eigen tuin verder doen

andre
woensdag 16 augustus 2006 - 22:52
Tomateboer

Tomateboer

ja he,het is zo leuk en geeft zoveel voldoening als je een groente
kan oogsten
grt en eet smakkelijk!
donderdag 17 augustus 2006 - 08:54
Victor44

Victor44

Vandaag laatste maal buiten sla gezaaid,hopelijk wordt het nog wat!Deze week ook veldsla gezaaid,winterajuin,kervel en spinazie. Als je denkt dat het ver gedaan is,kan ik het nog tegenspreken hé.Mijn winterajuin wordt telkens mooi dik en is hier zeer gegeerd.Ook mijn op voorhand gezaaide winterbloemkool geplant,deels buiten,deels in tunnel gezet.
Grtjs Victor
vrijdag 18 augustus 2006 - 21:14
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Als je dit schoteltje naast je bord hebt staan met al die kleurtjes, net uit de tuin en zo op je bord, dan wil je niets anders meer! De tomaten in de winkel worden trouwens allemaal onrijp geplukt en deze hebben veel meer smaak!
Ann [afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 21 augustus 2006 - 19:09
Tomateboer

Tomateboer

Hele mooi combinatie Ann,...
En lekker he,...hoh
grt
maandag 21 augustus 2006 - 19:35
Adrienne

Adrienne

Amaai An,
Da kunt ge op gelijk eender welk buffet zetten.
Succes verzekerd !!!
gtjs adrienne
zaterdag 26 augustus 2006 - 22:53
Merel1

Merel1

Graag had ik ook en foto geplaatst maar weet niet goed hoe ik het moet doen. Mag ik hier eens uitproberen. Het is en foto van onze druiven waar wij nu dagelijks al mogen van eten. Ik hoop dat het jullie niet stoort.Merel1 [afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 1 september 2006 - 22:15
Merel

Merel

De groentjes zijn verser en gezonder, je hebt je lichaamsbeweging en je hebt ook veel meer respekt voor iets waar jezelf aangewerkt hebt, werken in de tuin en wroeten met je handen in de aarde kan veel pilletjes van de dokter vervangen!

Merel
zaterdag 2 september 2006 - 18:30
Merel1

Tekst aangepast

Merel1

Hallo Merel, Ik zie dat er hier en mereltje zit. Ik kan best mijn naam veranderen, om verwarring te vermijden. Maak er dan maar twijfelaer van. Merel1 Nu weet ik niet hoe mijn naam kan veranderen. Alles kan ik veranderen alleen mijn nicknaam niet.
zaterdag 2 september 2006 - 20:04
Merel

Merel

Haha....mmmn als er merels in je tuin zitten zijn dat er ook meer dan één toch, tis aan de toeschouwer om oplettend te zijn

groetjes Merel
maandag 4 september 2006 - 00:15
twijfelaer

Twijfelaer

Hallo Mereltje, ik ben even van gedaante verwisseld, het is ook wel en naam die bij mij past. Nog en fijne avond groetekes twijfelaer.
maandag 4 september 2006 - 20:22
Merel

Merel

heb je al uitgemaakt wat voor twijfelaar je bent, kan je niet kiezen bv. zoals een ezel ni weet naar welke hooiberg hij zal gaan als hij tussen twee van hen staat, of weet je gewoon ni welke richting je moet kieze int algemeen?

groetjes Merel
dinsdag 5 september 2006 - 00:56
twijfelaer

Twijfelaer

Ha,ha, aangezien ik geen hooi eet is het niet het eerste. Ik weet heel goed welke richting ik uit moet en wil, maar of het de juiste is!!!! Daar zijn grote twijfels aan. De eeuwige twijfelaer.
donderdag 7 september 2006 - 20:22
twijfelaer

Twijfelaer

Vandaag jonge spinazie klaar gemaakt. Spinazie wordt hier nooit gekookt, ik doe die met wat melk in de cutter en dan wordt hij in de verse aardappelpuree gemengd wat peper zout en kruidnoot. De smaak van spinazie is veel intenser en men behoud de vitaminen.

Nu staan er nog jonge boontjes in bloei. Als het weer nog wat mee valt zal het misschien nog wat worden. Het zal geen grote oogst worden. Maar het is het proberen waard.

Op de plaatsen waar geen groenten meer staan is facelia als grond bedekker ingezaaid.

Zo gaan we stilaan naar de wintertijd en wordt het wat rustiger met het tuinwerk.

De bomen met pitvruchten zijn al gesnoeid.

Groetjes aan de tuinders.
zaterdag 23 september 2006 - 21:13
nathalie

Nathalie


Hallo allemaal,

Dit is voor mij mijn eerste bezoek op de forum. Ik hoop heel veel bij te leren en een beetje wegwijs te vinden.

Nathalie
dinsdag 26 september 2006 - 19:07
nathalie

Nathalie

Hallo Lisa,

Mooie tomaten zeg ! Je tomaten zijn ook buiten zie ik. Worden die afgedekt tegen de regen ?
dinsdag 26 september 2006 - 19:12
andre

Andre

nathalie

Hartelijk welkom bij onze bende hier zijn wij allemaal vrienden want rijk of arm baron of arbeider iedereen is welkom

andre
dinsdag 26 september 2006 - 19:17
nathalie

Nathalie

nathalie

Hartelijk welkom bij onze bende hier zijn wij allemaal vrienden want rijk of arm baron of arbeider iedereen is welkom

andre


Bedankt. Ik hoop hier een beetje mijn weg te vinden.
dinsdag 26 september 2006 - 19:20
nathalie

Nathalie

Kan er iemadn me zeggen hoe het komt dat ik steeds een citaat zie als ik wil antwoorden op een berichtje. Of is dit normaal ?????
dinsdag 26 september 2006 - 19:22
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Kan er iemadn me zeggen hoe het komt dat ik steeds een citaat zie als ik wil antwoorden op een berichtje. Of is dit normaal ?????


Ik heb nu op de knop 'citeer' gedrukt en dan krijg je in je antwoord idd het citaat van de voorgaande post.

Als je op de knop 'antwoord' onderaan klikt, kan je je antwoord typen en krijg je dus geen citaat te zien.

Enne welkom hoor [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 27 september 2006 - 09:27
nathalie

Nathalie



Bedankt Tania. Inderdaad, men is nooit te oud om te leren.
Toffe mensen hier op de site. Ben nieuweling en heb al toffe reakties gehad.

Tot later,
Nathalie
woensdag 27 september 2006 - 13:13
Paulette

Paulette


Waarom eigen groente kweken?
Omdat de sla, boontjes en aardappels vers zo lekker zijn dat je het niet kunt uitleggen...
De ontspanning die de tuin biedt na een drukke werkdag...
Omdat er zoveel soorten te ontdekken zijn die niet in de winkel liggen; als je een béétje verder wilt kijken dan je eigen neus lang is! En dan toch in je eigen omgeving...

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes, Paulette.



zondag 15 oktober 2006 - 22:59
tuinheks

Tuinheks

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige berichtjes ivm eigen groente kweken.

Alleen zou ik erbij willen zeggen dat ik steeds verwonderd ben als mijn kweeksel kiemt, groeit bloeit en/of vruchten geeft.
Steeds kijk ik vol bewondering naar de natuur.
Enne, natuurlijk ben ik dan ook een beetje fier op mezelf.

Dat heb je uiteraard niet als je groenten en fruit in de winkel koopt .

greetsels

Tuinheks
dinsdag 17 oktober 2006 - 21:42
lisa

Lisa

nee, natalie heb ze niet beschermt,dit was wel een les voor volgend jaar
donderdag 19 oktober 2006 - 19:29
lisa

Lisa

welkom natalie,
nee ik had ze niet beschermt tegen regen ,gelukig viel alles nog mee het is een leer process
geweest voor volgend jaar -ze heben wel veel fruit gegeven en heel lekker waren de tomaten
groetjes lisa
donderdag 19 oktober 2006 - 19:33
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi,
zijn dat gewoon slaplanten die je gewoon laat verder groeien ??
en wanneer zijn deze zaadjes rijp en hoe moet je die dan oogsten ??
groetjes!!
xxx
nathalie
woensdag 28 februari 2007 - 17:32
lisa

Tekst aangepast

Lisa

dit zijn sla plantjes ,die heb ik gewon verder laten groeien - ik heb zij vorig jaar afgeknipt
en in de zolder gelegt en laten drogen

lisa



op het eind komen er bloemen aan en deze verdrogen dan

groetjes lisa
woensdag 28 februari 2007 - 19:49
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

en vallen de zaadjes er dan gewoon af ??
en wanneer zijn de zaadjes eigelijk rijp ?? kun je dat zien ??
groetjes en alvast heel erg bedankt !!
xxx
Nathalie
woensdag 28 februari 2007 - 20:02
lisa

Lisa

en vallen de zaadjes er dan gewoon af ??
en wanneer zijn de zaadjes eigelijk rijp ?? kun je dat zien ??
groetjes en alvast heel erg bedankt !!
xxx
Nathalie





natthalie als de bloemetjes aan zitten en zo goed droog zijn snijd ik ze af

en doe ze op de zolder -heb zij een tijd geleden geschud en daar vielen de zaden uit

groetjes lisa
zaterdag 10 maart 2007 - 09:02
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

zo leuk !!!!!!
ik ga dat dit jaar ook eens uitproberen !!!!
groetjes en bedankt voor je antwoord !!!!!!
weeral wat bijgeleerd
groetjes !!!
xxx
nathalie
zaterdag 10 maart 2007 - 11:23
lisa

Tekst aangepast

Lisa

zo leuk !!!!!!
ik ga dat dit jaar ook eens uitproberen !!!!
groetjes en bedankt voor je antwoord !!!!!!
weeral wat bijgeleerd
groetjes !!!
xxx
nathalie




ja, het is wel leuk om te zien hoe alles groeit in de groente tuin
mij sla is nog in de kas die ga ik later uitplanten

groetjes lisa
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 10 maart 2007 - 11:37
Paulette

Paulette

Hoi Nathalie.

Ik heb ook zaadjes van mijn slaplanten gehaald.

Ik laat een plant doorschieten en bloeien, gele bloemetjes verschijnen. Nadat de bloemetjes uitgebloeid zijn sluit de knop zich weer en opent zich later als een pluizenbolletje. Het is net als een paardenbloem in het klein. Als dit pluizenbolletje volledig rond en droog geopend is tot een bolletje, dan afknippen en verzamelen. De bolletjes laten drogen. Na enkele dagen kun je de zaden gaan verzamelen. Als de zaden niet "vol" (loos) zijn, zijn de zaadjes plat en krom. De goede zaden zijn net iets zwaarder en lensvormig, maar toch ook heel licht en klein.

groetjes, Paulette.
zondag 18 maart 2007 - 21:54
lisa

Lisa

ik ben al volop met mijn groente tuin bezig
en wil jullie mee genieten laten
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 27 april 2007 - 02:01
lisa

Lisa

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 27 april 2007 - 02:04
lisa

Lisa

[afbeelding verwijderd niet-https]












dit is wordt biologisch geteelt en ook zelfs gezaait -

groetjes lisa
vrijdag 27 april 2007 - 02:07
Bowie

Bowie

Daar staat precies al 't een en 't ander in.
vrijdag 27 april 2007 - 02:12
lisa

Lisa

tja, ik ben volop bezig ,sla -sla-sla ,stokboonen-snijbiet-ui- zuikerboon,en veel meer

groetjes lisa
vrijdag 27 april 2007 - 02:40
andre

Andre

Dat ziet er goed uit

andre
vrijdag 27 april 2007 - 02:40
lisa

Lisa

bedankt andre,
heb alles zelfs gedaan in mijn eentje

lisa
vrijdag 27 april 2007 - 03:40
tuin2007

Tuin2007

Hoi,

Waarom ben ik verzot op moestuin? Tja, dat komt van mijn grootvader (die leeft niet meer ) die was ik nog kleine meiské (bijna 8 jaar oud) maar was dagdromer van een mooie moestuin en nu al meer dan dertig jaar wachten om een tuintje met moestuin. Eindelijk mijn wensdroom is uitgekomen. Maar ik kweek een biologische groenten vanwege mijn manneké en kinderen hadden last van allergie van bepaalde stoffen.
Nu heb ik mijn moestuin : rode biet, erwten, stok & stambonen, meiraap, radijzen (heel veel ), snijselder, enz .... Mijn kinderen waren blij om verse groenten eten dan slappe groenten uit warenhuis !!
Maar mijn vader moest opgeven want die stadtuin wil geen moestuin van vroegere treinsporen (omgeving Gent, Mariakerke en Wondelgem). Daarom heb ik hem overgenomen waar ik nu woon (Sint Amandsberg).
En nu ben ik blij van regenen. Bijgevuld voor het regenton & put.

Groetjes,
zondag 27 mei 2007 - 05:03
andre

Andre

tuin 2007
Woon je dicht bij de volkstuintjes van Sint- Amandsberg?

andre
zondag 27 mei 2007 - 07:09
tuin2007

Tuin2007

Andre,

Nee, ik woon dichtbij Destelbergen. Maar met eigen tuin, moestuin.

Tuin 2007
woensdag 30 mei 2007 - 20:24
lisa

Lisa

hallo tuin 2007,
van harte welkom .leuk om iemand bij te heben die ook vamn groente houd

groetjes lisa
woensdag 30 mei 2007 - 22:38
rialle

Rialle

Hallo iedereen,
Het lijkt mij heerlijk om volgend jaar (dit jaar was ik te laat helaas) mijn eigen gekweekte groente te eten zonder gif erop Vooral tomaten lijken me veel lekkerder als die wat je in de winkel koopt, want die smaken nergens meer naar tegenwoordig Het lijkt me inderdaad fantastisch om je eigen groenten te zien groeien en het daarna lekker op te eten.
Wel heb ik wat knoflooktenen in de grong gestopt en ben benieuwd wat er van wordt.
Ik wordt steeds enthousiaster en heb heel wat plannen voor volgend jaar. En met behulp van dit forum moet dat toch lukken
Groetjes Rialle
zondag 1 juli 2007 - 01:25
lisa

Tekst aangepast

Lisa

Hallo rialle, het zal jou zeker luken in ben in de tussen tijd ook volop met tomaten bezig
dit is een gedeelte van mijn tomaten nu zijn ze al groter
groetjes lisa

[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot with [url=http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=FinePix+Z1&make=FUJIFILM]FinePix Z1 at 2007-06-30


dit wordt smulen


[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot at 2007-06-30
zondag 1 juli 2007 - 05:42
rialle

Rialle

Lisa, jij hebt er wel veel staan. Ziet er goed uit zeg! En dan die lekkere rode tomaat, mmmmm zou er zo in willen bijten want hij smaakt beslist heerlijk
Zoveel plaats als jou heb ik helaas niet, dus bij mij worden het wat minder tomaten want ik heb nog meer te planten en te zaaien.... Mijn handen jeuken voor volgend jaar.
Groetjes Rialle
maandag 2 juli 2007 - 05:52
lisa

Lisa

rialle, dit geloof ik je meteen ,och met grote tuin dat valt best nu me,

groetjes lisa
maandag 2 juli 2007 - 07:08
Bioboer

Bioboer

Beste,

heeft er iemand een link ivm de berekening voor de ecologische voetafdruk die heel precies rekening houdt met de kweek van eigen groenten en fruit?
ik heb me al rot gezocht!
Ik zou deze graag op mijn site zetten (www.bioboer.be)

alvast bedankt!!
Bioboer
donderdag 10 januari 2008 - 21:09
lisa

Lisa

beste bioboer,
het is zo het is er weinig te vinden over de ecologische voetafdruk
mischien kunt uw info halen bij de kleine aarde die heben bij dit project meegewerkt

groetjes lisa
donderdag 10 januari 2008 - 22:55
fietje

Fietje

De groentetuin kindvriendelijk.

Zomervakantie, daar zijn onze rakkers. Met een zee van tijd. Waarbij de enen steeds weten wat gedaan en voor de anderen vroeg of laat de verveling toeslaat. Wij als echte tuinliefhebbers kennen dat begrip niet. Wij genieten zonder tijdsdruk en dus op een ontspannende manier van wat onze groentetuin ons aan karweitjes biedt. En is het echt niet mogelijk om onze (klein)kinderen daarin een plaats te bezorgen?

Wie van ons heeft in zijn jeugd niet de smaak van het buitenleven te pakken gekregen door tijdens de handen uit de mouw te steken bij een landbouwer?. Wie van ons kreeg misschien zelf groene vingers door bij een bevriende tuinbouwer gedurende een vakantiejob een beetje de stiel te leren? Dat alles kan gewoon ook thuis. De eigen tuin openstellen voor onze (klein)kinderen volstaat. Het mag daarbij gerust iets meer zijn dan gras maaien, de gerooide aardappelen oogsten en dus binnenhalen of, godbetert, onkruid wieden.

jaja, ik heb hier drie rakkers rondlopen, waaronder éne redelijk zwaar autistisch, die jongen gaat niet graag weg , onder de mensen, dus je moet ze met iets bezighouden hé. Om dan nog maar te zwijgen van het feit dat je altijd iets in huis hebt : de portefeuille is leeg, maar toch kan je (ook bij onverwacht bezoek) nog een lekker slaatje tevoorschijn toveren, of een handvol aarbeien plukken enzovoort!

Ook helpt dat bij ons om mijzelf buiten te houden en de kinderen (ongemerkt) in de gaten te houden bij hun spel. Als je er gewoon bij zit, praten ze de hele tijd tegen jou en gaan ze niet interactief onder elkaar spelen ; maar ben je bezig in de moestuin of elders in de tuin... je luistert discreet mee, leert hoe ze metelkaar omgaan en je kan eventueel op tijd bijsturen en raad geven. een goede leerschool !(voor beide partijen)
vrijdag 2 mei 2008 - 08:45
kamiel2

Kamiel2

Beste groentenliefhebbers
Bij het in brugpensioen gaan ben ik ook met een groententuin begonnen, dus gazon omgespit en zaaien maar, ik heb de eerste 2 jaar veel problemen gehad en bijna niks lukte, heb dan ook nooit tijd gehad om in de tuin te werken, dus een echte leek. Maar al doende leert men met vallen en opstaan, heb dan ook veel inlichtingen gevraagd aan kennissen en soms héél goeie raad gekregen, nu 6 jaar later kweek ik veel in de tuin: boontjes, sla, aardappelen, witloof, tomaten (heb een serretje gemaakt gewoon van plastiekfolie) en de oogst is zeer goed, beetje tuinkruiden enz. enz., wat ik op dit moment uit de tuin haal is heel lekker (volgens mij! lekkerder dan de gekochte groenten) alsook tracht mijn vrouw de groenten die zich daartoe lenen in te vriezen zo hebben wij in de winter ook nog groentjes "uit de tuin"
Ik heb dit forum onlangs ontdekt en al een paar vragen gesteld maar dan meer voor de bloemen, dikwijls al zeer goed geholpen, dus dit forum is goed!! en men blijft in kontakt met andere liefhebbers.
Voor elke liefhebber die wil beginnen heb ik 1 raad: DOEN!!! maar niet bang zijn om de handen uit de mouwen te steken want vanzelf gebeurd er niks!!
Er staan heel mooie foto's en zeker héél nette tuinen op dit net, proficiat allemaal!!
dit moest ik nu toch ook even kwijt
groetjes

Kamiel
zaterdag 9 augustus 2008 - 13:06
andreash

Tekst aangepast

Andreash

De tuin die we nu hebben was een idee van m'n vriendin. Die heeft een kruidencursus gedaan hier in Haren (Nederlands Brabant). Vroeger altijd veel in de tuin van m'n ouders geholpen maar daar beperkte het zich tot schoffelen. Dus nu maar eens zelf aan de slag. Driehonderd 2m in een keer en in het begin zag het er allemaal nog niet zo jofel uit:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Op een goeie dag heb ik toen de stoute schoenen aangetrokken en ben de omgeving af gaan struinen naar gemotoriseerde hulp. En wat kwam ik daar tegen?? Iemand die ons wel even wilde helpen met het kwijtraken van alle onkruid (tuin bestaat eigenlijk voor 200 2m uit kweekgras). Deze meneer heeft in twee uur tijd de hele tuin omgespit en alle rommel op 2 meter diepte begraven:

[afbeelding verwijderd niet-https]

En nu ziet het er ongeveer zo uit. Alweer wat dingen gedaan maar daar zullen de volgende foto's wel over verhalen....
[afbeelding verwijderd niet-https]

Groeten,

Andreas
dinsdag 16 december 2008 - 20:56
kamiel2

Kamiel2

Beste Andreas,

je hebt geluk gehad, ik zou die kerel eens goed trakteren, stel je voor dat dit met de hand moest gebeuren?
ik kijk uit naar wat je gaat telen, het ziet er in ieder geval goede grond uit! hier is het zandgrond en moet je zoeken naar wat kan of niet kan, ik heb veel verkeerd gedaan en soms nog, want een tuintje heeft zijn geheimen en charmes denk ik,
ik wens je veel geluk en laat nog iets weten hé!
de eigen gekweekte groentjes zijn toch zo lekker
kijk eens naar een emmertje witloof, tis niet zoals in de winkel maar veel lekkerder en zoeter
ik hoop dat het gelukt is??
groetjes
Kamiel
woensdag 17 december 2008 - 13:48
kamiel2

Kamiel2

de foto is weer niet gelukt
daarom nog een poging[afbeelding verwijderd niet-https]
grtjes
Kamiel
vrijdag 19 december 2008 - 12:48
kamiel2

Kamiel2

nogmaals proberen
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 19 december 2008 - 12:51
Thanja
woensdag 24 december 2008 - 19:27
vaneske

Vaneske

Idem als Thanja. Mijn moestuin is echt wel mini, maar dat weerhoudt mij er niet van om vanalles uit te proberen. Vorig jaar waren mijn courgetten een groot succes, dit jaar wil ik mijn moestuin "uitbreiden" met erwtjes en mini-pompoentjes, en tegelijk zal het een poging zijn om mijn zoontje van drie wat groene vingertjes bij te brengen, want groenten in hun "zuiverste" vorm vindt hij meestal maar niets Geef hem wortelpuree en spinaziestoemp en hij eet tot hij erbij neervalt, maar waag het niet om hem gewone worteltjes voor te schotelen... Ik hoop dus als hij ze zelf mag kweken, dat het wat interessanter wordt...

Ik hoop dus ook van hier veel info te vinden om een heel jaar van mijn eigen gekweekte groentjes te kunnen genieten.

Groetjes,

Vanessa
woensdag 14 januari 2009 - 16:34
Fonz

Fonz

Ik verhuis binnen enkele weken naar mijn nieuw appartement met mijn eerste eigen tuin (7x20m) waar ik mezelf in zal kunnen uitleven. Een 21m² van deze tuin wil ik tot moestuin omtoveren. Nu heb ik vroeger in de tuin van mijn ouders al enkele projectjes opgestart met wisselend succes maar bij dit project zou ik toch graag iets grondiger te werk gaan.
Ik hoor van verschillende mensen dat ik het eerste jaar eerst aardappels en niks anders moet kweken om zo de "ziektes" uit de grond te krijgen. Zijn dit oude volksverhalen en kan ik met een variatie aan groenten beginnen of zit hier waarheid in?
vrijdag 13 november 2009 - 20:13
FransNL

FransNL

Welke ziektes zou je met die aardappels uit de grond moeten krijgen Fonz ? Ziektes en aantastingen door ongedierte en schimmels krijg je vooral in tuinen waar te weinig wisselteelt wordt toegepast. Indien jouw tuin nog nooit als moestuin is gebruikt is hij wat dat betreft nog 'maagdelijk' en ideaal om er allerhande groenten in te gaan telen. Het enige wat voor een goede start zou kunnen ontbreken kunnen wat meststoffen zijn en indien nodig een bodemverbetering d.m.v. wat compost. Gewoon beginnen met een variatie aan groenten dus !

vrijdag 13 november 2009 - 21:06
Tjoolaere

Tjoolaere

Nog snel chinese kool geoogst vóór de vrieskou.
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 17 december 2009 - 11:30
Eve

Eve

Uuuuhhh... dat is geen echte, he? Of...?


Eve
vrijdag 15 januari 2010 - 20:39
ev121a

Ev121a


Ik ben nu al 7 jaar bezig met tuinieren eerst op een tuin bij een particulier
in de buurt. Maar nu ben ik het tweede jaar op een moestuin van een volkstuin
vereniging een 10 minuten fietsen.
Dit perseel is een stuk groter en er staat een plastic tunnel en een tuinhuisje.
een moestuin,een stuk voor fruit en een bloemen tuin.
Eerste jaar veel onkruid maar nu is het een beetje bij te houden.
Ik heb veel hulp van mijn man en medetuinders omdat ik niet veel weet van
fruit zoals rode bessen, kruisbessen, bramen,asperges en fruit bomen.
Ik zaai meestal alles zelf en een biologische bemesting toe te passen zonder spuiten. behalve aardappelen die zijn verplicht om te spuiten voor de aardappelziekten.
DE tomaten ,paprika en komkommer gaan in de kas met kruiden tegen ziekten.
Ieder jaar champion mest en kalk. dit jaar heb ik twee compost vaten als extra
mest de laatste heb ik bij de aardbeien gegooid de nieuwe gaat in maart in de kas
bij de tomaten.

addie
,

Groenten

dinsdag 26 januari 2010 - 15:21
ev121a

Ev121a


Ik ben nu al 7 jaar bezig met tuinieren eerst op een tuin bij een particulier
in de buurt. Maar nu ben ik het tweede jaar op een moestuin van een volkstuin
vereniging een 10 minuten fietsen.
Dit perseel is een stuk groter en er staat een plastic tunnel en een tuinhuisje.
een moestuin,een stuk voor fruit en een bloemen tuin.
Eerste jaar veel onkruid maar nu is het een beetje bij te houden.
Ik heb veel hulp van mijn man en medetuinders omdat ik niet veel weet van
fruit zoals rode bessen, kruisbessen, bramen,asperges en fruit bomen.
Ik zaai meestal alles zelf en een biologische bemesting toe te passen zonder spuiten. behalve aardappelen die zijn verplicht om te spuiten voor de aardappelziekten.
DE tomaten ,paprika en komkommer gaan in de kas met kruiden tegen ziekten.
Ieder jaar champion mest en kalk. dit jaar heb ik twee compost vaten als extra
mest de laatste heb ik bij de aardbeien gegooid de nieuwe gaat in maart in de kas
bij de tomaten.

addie
,

Groenten

dinsdag 26 januari 2010 - 15:21
ev121a

Ev121a



dit is het begin van de fruit stuk

addie
dinsdag 26 januari 2010 - 15:22
ev121a

Ev121a




hier een foto van de moestuin dec 2008

Groenten

dinsdag 26 januari 2010 - 15:24
ev121a

Ev121a



hier het tuin huis ervoor be bloemen tuin

Groenten

dinsdag 26 januari 2010 - 15:26
jack1

Jack1

ik ben nu ongeveer 2 jaartjes bezig om groenten in potten te kweeken ...
van sla tm tomaat .moet zeggen dit lukt aardig ....

maar ben nu toch van plan om ergens een stuk groenten tuin te gaan beginnen
groenten oog zo zomers ....
maandag 25 oktober 2010 - 12:51
R0WAN

R0WAN

Galia meloen plantje's

Groenten

zaterdag 16 april 2011 - 20:39
renate67

Renate67

Met mijn zoontje van 6 deze maand een minimoestuin gestart in zijn oude zandbak iets meer dan 1 vierkante meter dus.
Waarom, ik vind dat je als kind moet leren hoe dingen groeien (hij is altijd geinteresseerd geweest in namen van verschillende bloemen en weet er ook echt veel voor zijn leeftijd). Ik wil als hij groter is geen vragen meer krijgen (zoals vorige week): Mama groeien radijsjes eigenlijk aan een boom of aan een struik??
De radijsjes en de pluksla en de spinazie komen al op.
De peultjes staan nog vor zijn raam, als hij vandaag niet meer te ziek is gaan die vandaag naar buiten. De tomaat en kerstomaat staan natuurlijk nog in pot nu.
Renate
zaterdag 23 april 2011 - 06:34
R0WAN

R0WAN

Ja is ook leuk, misschien gaat wilt hij richting hovenier als hij later wat groter is
zaterdag 23 april 2011 - 22:23
inderal

Inderal

Wij hebben al bijna 30 jaar een groententuin en zouden hem eigenlijk niet willen missen. Mijn echtgenoot doet het zware werk (spitten, opzetten van de constructie voor de staakbonen) en ik doe de rest....We vinden het plezant om groenten en fruit uit eigen tuin te kunnen oogsten, af en toe nieuwe soorten uit de proberen. Het is een hele leuke hobby die nog gezond, onspannend is en nog geld opbrengt ook. De kleinkinderen laat ik niet meer in de groententuin omdat ze vorig jaar verstoppertje speelden tussen de tomatenplanten en de staakbonen met alle gevolgen vandien. Onze oudste kleinzoon (toen 3) was ook zo lief geweest om tomatenplanten te 'snoeien' en had ipv de okselscheuten de bloemetjes van een heleboel planten verwijderd. En trots dat het ventje was toen hij me zijn emmertje met bloemetjes van de tomatenplanten kwam brengen...... Eens ze wat ouder (en hopelijk minder destructief zijn) zou ik hen wel willen 'introduceren' in het zelftuinieren. Onze eigen kinderen hadden van de leeftijd van een jaar of 4 een apart deeltje van de groententuin waar ze zelf plantjes zetten, groenten zaaiden en putten maakten in de grond om schatten te begraven....
maandag 25 april 2011 - 10:00
renate67

Renate67

Hallo Inderal
3 jaar en jonger is ook wel erg jong voor in de groentetuin.
Gaat over een paar jaar vast veel beter.
Groetjes Renate
maandag 25 april 2011 - 11:06
inderal

Inderal

Renate, 't was zeker niet mijn bedoeling om hen in de groententuin te laten want de oudste wist maar al te goed dat ze er enkel in mogen als we er zelf bij zijn.... 'k Hoop dat ze er dit jaar 'uit' blijven want ze krijgen thuis een nogal vrije opvoeding (alles mag en niets moet) en luisteren is zeker niet hun sterkste punt.....
maandag 25 april 2011 - 11:57
Matteo

Matteo

Ik heb de tuinmicrobe overgekregen van mijn moeder, die bij elke gelegenheid in de tuin aan het werken is. Nu ik alleen woon met mijn gezinnetje, heb ik de overgedragen kennis omgezet in praktijk en ben ik met een eigen moestuintje begonnen. Waarom? Voor de ontspanning, maar zeker ook omwille van ecologische redenen. Je bespaart op vervoerskosten, zowel voor jezelf als voor de grote vrachtwagens/vliegtuigen/schepen die de producten in de supermarkten doen terecht komen. En het is gezonder dan al de ingespoten producten die we daar vinden.

Ik wil er later ook mijn zoontje bij betrekken (hij is nu vier maanden, dus nog iets te jong ), zodat ook hij de voordelen van tuinieren en zelfvoorziening inziet. Ik wil ook niet het perfect mooi ogende gazon creëren, ik laat de klaver bijvoorbeeld met rust (omdat ze op een ecologische manier het gras van stikstof voorzien). Bij mij primeert in het tuinieren het ecologische op het esthetische.
donderdag 28 april 2011 - 13:40
anjelier

Anjelier

Dag tuinliefhebbers,

Ik ben hier nieuw op dit forum. Al meer dan 20 jaar heb ik mijn eigen moestuin, met vallen en opstaan heb ik veel geleerd.
Sinds kort probeer ik nieuwe vergeten groenten uit , zoals pastinaak , aardperen , rode biet, enz.
Zijn er onder jullie nog tuinliefhebbers die speciale groenten telen?
Laat me dan iets weten , ik wil graag nog meer uitproberen.


Groetjes

Anjelier
dinsdag 12 juli 2011 - 13:00
inderal

Inderal

@Matteo, wij lieten aanvankelijk ook de klavers in ons gazon staan om dezelfde reden als jij. Klaverbloempjes trekken enorm veel bijen en wespen aan en nadat onze jongste een serieuze allergische reactie kreeg na een bijen- of wespensteek in zijn blote voetje, hebben we alles in het werk gesteld om de klaver uit het gazon te verwijderen. Voor ons zoontje bleef er wel altijd het risico op een zware allergische reactie na een bijen-of wespensteek maar door de klaver te verwijderen, waren we toch al wat geruster als hij buitenspeelde. We hebben één keer gesproeid om zo vlug mogelijk de klavers (en de bijen, wespen) weg te krijgen en nadien heb ik altijd het gazon zo goed als 'klavervrij' gehouden door de klavertjes manueel te verwijderen. Ik blijf de klavers uittrekken omdat we ondertussen kleinkinderen hebben die in de zomer vaak op blote voetjes in het gras spelen....
maandag 18 juli 2011 - 14:12
yvan_be

Yvan_be

Hallo,

Wij zijn in augustus vorig jaar verhuisd naar een huis in Stekene. De tuin is in zijn totaliteit een 110m lang. Het achterste deel, een stuk van een 200 m² (ca. 17m * 14m), is bestemd als moestuin-fruittuin.

Aanvankelijk was dat een volkomen verwilderd stuk braakland, volledig begroeid met "lastige onkruiden" als braam, klimop, brandnetel, op sommige plaatsen tot op een hoogte van 2m. Ik overdrijf niet als ik zeg dat het stuk nauwelijks toegankelijk was. De aanpalende buren waren erg geïnteresseerd in wat we ermee zouden gaan aanvangen. Ik vraag me af vanwaar de belangstelling .

In eerste instantie heb ik in september vorig jaar het grootste deel van het stuk platgelegd met de bosmaaier. Een klein deel van de begroeiing wou ik behouden als nestelplaats voor vogels, overwinteringsplaats voor egels enzovoort, kortom: dat mag "natuur" blijven. Alle maaisel werd weggehaald en samen met ander snoeisel uit de tuin verhakseld. Resultaat: zo'n 4m³ hakseling. Dat op zich was al een paar dagen werk met mijn bescheiden Viking 250 hakselaar.

Begin maart wou ik eens "een spa in de grond steken om te kijken wat het geeft". Dat viel erg mee: ik ben afkomstig uit de Vlaamse Ardennen. Vergeleken met de taaie klei-leem van Zwalm en Balegem is het hier maar speelgoedgrond.

Omdat het spitten toch zo vlot ging werd de doelstelling "zaai- en plantklaar einde maart". En dat is dus gelukt.

De foto toont de situatie op 2 maart, toen ik net begonnen was met spitten.
woensdag 21 maart 2012 - 02:53
yvan_be

Yvan_be

En zo zag het er gisteren uit. Op de foto's is nog een restant van de... Ahum, "natuurlijke vegetatie" zichtbaar . Dat stukje blijft. Om een opmars doorheen de moestuin toch enigszins te vertragen werden oude betonplaten ingegraven rond de wildernis.

Het gaat hier natuurlijk om een tuin waar de eerste jaren veel en regelmatig in gewied zal moeten worden. Maar ik weet uit ervaring dat dat geleidelijk minder wordt.

Groenten

woensdag 21 maart 2012 - 02:55
twinneke

Twinneke

Wij hebben een grote houten bak gemaakt en er div dingen in gezaaid tomaten ,maar die waren ten onder gegaan aan de aardappelziekte helaas.In de tomatenhangzakken deden ze het wel goed en in de pot,maar in de volle grond zijn ze dit jaar kassiewijlen gegaan.

Radijs deed het super en de gourgetten geel en groen gaan ook als een trein.

De sperziebonen deden het minder dan voorgaande jaren.Erwten idem dito.

Rooie kroten deden het goed en de worteltjes lijken het ook goed te doen.

De aarbeien weer minder helaas veel plant weinig aardbei en waren jonge planten.
Bloemkool weet ik niet had is wat geprobeerd wel veel blad dat weer wel,maar zie zo te zien nog niks wat op een bloemkool lijkt er in.

Sla doet het goed en de lente uitjes ook en ook de augurken gingen goed ook in de pot ik had nog her en der wat dingetjes in potten gezet als paprika die het goed doen,mini tomaten en tuin kruiden in potten.Alhoewel de munt dit jaar een behoorlijke knauw hebben lijkt het wel ik had een paar soorten gewone,chocolademunt en aardbeien en appelmunt.

Ach het is gewoon uitproberen leuk om iets uit eigen tuin te eten lukt het niet volgend jaar beter of probeer je weer iets anders uit.
zaterdag 8 september 2012 - 13:45
Saar52

Saar52

Beste, ik ben beginnend tomatenteler en had van iemand wat zaadjes gekregen en heb die dan gezaaid in maart en heb de plantjes van ongeveer 20 cm in de derde week mei buiten geplaatst onder een lichtdoorlatend dak en ze waren nauwelijks gegroeid , waarschijnlijk omdat de grond te nat en te koud was.Maar nu sinds gisten verdwijnen er iedere dag plantjes en heb er nog slechts een vijftal over van de meer dan 20 stuks, ze zijn precies af gevreten.
Weet iemand wie zo iets doet, de wortel van e plant zit nog in de grond.
Het is waarschijnlik te laat om og nieuwe plantjes te zaaien of heeft er misschien nog iemand over.
Ik ben ten einde raad en ik dacht dat tuinieren stressloos was.
Help !!.

Grt
donderdag 6 juni 2013 - 18:47
BOERPEET

BOERPEET

Het grootste probleem is denk ik de mnier van water geven, probeer het eens met een klein bloempotje naast de plant in de grond te zetten geef hierdoor water. Want de tomat is een behoorlijke drinker maar rot snel aan de basis as deze maar iets te lang nat blijft.

Stress is een beginnersfout, de natuur laat zich uiteindelijk niet dwingen
zaterdag 13 juli 2013 - 13:07
Silencev

Silencev

Hoi, ik hoor hier misschien nog niet echt thuis tussen de ervaren moestuiniers.
Ik zou graag beginnen met een m² moestuinbak om zelf tomaten, sla, wortelen, enz... Te kweken.
Alleen weet ik niet goed hoe te beginnen. Kan je een soort van insectengaas spannen over je moestuin tegen ongedierte? Het zou maar vies zijn om een larve van 1 of ander beest binnen te krijgen ik wil m'n bak op de terrastegels zetten omdat m'n man liever niets op het gras ziet staan.

Groetjes,
Een groentje
zaterdag 14 juni 2014 - 19:47
mia_heyl7

Mia_heyl7

sorry als ik betweterig overkom
wij tuinieren op twee plaatsen
ikzelf, in volle grond, alle grote dingen, aardappels, bloemkool, in de serre, komkommer en tomaten,
en mijn man, noodgedwonden door herhaalde rugoperaties, in "bloembakken" wat in feite ingeboorde afgedankt postbakken zijn
twee opeen, de onderste met gewicht erin, de bovenste ingeboord en potaarde
wij wonnen in de bakken: witte kool, rode kool, radijsjes, prei, rode biet, sla, witte selder en groene selder, prinsesboontjes( bak van 40 X 70 cm )
en zo kan man ook tuinieren , en loopt hij niet tegen depressie op, omdat hij niet kan bukken
vrijdag 3 oktober 2014 - 13:09
mia_heyl7

Mia_heyl7

als ik weet hoe meer dan 1 foto te plaatsen kan ik voor eens tuk laten zien, hoe wij onze eigen groenten kweken

Groenten

zondag 5 oktober 2014 - 23:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon