menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Het begint weeral te kriebelen

Ga naar meest recente reactie

myriam56

Myriam56

hoi allemaal... verleden jaar grote kuis gehouden in mijn zaadjes... er was weinig uitgekomen ik denk doordat ik alles heel properkes had opgeslagen in kleine plastieke zakskes.... in september alles weg gedaan diep ontgoocheld!..onze hof was te warm ... en ook og eens geen tijd om water te geven wegens halve slaaf te spelen enfin... het verhaal heb ik hier al gedaan.. en ik ga daar niet meer over zagen... dus alles nieuw... gekocht of spaarzaam de zaadjes uit de verbruikte groenten zoals peperkes en paprika's laten drogen... ik heb ook een paar zaadjes van kweeperen bijgehouden en ik hoop dat dit een succes wordt, onzen hof zou zich daar volgens de beschrijvingen goed voor lenen, en we lusten wel pap van die ( kweeperen)gelei.. ik gebruik die gelei ook om mijn zelf gemaakt gebak af te werken dus te laten glanzen...ik heb het gewoon zo natuur suiker en het sap, maar ook gemengd met druivensap, appelsap en bramen... en het is allemaal om ter lekkerder !... De frambozen die waren super goe gelukt ... ik denk wel een kilo of drie, die zitten in de vriezers, ook de notenboom van onze gebuur.... langs de kant van de dreef heeft serieus zijn best gedaan en ik heb een volledige grote vuilbak vol met noten ... lekker voor in het gebak en al eens notenbrood mee te bakken... we kunnen een tijdje voort.. zelf als we nu naar het dreefke lopen vinden we nog veel noten... maar die zijn waarschijnlijk niet meer goed voor consumptie, te doorweekt ... af en toe vinden we eentje die al begint te ontkiemen... mischien dat we der is eentje gaan uitplanten...We zijn nu druk bezig met brainstormen om toch een irigatietoestand in mekaar te flanzen... zodat we met tijdsgebrek ... ( omdat we aan ons boerderij verder timmeren ) toch water genoeg aan de groenten kunnen geven..... Zijn er al mensen die aan het zaaien zijn binnenshuis?... ik had me vorig jaar voor genomen om later te starten dit jaar ...
zondag 14 februari 2016 - 20:28
Paronoto

Paronoto

Jaaa, dat ruikt hier naar zweet......
zondag 14 februari 2016 - 22:23
myriam56

Myriam56

hahahahaha...goeie morgen paonoto... het is hier goed koud... dus we gaan maar binnen spelen met het 1 of ander !
maandag 15 februari 2016 - 10:49
svoffel

Svoffel

Dag Myriam,

Dat doet weer goed om iets van je te lezen, nog steeds even ijverig bezig. Waar haal je de energie vandaan?
Hier begint het ook al te kriebelen, maar met dit kletsnatte weer geraak ik niet in de tuin, zak gewoon door die natte klei-modder. Maar nu kan ik zien waar het water naar toe loopt en het staan blijft. We gaan een gracht graven om dit op te vangen en hopen dat het dan goed komt.
Het is zo nat dat ik zelfs geen planten overbreng van de andere tuin want ze gaan hier rotten.

Hier is het vandaag zonnig geweest maar friskes. Ik ben op zoek naar enkele rode bessen die het goed doen in halfschaduw.
Bij jou in de tuin veel zon, hier veel schaduw en halfschaduw door die enorm prachtige hoge Eiken.

maandag 15 februari 2016 - 18:39
Paronoto

Paronoto

"Hier begint het ook al te kriebelen"

Wacht maar tot ge de 80 voorbij bent .....uwe "kriebel" zal wel over zijn ...tenzij.....(?)
maandag 15 februari 2016 - 21:26
baloe

Baloe

Hier staan de meloenen, paprika's en aubergines al met hun kiemblaadjes boven de grond.
Ze hebben een langere groei nodig vooraleer ik ze kan uitplanten, vandaag dat ik dit jaar iets vroeger begonnen ben.
maandag 15 februari 2016 - 21:56
svoffel

Svoffel

Hahahaha Paul, daarvoor is er toch geen leeftijd.........

We spreken hier netjes over de "lentekriebels" toch ?
dinsdag 16 februari 2016 - 11:12
myriam56

Myriam56

hahahahahaha...d'as nog eens een plezierige morgen, direkt met een kwinkslag !!...zo fijn !!... hier is het nu droog... en heel koud!....en inderdaad Simone.... door de kleigrond... is het glibberig en gewoonweg niet te doen... gelijk wat het is nefast... ( ik heb zelfs moeten zoeken naar een paar tuinschoenen met dikke ribbels want verleden jaar serieus uitgeleden op ons met grote stenen aangelegd tuinpad)....We hebben in september in antwerpen ook nog twee app. moeten onder handen pakken... er is geen beetje respect niet meer voor iemands anders goed... vraag je twee maanden waarborg preutelen ze.. te duur... maar dikwijls is dat nog geen tiende van hetgeen kapot is gemaakt, zomaar .. echte vernielzucht, en niet van kleine kinders maar van een man die allang de pensioenleeftijd gepasseerd is.... uit pure jaloezie... ( denken we )...enfin het is allemaal weer opgeknapt... Nu is het niet echt aangenaam om buiten te werken zelfs in de schuren is het bar en boos, ondanks dat het droog is... dus nog eventjes binnen wat doen !...en uiteraard mijn hartje ophalen... met kokkerellen... Want daar genieten we beiden van... ik omdat ik met mijn pannekes kan zwaaien en theo om het op te snoepen....
Zo ik ga verder doen sé
dinsdag 16 februari 2016 - 11:29
myriam56

Myriam56

Ik wil ook graag paprika's planten dus zal ik er hier ook maar eens aan beginnen denk ik..Ik heb al drie jaar op rij meloenen gezaaid en verplant... maar daar komt echt niets van in huis, echt niets ... jammer ... want Theo lust dat graag !...
Ik hou U op de hoogte Baloeke !
dinsdag 16 februari 2016 - 11:31
svoffel

Svoffel

Ja Myriam,
Verhuren is een moeilijke zaak tegenwoordig, daarom wil ik het huis ook verkopen, maar dat is ook niet makkelijk, de mensen willen alles gratis.

Dit jaar ga ik ook weer wat tijd hebben voor mezelf (hopen we)
Verleden jaar was een heel moeilijk jaar.
Chalet bouwen, om de 10 dagen naar zee rijden voor mijn schoonmoeder. Nadien lag ze in het ziekenhuis, was het om de week op en af en 3 huizen onderhouden.
Op het einde hebben we ze laten overbrengen naar hier maar ja, we zijn er dan bijna dagelijks naar toe gegaan. Nu is ze eindelijk uit haar lijden verlost. Ze is net geen 91 geworden.

Nu ben ik druk bezig met plantjes uit te zoeken voor deze zware natte kleigrond, halfschaduw. Zalig gewoon, al die boekjes, internet en met dit zonnig weer voelen we ons weer tot leven komen.T'is wel minder voor mijne portomonaie maar geluk is onbetaalbaar.

Maar ik hoop dat jullie nu eens geluk gaan hebben en goede huurders krijgen, die bestaan ook.
Zwaai ondertussen maar met de pannekes. Hoe gaat het met de beestjes?

groetjes




dinsdag 16 februari 2016 - 20:42
myriam56

Myriam56

Dag Simone....Gek ik heb verleden week nog aan uw schoonmoeder gedacht .. van hoe zou het nu met haar zijn?... t'ja.... oud worden is een spel hé.... wij hebben het onze ook al te verteren gehad, met theo zijn vader....de beestjes die zijn hier over gelukkig, het is echt een dikke miserie als we naar antwerpen moeten voor een paar dagen, moeten we echt op jacht, ze steken zich echt alle vier weg... en ze kruipen in en onder het kleinste smalste spleetje om toch maar niet mee te moeten... maar soms kan het niet anders... we hebben geprobeerd om dus op 1 dag op en af te rijden, dus om 04.00uur te vertrekken en om ongeveer 24.uur terug te zijn, en dan wisselen van stuur... maar we dreigden verschillende keren van in slaap te vallen als we aan het rijden waren ( bestuurder dus) en zijn van deze manier afgestapt, een paar dagen voor we vertrekken, naar antwerpen beginnen we dus met een soort van code te werken... zetten alles druppelsgewijs klaar ... ook de kleine bench voor molly en de spullen voor antwerpen om herstellingen te doen in de camionet..... maar toch hé, die kleine deugenieten hebben dat door, ons Molly muist er vanonder .... en komt dan s'nachts niet naar huis..... dus moeten we echt wachten tot die honger heeft en terug opduikt... soms twee dagen.... echt ze zijn zeer slim hoor....Maar ja sé voorlopig kan het echt niet anders !.....
vrijdag 19 februari 2016 - 10:38
svoffel

Svoffel

Dag Myriam,

Ik zit hier achter glas in de zon, die begint toch al warmte te geven, Zalig, als ik hier zo een uurtje zitten blijf val ik in slaap.

Ieder huisje draagt zijn kruisje, en dat ik ook zo.
Op 1 dag op en af is niet te doen, maar ik zie het al voor mij om die allemaal te pakken te krijgen.
Grappig paar als je wil vertrekken is het niet echt zo plezant. Dieren zijn zo slim, ze voelen alles aan.

Voor het erg natte deel in de tuin heb ik 3 Astilboides tubularis gekocht, dat zou moeten lukken volgens de kweker, wou iets groot hebben om wat effect in dat hoekje.

De planten staan nu in de veranda want de grond is nog bevroren hier.
Dit jaar ga ik me ook enkele Wonderbomen zaaien, plaats genoeg hier, dat is wel heerlijk. Ondertussen ben ik nog steeds bezig met takken op te ruimen, door al die regen van de laatste maanden is het er niet van gekomen, ik heb geen zwembandjes hier.

Seffens de ruiten van buiten kuisen, met de zon erop zie je hoe vuil ze zijn.

groetjes ook aan Theo en de "mee-lezers"
vrijdag 19 februari 2016 - 11:53
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Als ik dat allemaal lees...mensenlief we zitten nog in februari.....en de winter is zo goed als "afgeschaft"....Besparingen? 't Is wel goedkoper "winteren" = minder stookkosten en de natuur "ontwaakt" veel vroeger dan we (veel) eerder gewend waren.....We konden nog schaatsen op den Dender....ik was tien of 15 jaar geloof ik...De schepen lagen dagenlan vast en den "ijsbreker" kon er bijwijlen ook al niet meer door....Voorbij ...blijven alleen nog herinneringen en fotos.....nostalgie.







Wreed schoon om "zien" maar voor wie "er door moest" was 't afzien .....openbaar en ander vervoer was zo goed als uitgesloten en dat heeft (denk ik ) 3 weken geduurd.....Na de plotse dooi overstromingen..dat er nog bovenop.....



Het leverde wel "mooie fotos' op ......
vrijdag 19 februari 2016 - 20:37
myriam56

Myriam56

oohhhh ... d'as nog eens mooi !!.... ... ik denk dat we deze winter , nog twee volledige palletten met pellets zullen over hebben dus volgend jaar moet ik niets kopen.... het heeft hier in de haute marne juist geteld 1 week bitter koud geweest !.. hopelijk genoeg om het meeste venijn dat in de grond overwinterd kapot te krijgen..wij amuzeren ons met al wat voor te zaaien...en te kokkerellen....niets speciaals... soms eens iets met nostalgie zoals deze avond... vogelnestjes.... met spinaziestoemp en tomatensaus... (tomaten eigen kweek) het was lekker !

Tuinbabbel

vrijdag 19 februari 2016 - 20:58
myriam56

Myriam56

en ons molleke die hoorde dat het goed was ( hij ziet immers geen steek, maar daarom niet minder gelukkig) Ik heb trouwens nog nooit zo een lieve kat gehad... of ergens anders opgemerkt, hij is zeker en vast niet verbiterd of vals geworden ondanks dat ze hem dit hebben aangedaan... hij mist juist de spraak... alhoewel hij weet echt wel hoe hij aan zijn "beetjes" moet geraken... met zijn rechterpootje op de tast... tot ge snapt wat hij wil hebben !

Tuinbabbel

vrijdag 19 februari 2016 - 21:01
myriam56
vrijdag 19 februari 2016 - 21:02
svoffel

Svoffel

Dat Molleke ligt er als een Pascha bij, erg erg hoe sommige mensen dieren behandelen. Maar ben blij dat ze zo gelukkig is bij jullie.


Paul,
Wat prachtig al die sneeuw, maar voor mij hoeft het niet meer. Toch is de winter nog niet voorbij, alles kan nog. Hopelijk blijft het zo zacht en dan kan iedereen genieten van het mooie weer.
Waar blijft dat zonneke, hier regent het van gisteren avond, het water stroomt als een klein riviertje door de straat naar beneden en in de tuin liggen weer plassen en slijkpoelen.

Dan maar genieten van al die prachtige fotokes hier op de site.

groetjes

zaterdag 20 februari 2016 - 13:17
myriam56

Myriam56

goeie namiddag.... ik heb dus de gewoonte om in het weekend iets lekkers in mekaar te foefelen... ik heb nog een ferme brok bladerdeeg in de ijskast liggen die dringend op moet worden gewerkt... ik had theo beloofd om een St Honoré te maken maar daar heb ik toch wel verse vruchtjes voor nodig... en we zijn alle twee nog niet echt super in ons velleke !! dus blijven we binnen... Overmaat van ramp heb ik mijn linker voet verzwikt en weet ik exact waar mijnen enkel begint en waar hij stopt !.. het is echt pikkelen geblazen !..dus wat zal ik dan maar eens maken ( morgen dan) een franse appeltaart?.. waarschijnlijk wel... dus eerst bladerdeeg uitrollen ... lekker groot... appelmoes kan ik al op voorhand maken ( doe ik meestal in de microwave) en laat ik dan goed ijskoud worden.... het bladerdeeg dat uitgerold is... bestrooien met paneermeel van koekskes... speculaas kan maar ook petite beurrekes, zandkoekskes wat je maar bezit... zonder chocolade of andere rommel.... en dat is dus om het sap van de appels grotendeels op te vangen.. dus het mag een royale laag zijn , daar dan de appelmoes op verdelen en dan helemaal vol leggen met appelschijfjes zo dun mogelijk gesneden in een patroon dat je zelf bedacht hebt... je begint aan de buitenkant en werkt zo naar binnen toe en zo heb je dus een mooie rozet..... een half uurtje in een hete oven.... uithalen eventjes laten afkoelen in de vorm.... en bestrijken met abricozen confituur of in ons geval kweeperengelei... goed laten afkoelen en dan een goeie knots lekkere echte slagroom en een tas ( of meer ) vers gezette koffie
M.
zaterdag 20 februari 2016 - 17:39
svoffel

Svoffel

Smakelijk en een fijne zondag, hier nog steeds regen.
Alles staat weer onder ga geduld moeten hebben om in de tuin te gaan.
Toch straks (als het even stopt met regenen) een plekje zoeken dat wat droger is. Ik wil een roos planten Variegata Di Bologna en die heeft plaats nodig.
Ze staat nog steeds in haar pot van verleden jaar. Toen wist ik nog niet waar ik ze kon planten.

Ga ze zetten waar ik langs loop, zo kan ik genieten van die heerlijke geur.


zondag 21 februari 2016 - 09:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon