menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaiafstanden in vakken

Anke

Anke

hallo,
ik wou de moestuin dit jaar eens anders aanpakken: in plaats van steeds op rijtjes te zaaien, heb ik vakken gemaakt van 1,5x1.8 m met paadjes tussen. Zo kan ik ook beter bloemen en kruiden integreren. Toen ik op rijtjes zaaide, moet ik ervoor zorgen dat ik er nog tussen kon lopen, maar aangezien ik nu paadjes maak is dat niet meer nodig. Kan ik mijn groenten dan dichter op mekaar zetten? Welke plant- en zaaiafstanden houd ik het best aan? Kan iemand me concrete afstanden geven voor ui, wortel, erwten en peultjes, boontjes,...?
Hoe onderhoud je de paadjes het best om onkruid tegen te houden? Een dikke laag mulch? Of strooi ik dat juist beter tussen de planten?
Groetjes!
Anke
vrijdag 4 april 2008 - 16:21
andre

Andre

Anke.

Voor plantui is de de afstand 25 x 10 cm, zomerwortel 20 x 4 cm, winterwortel 30 x6 cm, erwten zonder steun op een rijafstand van 40- 50 cm. Meestal zaai men in dubbele rijen 30 cm tussen de beide rijen en 60 tot 120 cm tussen de dubbele rijen. voor de bonen struikbonen 50 x 8 cm staakboon: 5 - 6/ per staak met een tussenruimte van 75 cm. Voor het onder houd van de paadjes gewoon regelmatig schoffelen is dit te veel kan je altijd gesnipperde boomschors strooien.

Groetjes andre
vrijdag 4 april 2008 - 19:37
Anke

Anke

Dankjewel!!!
vrijdag 4 april 2008 - 20:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon