menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Binnen kweken

Ga naar meest recente reactie

mx7733

Mx7733

Het staat waarschijnlijk een beetje raar, maar kan je ook binnnen kweken? Mijn huis ligt op het zuiden en mijn balkon op het noorden. Nu heb ik hoog zomer een streep zon op mijn balkon, maar in mijn 'waskamer' het hele jaar door....

Nu ben ik al een tijdje bezig via google, maar alle tuinen hebben zon. ik helaas niet. Helaas heb ik achter het net gevist bij de verdeling van de moestuinen, maar sta nu wel 3e.

In de tussentijd wil ik m'n groene vingers verder ontwikkelen. Nu zit ik zelf te denken aan het bouwen van een 'kas' in die kamer. Alleen krijgen de planten dan licht vanachter glas en nog eens glas. Heeft dat zin?

Als ik geen kas bouw drogen ze telkens uit. ze staan namelijk zo'n 10 uur per dag in de volle zon. Moet ik anders iets van lichte gordijnen op hangen? Mijn vorige planten zijn allemaal uitgedroogd en dood gegaan... Zelfs met een druppel systeem!

Heeft iemand hier ervaring mee? en heb je ook tips?

Laat het me weten a.u.b.

Groet,
Mx.

Ps: ik wil graag in mijn keuken een overzicht op hangen van seizoensgroenten. Als muur versiering.. is iemand zoiets tegengekomen?
zondag 1 februari 2009 - 18:05
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Mx, Planten kunnen verbranden achter glas, daar helpt water niet tegen. Een dun gordijn dat de felle zon tempert wordt ook wel in kassen gebruikt.

zondag 1 februari 2009 - 18:29
Matabish

Matabish

Je kan ook zo'n gekleurde folie op je ramen plakken tegen de zon. Dat scheelt tot 60% hitte!
Alle planten hebben véél licht nodig, maar weinig planten kunnen tegen de volle zon, vooral de hele jonge plantjes niet.
Heb je al eens gegoogled voor die afbeelding??
Anders kan je ook foto's van de gewenste groenten downloaden en er zelf een collage van maken?
Of misschien in een zaadcatalogus?

Vriendelijke groetjes,
Matabish.

KIJK EENS WAT IK VOOR JE VOND!! Als je éénmaal op de afbeelding klikt heb je een prachtig overzicht om af te drukken!

http://www.ingevervotte.be/images/File/groenten_fruitwijzer_1.jpg
zondag 1 februari 2009 - 23:01
Thanja

Thanja

@ Matabish, Dat is een mooie link!

@ MX, Volgens mij kun je heel goed al verschillende groentes houden in je zonnige kamer. Ik zou wel gaan voor de groente die graag warmte heeft, zoals tomaat, paprika, peper, courgette en aubergine. Een dun gordijn zal het verbranden tegengaan.

Voor veel andere groentes zal de zomer achter glas te warm worden en daardoor gaan bloeien, zoals sla en spinazie.

Groetjes,

Thanja
maandag 2 februari 2009 - 11:44
andreash

Andreash

@thanja,

*grijnst*
We hebben m'n vader ooit een helm gekocht.... Voor in de tuin te werken. Dikke boeha natuurlijk: "Ik ga toch zeker niet met een helm in de tuin werken!! Waarom moet ik nou een helm op in de tuin???". Ons antwoord: Voor als de sla gaat schieten (-;

(naar referentie aan de bloeiende sla)
maandag 2 februari 2009 - 12:19
Thanja

Thanja

Hahahaha, ik mag dat soort humor wel!
maandag 2 februari 2009 - 13:09
prediker

Prediker

Nou dat is echt tuin humor , zou leuk zijn daar meer van te lezen!!

Heen en weer geslingert tussen rust en duur
Was ik maar een wingert ,had ik maar een muur!

Groenten

maandag 2 februari 2009 - 13:20
mx7733

Mx7733

Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga eens kijken wat er gebeurd achter glas. Zat alleen te denken of het handig is toch een 'kas' te bouwen voor de lucht vochtigheid. Of is een druppelaar voldoende?

Mvg
Marnix
zondag 15 februari 2009 - 19:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon