menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilgen niet meer laten groeien?

Ga naar meest recente reactie

Kloef

Tekst aangepast

Kloef

Ik zit met de volgende situatie, huis ligt aan een park met ver mooi uitzicht. Alleen vlak daarvoor ligt een stukje grond dat eigenlijk bijgehouden moet worden door de gemeente. Zie de bijgevoegde foto, dit is huidige situatie. De komende maanden groeit dit hoger en voller

De gemeente vindt het wel best en snoeit dit niet, er is ook geen noodzaak. De wilgen zijn als opslag hier terecht gekomen en lopen steeds verder uit. Daardoor knip ik die jaarlijks weer kort af, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een structurele oplossing. Weet iemand iets om er voor te zorgen dat de wilgen niet nog verder uitzetten en dubbel zo hard weer terug groeien?

Struiken & Bomen

dinsdag 26 maart 2024 - 20:53
WiPe

WiPe

Als je wil dat die wilgen niet meer uitschieten, kun je ze best Twee jaar na mekaar aan het einde van de zomer helemaal inkorten. Dat overleven ze niet.
dinsdag 26 maart 2024 - 23:01
Kloef

Kloef

Ok, bedankt! Klinkt goed, dan ga ik dat proberen. Dan maakt het niet uit dat ik het in het voorjaar ook al een keer gedaan heb?

En dan is dus de insteek gok ik dat als ze helemaal ingekort zijn, niet goed bestand zijn tegen de kou in de winter?
woensdag 27 maart 2024 - 10:52
WiPe

WiPe

Nee, als je ze snoeit aan het einde van de zomer, wanneer ze nog in blad staan, gaan ze erg verzwakken. Als je dat twee keer na mekaar doet, is de kans heel erg klein dat ze het nog overleven.

Als je snoeit in de zomer kan een boom weliswaar erg goed reageren (afgrendelen) maar je krijgt veel minder reactiegroei. Dat is een voordeel wanneer je niet wil dat de boom heel hard reageert. Doorgaans wordt in dat geval een maximale snoei van 20 % aanbevolen omdat je de boom anders te hard kan verzwakken. Als je alles snoeit, moet de boom krabbelen om te overleven. Onder andere om die reden is het trouwens geen goed idee om nv Catalpa en dergelijke in het najaar te knotten, net voor het blad valt.
donderdag 28 maart 2024 - 09:46
Kloef

Kloef

Aha top, dan kan ik beter nu even de komende jaren me een beetje verbijten en de wilgen in blad laten.
En dan einde zomer pas snoeien, zodat op de langere termijn ze nooit meer terug groeien en het uitzicht structureel mooi is
donderdag 28 maart 2024 - 12:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon