menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pitten planten

Ga naar meest recente reactie

mia_heyl7

Mia_heyl7

daar onze abrikoos er geen is, maar een perzik,
vraagt mijn nichtje, ze kocht verse abrikozen
wat krijgt ze, als ze de pitten laat drogen en oppot?
Er zal zeker mettertijd, een plantje uit groeien
maar of ze daar ook een abrikoos uit kan krijgen?
maandag 8 juni 2015 - 23:05
mia_heyl7

Mia_heyl7

de perzikboom, die voortkwam van een "krijgsel" was niet alleen, er waren 3 scheutjes
waarvan die in volle grond nu vruchten heeft, de andere staat een goeie meter hoog, en kwam uit kuip ( bij on) misschien moet ik dan maar opkweken, om als onderstam te dienen, als nichtje haar abrikoospitten zouden plantjes geven?
maandag 8 juni 2015 - 23:17
Patrikc

Patrikc

Mia, als je zo graag een abrikozenboom hebt, gun je zelf dan een cadeautje en ga er één kopen, voor 20 € ben je geholpen, je hebt 3 jaar gewonnen en je bent zeker dat er abrikozen aankomen en geen perziken.

Tegelijkertijd kan je nog altijd verder experimenteren met pitten en enten.
dinsdag 9 juni 2015 - 09:05
mia_heyl7

Mia_heyl7

de abrikoos is al besteld nog voor deze postings
en ik wil graag experimenteren,
vandaag 8 abrokozen pitten geplant
netjes ontdaan van de harde bolster
en ook 4 nectarinen pitten ven de harde bolster ontdaan en eveneens geplant
niks mis mee, ook al brengen ze niets voort
vrijdag 12 juni 2015 - 20:55
kreydt

Tekst aangepast

Kreydt

nog verontwaardigd? ik hoop van niet.

in mijn zotte jaren heb ik vanalles gezaaid (kers, kriek, appel, perzik, abrikoos....enfin alle soorten steen- pitvruchten ) meestal met weinig EETBAAR succes.
-met abrikoospitten=> na 7 (zeven) jaar eerste eetbare vruchten mooi van kleur maar klein
-met witte perzikpitten kreeg ik dezelfde vrucht, blijkbaar zaadvast
-met kers, alleen vel en steen
-met appel klein en oneetbaar
-met kriek nooit gelukt
na 15 jaar heeft mijn vader heel mijn experimententuintje omgehakt (er waren bomen bij van zeker een meter of tien).en er sorteerloods opgezet.

in het algemeen moeten de zaden een koude periode door maken. al is dit relatief, ik heb al kiemende zaden gevonden in het klokhuis van appelen (james grive)

volgens mij, maar wie ben ik, is het volgende een goede handleiding;

1 het harde gedeelte van de pit kraken en verwijderen
2 de echte pit EEN dag in zuiver water laten zwellen
3 de pitten tussen vochtig, niet nat, wc-papier leggen (ik gebruikte 'captan' als fungicide tegen het schimmelen, waarschijnlijk overbodig) in een afsluitbare bokaal.
4 koude geven. (ik gebruikte de frigoloods voor entmateriaal 1,4 graden gedurende 4 maanden) in een huishoud frigo moeten de pitten langer stratificeren 5 , 6 maand regelmatig controleren en de gekiemde zaden planten
5 de gekiemde pitten voorzichtig (zijn verdorie heel, heel kwetsbaar) in een bloempot planten met gewone tuinaarde zonder meststoffen anders verbrandt het worteltje. vochtig houden en op een warme plaats zonder zon
6 uitplanten in een hoge bloempot (penwortel) als het plantje zo'n 10 cm hoog is
7 uitplanten in volle grond als de scheut +- 5ocm is. de eventuele zijscheuten en ogen uitwrijven

moet je zeker eens proberen als je tijd en vooral plaats hebt.




zondag 23 juli 2017 - 02:42
Tuinprins

Tuinprins

Als je het harde omhulsel van het zaad van een steenvrucht zoals pruim of abrikoos verwijdert, heeft het zaad in principe geen koudeperiode nodig om te ontkiemen. Het probleem is echter om het harde omhulsel te kraken ZONDER het eigenlijke zaadje te beschadigen. Als het eigenlijke zaad beschadigd is en je zaait het dan schimmelt / verrot het zo goed als zeker.

Het zaad van veel VERSE appelen en peren heeft ook geen koudeperiode nodig om te ontkiemen. Is het zaad gedroogd dan is een koudeperiode aan te bevelen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 23 juli 2017 - 12:24
kreydt

Kreydt

geen haar op mijn hoofd zou er nu nog aan denken om steenfruit te vermeerderen uit zaad.
50 jaar geleden was het een normale schoolopdracht en de aangeleerde werkwijze heb ik hierboven weergegeven. het resultaat was ( is ) gewoon teleurstellend en ja, als experiment is het zeer bevredigend omdat je IETS tot leven hebt gebracht.

maandag 24 juli 2017 - 12:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon