menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimhortensia aangevreten

Ga naar meest recente reactie

elmar16

Elmar16

Wij hebben in het voorjaar 2 klimhortensia's tegen een schutting geplaatst.
Ze groeien goed, maar sinds enige tijd worden de blaadjes afgeknabbeld. Om de voet hebben we nu kapotte schelpen liggen tegen slakken, maar de allernieuwste blaadjes in de top worden nog steeds opgegeten. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en wat er tegen te doen?
woensdag 30 juni 2010 - 10:52
elmar16

Elmar16

Dank voor het snelle antwoord!
Er zijn geen slijmsporen. Ook niet op de schutting. En ik zie 's avonds geen beestjes. Ik draai zowat alle blaadjes om... Voordat we de schelpen neerlegden hebben we wel heel kleine naaktslakjes gezien maar die vind ik nu niet meer.
Zouden het kevers kunnen zijn? Snuittor bijvoorbeeld?
Lelijk is het in ieder geval wel!
Ik zal maar 's nachts de wacht gaan houden
groetjes,
Liz
woensdag 30 juni 2010 - 11:38
elmar16

Elmar16

Dat ga ik doen! Ik neem wel keukenpapier! Hoef ik niet te wassen.
Goed idee en ik verheug me al op het ontmaskeren van die veelvraten!
Hoop ik he?
Wordt vervolgd...
groetjes,
Liz
woensdag 30 juni 2010 - 11:52
jamssen

Jamssen

Paats eens een foto van de aangevreten bladeren, misschien kunnen we daar wat meer mee.

groetjes mlouise
zaterdag 3 juli 2010 - 22:53
Marie Louise de Laure

Marie Louise de Laure

Ook wij hebben last van een aangevreten klimhydrangea en ook de wisteria is aangevreten. Wat kan de oorzaak zijn?
Hierboven zie ik alleen de vragen en geen antwoorden.
donderdag 13 april 2017 - 12:58
satomi

Satomi

Zonder foto wordt het een raadspelletje waarvan niemand de uitkomst weet...
maandag 17 april 2017 - 14:05
Marie Louise de Laure

Marie Louise de Laure

Kun je iets met deze foto? De bladeren worden aangevreten de steeltjes laten ze staan. Ze beginnen nu aan mijn klimroos die er naast staat. Alle jonge blaadjes op of aangevreten.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 18 april 2017 - 10:25
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Ja,, die jonge blaadjes zijn natuurlijk lekker sappig. Het zullen de larven van bladhaantjes zijn, de gulzigaards. Dit zal hopelijk wel wat helpen: https://www.dcm-info.nl/hobby/tuintips/1446/voorkom-rupsenvraat-op-je-planten-breng-een-fysische-barriere-aan
dinsdag 18 april 2017 - 14:15
brnd82

Brnd82

klinkt als een insectachtige want slakken zou je anders moeten vinden. ik verdenk een kever wellicht een rood kleurige of rood met zwart, die hebben mijn tuin ook al regelmatig te pakken gehad. bloemen vinden ze het lekkerst en een lelie trekt ze zelfs aan. dit jaar viel het gelukkig mee. andere optie is rupsen.. sprinkhanen.. je kunt dat beter beoordelen aan het aangetaste blad. de planten herstellen wel weer. bestrijding ervan wees aub voorzichtig. gifsoorten ter bestrijding veroorzaakt veel schade want het kevertje eet het blaadje een vogel eet het kevertje en zo gaat de ketting voort.
zaterdag 20 mei 2017 - 22:18
Tuinprins

Tuinprins

Een leliehaantje vreet niet het blad van een klimhortensia of een roos maar beperkt zich tot lelie-achtigen (lelie, frittilaria etc.). Vreterij van het leliehaantje kunnen we uitsluiten. Rupsen zijn een mogelijkheid en die moeten dan op de plant te vinden zijn.


Gegroet, de tuinprins
zondag 21 mei 2017 - 07:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon