menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kanzi-appel

Ga naar meest recente reactie

bammel

Bammel

Hallo,

weet iemand hoe ik aan een appelboom met de Kanzi-appel kan komen?

dinsdag 9 november 2010 - 12:38
Rita1960

Rita1960

Lijkt een nieuwe soort te zijn.. dat zal wel moeilijk worden maar mss dat je via het onderstaande verder kunt komen..

( bron agrarisch dagblad www.agd.nl)
Greenstar Kanzi Europe (GKE), de merkeigenaar van Kanzi, verwacht dat Europees deze winter 400.000 bomen worden aangeplant, en een jaar later 450.000 bomen. Volgens directeur Urs Luder lag het aantal bomen in 2009 rond de 3,6 miljoen. Voor Nederland verwacht Luder een stijging van het areaal met iets minder dan 90.000 bomen.

Succes verder met het struinen op internet.

groetjes,

Rita
dinsdag 9 november 2010 - 18:32
Limoncello

Limoncello

hoe smaken ze? Heb er nog geen kunnen proeven
woensdag 10 november 2010 - 21:53
xerofyt

Xerofyt

op http://is.gd/gVFrc vind je een pdf-bestand van het eindwerk van ene S. Peetermans over "De rentabiliteit van nieuwe appelrassen in Belgie". Daarin lees je dat Kanzi® Zuid-Afrikaans is voor 'De verborgen schat' en de eerste vrucht werd geoogst in 1997. Scrol naar pagina 31 en lees vooral de eerste zin.
Neem dan eens een kijkje op de website van EFC (Europese fruit cooperatie)- http://www.efcfruit.com/nl - en ga bij 'telersinfo' naar "meer info" en "algemene verkoopsvoorwaarden", "boomprijzen" en "boomkwekers". Ook op de website van GKE: http://www.gkefruit.com/nl/over-gke-nv.html kom je te weten hoe een en ander werkt. Zo kan je tussen de appelbomen de boomgaard weer zien!
Licentie lijkt het sleutelwoord te zijn.
Uiteraard ga je ook de website van Johan Nicolai eens bezoeken: http://is.gd/gWgkY

Groet,
Xerofyt
donderdag 11 november 2010 - 17:43
Rita1960

Rita1960

Xerofyt,

Dank voor je verder gaande zoektocht op het www.

Dat wordt dus moeilijk om (snel) aan deze soort te komen zo te lezen. Nog afgezien van het feit dat je eerst aan een boom moet komen, die alleen voor bepaalde telers te verkrijgen is.. daarnaast - mocht je de boom niet "geraust hebben" een toeslag betalen voor de "ontwerper" en dan ook nog eens op het moment dat de boom opbrengst gaat geven er een toeslag over moet betalen meer/minder afhankelijk van de opbrengst van de veiling..

Ik wacht wel een paar jaar totdat het (R) symbool er af is.. en dan zal ik ze toch ook eerst eens geproefd moeten hebben..

de site van J. Nicolai.. vooral het stukje met over de residuvrije soorten.. intresting

groetjes,

Rita
donderdag 11 november 2010 - 18:54
Limoncello

Limoncello

Ben net terug van Duitsland en Nederland (3-landen punt) en heb bij Albert Heyn 4 Kanzi appels kunnen bemachtigen. Waren er nog 8 over
Heb ook nog 15 laagfruitsoorten gekocht waaronder, kiwi, goji, blauwe bes, frambozen,...
Allemaal aan -50%
maandag 6 december 2010 - 19:14
bammel

Bammel

Beste Kingskawn, appel of appelboompjes? Ik ben op zoek naar het boempje om te planten...
maandag 6 december 2010 - 19:44
Limoncello

Limoncello

Neen enkel de appels, om te proeven.
maandag 6 december 2010 - 22:44
KwekerStuw

KwekerStuw

Ik heb gewoon stuk of 15 in de grond gestopt wel Ff afgewassen met water en na iets langer dan 3 weken kwamen er 7 uit ik had er ook 3 in een plastic zakje gedaan met wc vochtig wc papier dat ging iets sneller ze zijn nu allemaal kleine stekjes en allemaal appels van de kanzi appel wel raar is dat één van de stekjes een rode steel heeft????
dinsdag 2 mei 2017 - 11:24
Tuinprins

Tuinprins

De kans dat uit een pitje van een Kanzi appel een boom groeit die Kanzi appels geeft, is zeer klein. Een Kanzi appelboom is alleen soortecht te vermeerderen door te enten. Daar de Kanzi appel een appelsoort is met strikt kwekersrecht zal het voor de particulier zo goed als onmogelijk zijn hier op legale wijze aan enthout te komen.

Appels hebben, relatief gezien, een redelijk breed DNA. Dit betekent dat als je een appelpitje zaait, de kans zeer groot is dat de appels die deze zaailing produceert weinig lijken op de appel waar de zaailing van afkomstig is.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 2 mei 2017 - 20:44
KwekerStuw

KwekerStuw

Maar er is wel kans dat er appels aan groeien toch? Dat heb ik namelijk wel gelezen
woensdag 3 mei 2017 - 10:21
Tuinprins

Tuinprins

Natuurlijk komen aan een zaailing uiteindelijk appels. Je zult daarvoor ongeveer 8 tot 12 jaar moeten wachten. Je hebt een minieme kans dat de appel lijkt op de Kanzi. De kans dat het een slecht smakende wrange appel zal zijn, is vele malen groter.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 3 mei 2017 - 20:59
sugar

Sugar

Je kan natuurlijk altijd "beginner's luck" hebben en bij die eerste zaadjes de beste appel aller tijden kweken. Maar de kans is erg klein.
De kans is veel groter dat meer dan de helft van die bomen super ziektegevoelig zijn en het nooit redden, en aan de andere helft van de bomen appels als handgranaten groeien; steeltje uittrekken en weggooien, want niet te eten.
Daarom begrijp ik die kwekersrechten wel: het vraagt enorm veel energie om een nieuw ras te verdelen: jaren van selecteren alvorens je één goede nieuwe appel hebt (zeker als die ook nog eens resistent dient te zijn)

woensdag 3 mei 2017 - 22:58
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb gehoord (weet niet of het waar is) dat die Kanzi appelboom redelijk gevoelig is voor kanker. Jonge appelbomen worden preventief met van alles gespoten om ziektes tegen te gaan. De gevoeligheid voor bepaalde ziektes komt zo niet altijd aan het licht. Bij de Kanzi appelboom kan men dat redelijk goed binnenskamers houden omdat die niet voor de consumentenmarkt beschikbaar is.


Gegroet de tuinprins
donderdag 4 mei 2017 - 06:59
KwekerStuw

KwekerStuw

Ik heb nu 8 kleine appelboom stekjes allemaal van kanzi volgensmij Alleen Ik had er eerst 9 eentje heeft het niet gered een van de plantjes heeft een rode steel de andere allemaal wit maar de rode doet het heel goed weet iemand waarom die steel rood is?
donderdag 4 mei 2017 - 13:47
Tuinprins

Tuinprins

Jij gebruikt iedere keer het woord 'stekje' maar dat is onjuist. Wat jij hebt zijn zaailingen en dat is iets anders dan een stekje. Een stek is identiek aan de plant waar je de stek van neemt, bij zaailingen heb je een grote natuurlijke variabiliteit. Helaas is het stekken van de meeste appelsoorten zo goed als onmogelijk en daarom wordt gekozen voor enten. Bij enten heb je een onderstam waar dan een takje van een benaamde appelsoort (bijv. Kanzi) op wordt 'geplakt' (om het maar eens even simpel te zeggen). Op internet is heel veel te vinden over het enten van bomen en struiken.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 4 mei 2017 - 17:48
KwekerStuw

KwekerStuw

Zaailing dat is het ja sorry maar ik heb dus 8 zaailingen maar 1 van de zaailingen heeft een rode stengel maar doet het net zo goed als de andere die allemaal een witte stengel hebben hoe kan het dat die een rode stengel heeft?
vrijdag 5 mei 2017 - 13:08
satomi

Satomi

Zie Tuinprins' eerste antwoord aan jou, 2 mei 2017:
Appels hebben, relatief gezien, een redelijk breed DNA. Dit betekent dat als je een appelpitje zaait, de kans zeer groot is dat de appels die deze zaailing produceert weinig lijken op de appel waar de zaailing van afkomstig is.
vrijdag 5 mei 2017 - 14:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon