menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Teken in de tuin?

Ga naar meest recente reactie

Brononius

Brononius

Zopas hebben we op onze poes een teek gevonden.
Moeten we ons nu zorgen maken over onze tuin dat er eventueel een tekenplaag zit?

vrijdag 22 juli 2016 - 20:20
jdcoster

Jdcoster

Komt de kat enkel in uw tuin of gaat ze ook in de buurtuinen?
Buiten uw kat, uzelf of uw kinderen vaak en aandachtig controleren, kunt er er eigenlijk niets aan doen. Andere katten en ook egels zorgen voor de verspreiding ervan.
vrijdag 22 juli 2016 - 22:44
corrielat

Corrielat

En wat doe je als je niemand hebt die je kan controleren?
vrijdag 22 juli 2016 - 23:15
Brononius

Tekst aangepast

Brononius

De kat passeert soms wel es bij de buren, maar heb hem nog nooit verder dan 1 buur zien van.

Hebben jullie een idee of we direct met een 'nest' zitten, of komt het vaak voor dat er slecht 1 teek zit? Maw hoe groot is de kans dat we hier nog veel meer met te maken van hebben?

Er lopen hier wel enkele dieren (paar poezen, enkele kippen en eenden, 2 geitjes...) rond. Om die allemaal te beginnen controleren zal een echte uitdaging worden...
zaterdag 23 juli 2016 - 05:58
leerling

Leerling

Eén teek is nog lang geen plaag, hoor.

Teken kunnen in je tuin terecht komen via vogels, muizen, egels...

'k Heb elk jaar een keer of drie beet, meestal als ik in het 'wilde' deel van de tuin heb zitten werken en vergeten ben om deet te gebruiken. Poes is vreemd genoeg nog maar twee keer met een teek thuisgekomen. (Ze krijgt massa's knufs, dus de kans dat we er een missen is klein.)

Teken zitten vooral in hoog gras en struiken.
Als je weet dat er teken in de tuin zitten, is het kwestie van jezelf 's avonds en de dag nadien goed na te kijken, eventueel met behulp van een paar spiegeltjes.

Als je een teek ziet, vooral niet proberen om de teek te verdoven, verbranden of wat dan ook. Dan heb je kans dat ze haar maaginhoud in je uitspuugt, met een grotere kans op herrie achteraf.
Zelf vind ik een tekenlepeltje het handigst om ze te verwijderen. Te verkrijgen bij de apotheker of in en dierenspeciaalzaak. Als ze op een plaats zit waar je er zelf niet goed bij kan, vraag dan hulp aan familie/buur/vriend(in)/dokter... Hoe sneller ze eruit is, hoe kleiner de kans op infectie.

Misschien nog als troost: de meeste teken zouden verhongeren, omdat ze niet op tijd een gastheer vinden.

Je kan een tekenbeet melden op https://www.tekenradar.nl/ (Nederland) of op https://tekennet.wiv-isp.be/

zaterdag 23 juli 2016 - 21:37
Brononius

Brononius

Okay, we houden het in de gaten...

Ik had deze reeds gemeld via de teken app voor de smartphone. Het is me nog niet direct duidelijk waarom dit gemeld moet worden. Als ik zo zie, dan zijn er toch heel wat mensen die er reeds met te maken hadden.

Wat me eigenlijk ook wat verwonderd is dat er precies niks preventief tegen bestaat zoals je bv zaken hebt tegen mieren/slakken/...
zondag 24 juli 2016 - 12:09
leerling

Leerling

Je "moet" een beet niet melden, maar hoe meer mensen het doen, hoe beter zicht beleidsmakers krijgen op mogelijke probleemgebieden.

In Nederland zet men op sommige plaatsen die zwaar geïnfecteerd zijn lokschapen in: https://www.wageningenur.nl/en/newsarticle/Lokschapen-ingezet-tegen-teken.htm

Je kan jezelf beschermen door zo weinig mogelijk bloot te laten (lange broek, lange mouwen...) of jezelf te bespuiten/in te rollen met een middel dat minstens 30% DEET bevat. (Ik vermoed dat het antivlooien halsbandje dat onze poes tegenwoordig draagt ook iets dergelijks bevat. Het zou in elk geval ook teken moeten weren. Misschien daarom dat we er al lang geen meer hebben gevonden bij haar.)
zondag 24 juli 2016 - 13:01
Paronoto

Paronoto

En dat allemaal in de rubriek C&S .......
zondag 24 juli 2016 - 21:33
leerling

Leerling

@Paronoto
Brononius is zo te zien gloed nieuw hier. Heeft zich waarschijnlijk laten leiden door 'ziekten en plagen', (nog) niet wetend dat C&S voor "Cactussen & Succulenten" staat.
zondag 24 juli 2016 - 22:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon