menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Anti-insectengaas

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

Vandaag koolrabi (dus geen koolraap of knolderaap) gezet en er meteen anti-insectengaas overheen gedaan. Ook heb ik bekalkt om knolvoet schimmel tegen te gaan. Nu maar hopen, dat het helpt!!

Ook over de wortels en uien ligt nu dat gaas. Dat kun je nog zien op de achtergrond.
Waarschijnlijk helpt het ook tegen hagel.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 3 mei 2009 - 09:26
garfield

Garfield

Dat ziet er goed uit. Zelf heb ik de wortelen onder groen insectengaas zitten. Dat gaas heb ik iets anders gemonteerd als jou, ik heb namelijk hout en tentharingen gebruikt.
Een dergelijke constructie heb ik wel bij mijn aardbeien gemaakt.
Dat insectengaas is nogal aan de prijs. Zelf heb ik vorig jaar op vakantie in Duitsland 2 stukken van +/-1,6 bij 5 meter bij een supermarkt kunnen kopen voor 7 euro per stuk.
Hoe groot is dat van jou en waar is dat gekocht voor welke prijs?
Bij oranjeband zaden kost een stuk van 4 x 2 meter 19,95
zondag 3 mei 2009 - 13:24
JovanDreumel

JovanDreumel

Dit is een stuk van 6m x 5.60 m en kostte € 10,00 per strekkende meter. Bij www.zaadhandelvanderwal.nl De maaswijdte is 0,35m x 0.35m
zondag 3 mei 2009 - 17:45
garfield

Garfield

Dat is dus 60 Euro en zeker geen koopje. Moet je veel koolrabi voor verbouwen om dat terug te verdienen. Gelukkig is dat materiaal weersbestendig en vele jaren te gebruiken als er geen ongelukken mee gebeuren. Ik vraag me nog steeds af hoe die boeren dat doen die wortelen verbouwen voor de supermarkt. Daar zit geen gaas boven. Dat zal wel geen biologisch verantwoorde methode zijn.
zondag 3 mei 2009 - 21:25
JovanDreumel

JovanDreumel

Het is stevig materiaal. Je moet er natuurlijk wel zuinig op zijn. Maar bestrijdingsmiddelen zijn ook goed aan de prijs. En onze wortelen en koolrabi zijn smaakvol.
zondag 3 mei 2009 - 22:07
Thanja

Thanja

Ik heb ooit bij de Hornbach een rol gekocht en het is echt stevig materiaal. Het heeft mij verbaasd wat het allemaal kan hebben aan hagel en stevige regenbuien.

Ik zie hier in de polder wel dat er ook van die enorme lappen gaas over de gewassen gaan, maar wat er dan precies onder zit, weet ik niet. Ik denk ook dat de professionele landbouw veel bestrijdingsmiddelen gebruikt. De biologische landbouwboeren zullen waarschijnlijk wel wortelvliegresistente wortelsoorten gebruiken. Ik doe maar een gooi.

Ik gebruik het niet alleen als bescherming van de wortel, maar ook in de kas. Bijoorbeeld als ik van een tomatensoort zaden wil overhouden, bescherm ik een bloementros met vliesdoek om zo de zaden zo zuiver mogelijk te kunnen houden.

zondag 3 mei 2009 - 22:21
JovanDreumel

JovanDreumel

De wortel "Flyresistant" heb ik ook gebruikt, maar niet met veel succes. Eerst gebruikte ik Anti-Wortelvieg van Ecostyle in combinatie met Spruzit en dat werkte aardig goed. Maar vorig jaar werd op 22 juni het gewas zodanig beschadigd, dat alle loof eraf was en het opnieuw moest beginnen te groeien, (dat was trouwens ook te zien aan het model wortel, omdat er een knik in zat) en toen heeft de wortelvlieg ook weer toe geslagen. Het gevolg was, dat ik veel wormstekigheid in de wortels had. Ze smaakten prima, maar mijn vrouw had meer werk om ze klaar te maken voor het eten. Maar ze kan er lekkere maaltijden mee bereiden!!!!! De wortels willen we niet graag missen. Ook al begin ik een beetje ouder te worden, we gaan het dit jaar anders doen.
maandag 4 mei 2009 - 08:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon