menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Azalea heeft geen knoppen

Ga naar meest recente reactie

Cat’s tuin

Tekst aangepast

Cat’s tuin

Mijn azaleas (rhod mollis) hebben de winter doorstaan, lijkt het. Ze zijn vorig jaar geplant. De blaadjes bleven, maar nu, medio april, zijn de blaadjes nog steeds dof donkergroen ipv fris groen en zijn er geen knoppen te zien. Weet iemand wat er scheelt?
vrijdag 12 april 2024 - 20:43
Tuinprins

Tuinprins

Even voor de duidelijkheid: gaat het hier om Japanse azalea's (Azalea japonica, tegenwoordig Rhododendron japonicum) of bladverliezende azalea's (Azalea mollis o.a.)?

Japanse azalea's beginnen net met de bloei, nieuwe groei moet nog komen. Als ze geen bloemknoppen hebben kan het zijn dat ze teveel schaduw hebben, zich moeten aanpassen aan de situatie in jouw tuin of dat ze ziek zijn. Japanse azalea's zijn gevoelig voor een vorm van Phytophthora (wortelrot) indien ze te nat staan. Zit de aantasting eenmaal in de plant dan is er weinig meer aan te doen.

Voor nu is het afwachten en kijken wat de planten de komende tijd gaan doen.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 13 april 2024 - 05:48
Peterplant

Peterplant

Plaats eens een foto, want de R. mollis is bladverliezend.
zaterdag 13 april 2024 - 13:40
Cat’s tuin

Cat’s tuin

Hai Tuinprins! Dank je voor je reactie, er stond aangegeven Rhodo mollis, maar ze bleven groen van de winter, dus wellicht zijn het toch japonica. Er komen wat kleine verse groene blaadjes aan, maar geen knoppen… inderdaad afwachten denk ik
zaterdag 13 april 2024 - 18:07
Cat’s tuin

Cat’s tuin

Zie foto

Bloemen & Planten

zaterdag 13 april 2024 - 18:08
Tuinprins

Tuinprins

Zijn Japanse Azalea's / Azalea japonica / Rhododendron japonicum. Absoluut geen Rhododendron mollis.

Ziet er niet typisch uit als een vorm van Phytophthora. Het lijkt wel of de planten vorig jaar last gehad hebben van meeldauw.

Ik zie toch al wat nieuwe heldergroene scheutjes, er is nog hoop.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 13 april 2024 - 18:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon