menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Muis of rat

hontelez

Hontelez

Mijn tuin wordt helemaal omgeploegd door ???? Hij/het maakt lange ondiepe gangen in mijn tuin. Ongeveer om de 30 á 50 cm zit er een gat. Wat kan dit zijn en wat kan ik er tegen doen? Ik zie geen molshopen.

Allemaal Beestjes

woensdag 3 april 2024 - 10:09
Marianne v

Marianne v

Woelmuizen?
In de tuin van mijn moeder hetzelfde , maar geen hopen zoals bij een mol.geen reusachtig grote gangen maar de hele tuin wordt ondergraven. Planten met dikke vlezige wortels zijn het eerste slachtoffer en worden opgegeten en omhoog geduwd .
woensdag 3 april 2024 - 11:19
leerling

Leerling

Hier ook heel wat van die gaten, vermoedelijk van een of andere (woel)muissoort.

Als ik regenwater te veel heb, kap ik een gieter in het hol en maak het dan dicht. 't Is hier droge zandgrond en dat water verdwijnt meteen, dus denk ik dat het eerder een afschrikkend effect heeft. Meestal blijven de gaten daarna wel dicht, soms is een tweede of derde beurt nodig.

Hier hebben die beestjes de wortels weggegeten van o.a. een appelboompje, een boerenjasmijn, bieslook, plukkervel ... Ik vermoed dat ze ook dol zijn op (sommige?) bloembollen/knolletjes. (Helaas niet op de Ornithogalum umbellatum (elfurenklokje) die hier echt woekert.)

De vierkantemeterbakken staan ondertussen op volièregaas, het nieuwe appelboompje zit in een "zak" van volièregaas. Dat lijkt te helpen.

Onze poes helpt ook. Ze is dol op die gaten, zeker als ze pas gegraven zijn.
Als ze haar prooi minder lekker vindt dan haar brokjes, legt ze die keurig op de deurmat.
maandag 8 april 2024 - 23:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon