menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe maak ik hier een mooie haag van deze struiken

Ga naar meest recente reactie

svoffel

Svoffel

Ik zou graag een haag planten van ongeveer 20 m. en hoogt 2 à 3 m (uitzondering van de Lijsterbessen)
Plaats schaduw voor de helft en de andere 10m heeft half schaduw. Grond is zware klei die door werken nu gemengd is met schist. De kleigrond gaat nu beter water doorlaten.

Deze planten (nog kleine) heb ik reeds en zou die er graag in gebruiken

8 x Lonicera Nitindo
1 x Sorbier Aucuparia
1 x Sorbier Torminalis
3 x Seringen kleur paars
1 x Rode Hazelaar
3 x Berberis rood/bruin blad
2 x Vuurdoorn
6 x Wilgen, gewone die als struik moeten groeien en dus regelmatige snoei gaan krijgen
2 x Spirea X Billardi ( eventueel niet te gebruiken omdat ze zoveel ondergrondse scheuten maken ???)
Dan heb ik nog een Akebia die ik graag tegen de draad zou laten groeien.

Dus, hoe maak ik van dit alles een mooi geheel of wat heb ik hiervoor nodig
donderdag 20 juli 2017 - 11:27
rivofa

Rivofa

Over welke seringen gaat het, de gewone vulgaris of een kleinere soort ?
donderdag 20 juli 2017 - 14:04
svoffel

Svoffel

Rivofa, het zijn de gewone seringen.
donderdag 20 juli 2017 - 14:14
rivofa

Rivofa

De "gewone seringen worden ook hoger dan 3 meter hoor ! En de rode hazelaar ook. Als je noten wil aan je hazelaar dan moet je er minsten 2 zetten, dan krijg je veel meer noten.
Wat de akebia betreft, die wordt ongeveer 8 meter hoog, als je die tegen een 20 meter lange draad wil zetten heb je er ook meer dan 1 nodig en die hebben graag zon of op zijn minst halfschaduw. Je zou de akebia ook tegen een draadpyramide kunnen zetten natuurlijk.
Je kan de bomen achteraan zetten en de struiken ervoor, eerst de hoge en dan de laagste vooraan, dit is de klassieke opstelling, een andere mogelijkheid is de hoogste struiken en bomen in het midden en naar de buitenkant toe steeds lagere soorten.
Van de spirea's zijn er heel veel soorten, er zijn er vast wel bij die geen uitlopers vormen.
Verder is de zware klei ook wel een probleem.....
Veel succes ermee !
donderdag 20 juli 2017 - 14:28
svoffel

Svoffel

Dank je wel Rivofa,

Zou het een "lelijk" uitzicht geven als de Seringen, Hazelaar en de Lijsterbessen hoger worden?

En welke zet ik dan het best naast elkaar, of telkens in groepjes van de aantallen die ik hierboven het doorgegeven?

De grond die zal voor de planten in het lijstje wel goed zijn, ze staan nu al 1,5 jaar in de grond en doen het "redelijk" goed.

Maar zouden al deze planten samen een mooi uitzicht geven vraag ik me af.

donderdag 20 juli 2017 - 14:53
Joukje Smeding

Joukje Smeding

De rode hazelaar kun je prima snoeien. Dan maar wat minder hazelnoten. Ik doe dit midden in de zomer nog. Dan krijg je weer van die mooie donkere scheuten.
donderdag 20 juli 2017 - 16:33
svoffel

Svoffel

Inderdaad Joukje, hier staan van die gewone hazelaars in het bos en die kun je ook regelmatig snoeien.
Ik zou enkel de Lijsterbessen wat laten uitgroeien, en de rest een beetje in toom houden. Het mag "wild" zijn.
Maar ik vraag me af of het mooi zou worden, zo een haag met een beetje van alles erin.
Mijn vroegere tuintjes waren erg klein en nu zit ik met een opp van 1000m2, dat zijn heel andere proporties en daar heb ik helemaal geen ervaring mee.
De haag is aan de straatkant en die zou ik van de 1ste keer goed willen aanplanten.....

donderdag 20 juli 2017 - 17:01
rivofa

Rivofa

Ik wist niet dat je deze haag aan de voorkant wilde zetten, dacht dat het iets voor de achterkant was. Aan de voorkant zou ik eerder een lagere haag zetten. Dit kan ook met verschillende soorten struiken maar dan zit je in de winter wel met een kale haag.
donderdag 20 juli 2017 - 20:29
pplakke

Pplakke

dit kan zeker mooi zijn hoogte verschil en wat verschillende blad kleuren.
en in de winter verschillende soorten kale takken .

ook hibiscus syriacus zou je er nog kunnen aan toe voegen.
er zijn spireas die niet uitlopen ik heb zo een haag.
die is een kleine 2 meter hoog en daar heb je weinig snoeiwerk aan.
weet niet juist welke soort het is de tuinaanlegger heeft die vroeger gezet.
maar er zijn ook soorten die wel woekeren zo heb ik ook spirea alba .
cornus soorten zijn ook wel mooi hier voor denk ik .
een buddleia zou ook kunnen maar die moet om de zoveel tijd vervangen.




donderdag 20 juli 2017 - 21:13
svoffel

Svoffel

Dank je wel voor de reacties.

Als die Vlinderstruik regelmatig vervangen moet worden ga ik die niet ertussen zetten, maar ervoor, tuinkant.
Dat van die Hibiscus is een goed idee,

De haag zou niet helemaal kaal zijn in de winter door de Lonicera Nitindo, maar het is vooral de bedoeling dat ze in de zomer dicht is, dan zijn er meer mensen die hier komen wandelen.
In de winter zie je weinig volk.

Hebben jullie ook een tip kwestie plant afstand?

groetjes

vrijdag 21 juli 2017 - 07:50
rivofa

Rivofa

probeer de breedte van uw struiken te achterhalen, is een struik ongeveer 1 meter breed dan kan je de plantgaten 1 meter apart maken
vrijdag 21 juli 2017 - 17:25
svoffel

Svoffel

Rivofa, bedankt, ik ga het opzoeken.
zaterdag 22 juli 2017 - 13:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon