menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Erwten

Ga naar meest recente reactie

Victor44

Tekst aangepast

Victor44

Even een foto, zopas genomen van mijn erwten,je zou denken dat we niet in België wonen hé!
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 16 mei 2008 - 16:33
Mariani

Mariani

Kunnen goed tegen de kou, had deze ze winter in koude serre (peul erwten) want bij ons lust niemand doperwtjes.

Proficiat
vrijdag 16 mei 2008 - 17:29
lentemode

Lentemode

Ho, wat schitterend, Victor !!!

Volgens mij ben jij een "snelle jongen" én nog een fijnproever ook,
met groene vingers !!

Veel primeurgenot !!!

Groentjes,
Mia
vrijdag 16 mei 2008 - 18:16
Rita1960

Rita1960

Hè Victor,

Wat een genot om de peulen al zo groot te hebben!

300 km noordelijker staan ze er net op 10 cm boven Jij kunt ze alvast eten. Ik nog lang niet maar ik verheug mij er erg op!

groetjes,

Rita

Eet smakelijk!
vrijdag 16 mei 2008 - 20:00
cetinel

Cetinel

amai die staan al mooi groot!!
doperwten heb ik niet staan,maar wel peultjes dus,de hoogste staan nu zo een 35 cm hoog
nog een andere lading is ongeveer 15 cm maar dit zijn er zonder rijs..
die van jou zijn bijna plukklaar,ik wacht op de eerste bloemen.....
ben gek op peulen.....
vrijdag 16 mei 2008 - 21:01
Victor44

Victor44

Ik kan er waarschijnlijk begin volgende week al enige plukken om te bereiden met worteltjes.
Heb ze wel voor de winter geplant,nml.eind oktober,ze zijn goed winterhard.
Grtjs
vrijdag 16 mei 2008 - 22:04
Anke

Anke

Echt? Jij zaait ze al in oktober, dan groeien ze een beetje, komen zo de winter door en hernemen hun groei in de lente? Dan heb je wel een supervoorsprong, dat ga ik zeker ook doen volgend jaar!
In ieder geval: laat het smaken!
vrijdag 16 mei 2008 - 22:16
cetinel

Cetinel

zaai je toch niet buiten dan,of wel?? waar laat je de jonge plantjes,in de serre of zo??
kun je gewoon in de serre zaaien en laten overwinteren,en als het vriest(mijn serre is niet verwarmd)
vrijdag 16 mei 2008 - 22:47
Victor44

Victor44

Je hoeft echt geen moeite doen met de Belgische- of Nederlandse soorten,want ze zullen waarschijnlijk toch bevriezen! Dit is een speciale Franse soort,waarvan ik de naam niet weet,en die via via bij mij is terechtgekomen.Ze worden gewoon in open lucht gezaaid in oktober ,en ontwikkelen langzaam in de winter om dan in de vroege lente plots goed te gaan groeien.
grtjs
Victor
zaterdag 17 mei 2008 - 14:18
cetinel

Cetinel

een franse soort? weet je ook welke soort,en zou die hier niet te verkrijgen zijn dan?
hebben ze die ook in peulvorm of enkel in doperwten?
maandag 19 mei 2008 - 07:22
Victor44

Victor44

Gewoon eind oktober in volle grond zaaien zonder bescherming,zij kunnen goed enkele graden vorst verdragen, heb ze al 11 jaar en zijn nog nooit bevroren geweest.Ik weet niet welke soort het is en of ze hier te verkrijgen zijn.
groetjes,victor.
maandag 19 mei 2008 - 17:44
lacegarden

Lacegarden

Victor,
Is het van u dat ik ooit per postzending zo een zakje gekregen heb?
Ik heb mij al afgevraagd van wie ik ze gekregen heb.
vriendelijke groeten
rita

maandag 19 mei 2008 - 19:04
Victor44

Victor44

Ja,Rita die heb je inderdaad van mij gekregen,ik heb me al afgevraagd gehad hoe ze bij jou meegevallen waren.
Grtjs
Victor
maandag 19 mei 2008 - 19:10
bakkie

Bakkie

dag victor je hebt gelijk en jou erwten staan zeer prachtig echt mooi



vriendelijke groeten bakkie


dinsdag 20 mei 2008 - 12:29
lacegarden

Lacegarden

Victor, zeer zeer goed, zoals bij jullie. Ik zou zo graag willen weten hoe ze noemen. Ik ga eens de vraag stellen aan vrienden die in Frankrijk heel veel groenten en tomaten kweken.
Hoe zit het met uw tomaten?
Wij denken morgen klaar te zijn met de laatste. Het is bij ons , bij mij toch slow motion geworden. Maar een beetje later en het lukt ook wel.
dinsdag 20 mei 2008 - 14:36
cetinel

Cetinel

ben ondertussen vollen bak(allee zo ongeveer dan) op zoek gegaan.
ik heb enkel "wintererwten" kunnen vinden,die zouden in okt. de grond in moeten en dan heb je oogst begin juni???
zouden het die kunnen zijn?hoe hoog groeien die van jou victor??
wat ik vond zijn doperwten,ik denk niet dat er zoiets bestaat in peul.
dinsdag 20 mei 2008 - 15:00
Rita1960

Rita1960

Hallo Victor,

Misschien een dom idee..... Maar toch het proberen waard.. Ik zet in oktober ook een paar peulen van het ras Norli, ga gewoon eens kijken of het wat wordt. Deze peulen verdragen toch wat vorst...

Houd je op de hoogte...

groetjes,

Rita
dinsdag 20 mei 2008 - 18:53
Victor44

Victor44

Ceti,het zijn inderdaad doperwten.
Rita,de tomaten zijn op het ogenblik zeer goed aan de groei.Je zegt dat het bij jou in slow-motion gegaan is,maar die zullen ook wel in orde komen,dat kan toch niet anders.
Ik zal bij tuinbabbel een foto zetten van de tomaten in de tunnel,en deze van deze onder de overkapping.
Grtjs
dinsdag 20 mei 2008 - 19:29
lacegarden

Lacegarden

Victor, met slow motion : dat ben ik.
de tomaten dat is plankgas, die groeien goed. Vandaag onze eerste mangetouts . Sla in overvloed, spinazie, heb ik vandaag bij de soep gedaan. Alles uitgedaan om de courgetten te kunnen planten na het weekend.
woensdag 21 mei 2008 - 15:43
Victor44

Victor44

Als je maandag je courgetten kan planten zullen ze vlug vertrokken zijn,ze geven immers regen vanaf zondag.
grtjs
woensdag 21 mei 2008 - 15:49
lacegarden

Lacegarden

dat is de reden waarom ik wacht tot maandag, misschien zelfs al zondag mocht het regenen. Ze staan nu al met een paar goede stevige bladeren.
Maar het was potverdikke ferm koud gisterenavond. Ik heb uit voorzorg overal (buitentomaten) goed afgedekt en deze avond opnieuw. Ik kijk iedere dag de grondtemp. na op de site van de bodemkundige dienst.
woensdag 21 mei 2008 - 19:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon