menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Indeling van het hofken

Ga naar meest recente reactie

bartvds

Bartvds

[afbeelding verwijderd niet-https]

Links staan dit jaar de knol- en bolgewassen, de knoflook die ik in de herfst geplant heb staat al in twee rijen boven, ertussen heb ik wortels gezaaid, rechts van de knoflook staan twee rijen plantajuin, de rechterhelft van het bed komen dit jaar de bladgewassen (ik moet wel nog mijn laatste winterprei opeten eerst), onder dat wit scherm heb ik nu spinazie gezaaid, die witte schermen zijn wel niet zo mooi maar ze zijn wel zeer effectief om de katten van mijn gezaaide stukjes weg te houden!

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hier staan links al een rijtje tuinbonen boven, deze helft is dus gereserveerd voor de peulgewassen, woensdag moet ik niet werken en begin ik met lage erwten te zaaien, later komen er dan nog boontjes bij, de rechterhelft van dit bed is voor de koolgewassen, hier staat nog niets

Mijn teeltwisseling draait dus naar rechts, ik denk dat dit zo wel goed is zeker?

1. koolgewassen
2. bladgewassen
3. bol- en knolgewassen
4. peulgewassen

Tomaten, aubergines, paprika's en pepers komen in zo'n klein serreken (heb ik nog niet) en courgetten zet il langs de buitenrand van mijn groentebedden. Ik ga dit jaar voor de eerste maal patatten zetten en die zet ik op onze weide iets verder, daar heb ik een stuk weide omgedaan en klaargemaakt om groenten op te telen, ik heb er al gele en rode plantajuin op gezet en ook sjalotten, binnenkort zet ik er dan mijn patatjes bij (aktiva, gala, lady christl en charlotte), ik heb nog plaats over dan dus ga ik er ook (staak)boontjes bijzetten en pastinaak,

groeten Bart.
maandag 16 maart 2009 - 09:29
Matabish

Matabish

'k Wou dat ík zo'n hofke had! Maar ik heb er de plaats en de grond niet voor...
'k Ben al blij dat ik dit jaar tomaatjes en courgettekes in mijn serreke zal hebben.
'k Wens je een mooie zomer en succes met al je plantjes.

Groetjes,
Matabish.

P.S.: 'k heb je foto's efkes in orde gebracht. Is beter dat ze bij de uitleg staan hé!!
maandag 16 maart 2009 - 13:35
Thanja

Thanja

Wat een prachtige tuin heb je, Bart! Wauw! Met de teeltwissel kan ik je niet helpen, maar anderen zullen je daar zeker advies over kunnen geven.

Succes met je teelt dit jaar.
maandag 16 maart 2009 - 17:29
bartvds

Bartvds

Bedankt Matabish, was weer even verkeerd bezig
maandag 16 maart 2009 - 18:04
Bowie

Bowie

Oei Matabish, zou je beter die courgette niet buiten zetten, die gaat namelijk enorm veel plaat innemen in je serre.

Heb vorig jaar maar 2 planten buitengezet, en die namen enorm veel plaats in en groeiden heel goed hoor. Wel reglematig de grtoe bladeren moeten opheffen omdat de planten eronder groeien.
dinsdag 17 maart 2009 - 17:04
Matabish

Matabish

Bowie, nu jaag je me de schrik om het hart!!
Ik heb net 5 courgettes 'Black Beauty' gezaaid en dacht die zoals de tomaten te behandelen??
'k Heb bamboestokken om ze tegen op te binden, of is dat geen kruipplant??
Of kan ik ze buiten in potten zetten en laten afhangen? Kunnen die tegen regen en zonneschijn??
Je ziet dat ik nog zo onschuldig als een baby ben op dat gebied!
Verleden jaar voor 't eerst tomaatjes gezaaid en dat is erg meegevallen.
Daarom dacht ik nu uit te breiden met kerstomaatjes 'Sweety' en de courgettekes.
Ik heb absoluut geen mogelijkheid om ze in de tuin in de grond te zetten, dus wilde ik die kerstomaatjes
in potten op een tafel zetten (met parasol voor de regen) naast de aardbeien.
Zo kunnen ze rustig afhangen en blijven ze proper voor als de kinderen ze plukken!
Tik me maar vlug op de vingers als ik verkeerd bezig ben hoor!!

Dankbare groetjes, Matabish.
dinsdag 17 maart 2009 - 18:09
Bowie

Bowie

Geen idee of die omhoog kunnen geleid worden, heb het vorig wel gedaan met komkommers in de serre, telkens weer opbinden.

Het is altijd het proberen waard, niet waar?

Bij mij stonden die courgettten in volle grond, met zon van 's morgens tot rond 14u en gedijden zéér goed. 'k Was eigenlijk blij dat ik maar 2 stuks uitgeplant had.

Kerstomaatjes in potten kweken is zeker geen probleem, alleen wel opletten dat je toch voldoende water geeft - maar ook weer niet in overdrijven.
woensdag 18 maart 2009 - 09:14
Thanja

Thanja

Ik plant jaarlijks maar 1 courgetteplant buiten en voor ons is dat genoeg. 's Zomers oogst ik 2 tot 3 courgettes per week. En aangezien we ze alleen vers gebruiken (niet voor inmaak) is dat eigenlijk al teveel. Familie en vrienden hebben trouwens liever dat we twee planten zetten
woensdag 18 maart 2009 - 09:41
Matabish

Matabish

Bedankt voor de goede raad! Nu lijkt het allemaal al véél makkelijker...
'k Begin er nu met een gerust hart aan en zal aan jullie denken als ik van mijn groentjes smul!

Hartelijke groetjes, Matabish.
woensdag 18 maart 2009 - 12:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon