menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Zwarte walnoten

Ga naar meest recente reactie

Henk33

Tekst aangepast

Henk33

Hallo,

Vorig jaar had ik redelijk wat walnoten.
Dit jaar zag ik dat er veel meer ophingen dan vorig jaar, dus ik verheugde me op flink wat noten die ik dan ook nog kon uitdelen. Helaas is de opbrengst veel minder dan vorig jaar. De meeste noten werden zwart en blijven aan de boom hangen. Heeft iemand hier een verklaring voor? De boom zal toch geen ziekte hebben?

Groeten
Henk
zondag 23 oktober 2016 - 16:19
Marei

Marei

Wij hebben wel een flinke opbrengst van mooie noten, maar er zitten ook wel wat zwarte tussen.
Ik heb even voor je op internet gezocht, kijk hier maar eens:
dier-en-natuur.infonu.nl/bloemen-en-planten/137363-bacteriebrand-in-de-walnotenboom.html
zondag 23 oktober 2016 - 16:52
Henk33

Henk33

Hallo Marei,

Dankjewel voor de link.
Als ik goed lees zou het bacteriebrand kunnen zijn, alleen zag ik niet veel zwart aan de bladeren en nu zijn de meeste al geel. Volgend jaar zou het beter kunnen zijn, afwachten of dit ook uitkomt en dat het niet nog slechter wordt.

Groeten
Henk
maandag 24 oktober 2016 - 11:26
WiPe

WiPe

Het begin van de zomer was erg nat, gevolgd door een warme periode. Dat werkt schimmels in de hand. Bovendien zijn walnoten afkomstig uit een droger en iets warmer klimaat dan wij hier hebben. Bomen die op een te natte standplaats staan hebben daar gemakkelijk last van. Probeer dan de afwatering te verbeteren. Een luwe standplaats met veel schaduw zorgt er ook voor dat het blad langer at blijft, wat de schimmel in de hand kan werken.
maandag 24 oktober 2016 - 14:18
Henk33

Henk33

Hallo,
De boom heeft redelijk wat katten gehad, maar vorige week is volgens mij alles bevroren.
Kan dat? Er hingen al kleine blaadjes op, maar die zie ik nu ook niet meer.
Zou de boom nu helemaal dood zijn?

Struiken & Bomen

donderdag 27 april 2017 - 11:14
WiPe

WiPe

Nee, de boom overleeft dat wel. Maar je zal geen noten kunnen oogsten dit jaar. Het zou echter niet verstandig zijn om de boom nu te snoeien, dan worden de problemen veel groter.
donderdag 27 april 2017 - 11:23
Henk33

Henk33

Zouden er wel nog bladeren aankomen?
vrijdag 28 april 2017 - 08:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon