menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie kent deze

Ga naar meest recente reactie

LoisvandenBroek

LoisvandenBroek

Wij hebben een huis gekocht met een aantal vaste planten in de tuin. Deze wil ik graag identificeren, om deze de beste zorg te kunnen geven.

Weet iemand welke vaste plant de plant van de foto is?

In de reactie voeg ik wat extra foto’s toe.

Bloemen & Planten

vrijdag 23 juni 2023 - 18:31
LoisvandenBroek
vrijdag 23 juni 2023 - 18:31
LoisvandenBroek
vrijdag 23 juni 2023 - 18:32
Peterplant

Peterplant

De eerste plant gaarne close-up foto plaatsen.
De tweede lijkt een Phytolacca, karmozijnbes.
De derde is een Phlox paniculata, vlambloem.
vrijdag 23 juni 2023 - 20:34
Tiss

Tiss

De tweede is inderdaad Phytolacca of karmozijnbes. Er komen grote trossen bessen aan. Die erg giftig zijn voor mens en dier . En het is een woekerplant. Hier in de gemeente doen de arbeiders ze weg als er staan. Zelf heb ik hier ook al planten verwijderd, al had ik ze niet gezet.
vrijdag 23 juni 2023 - 23:03
Tuinprins

Tuinprins

Dat giftig van de karmozijnbes valt erg mee. Vogels gaan er in ieder geval niet dood van, andere dieren eten volgens mij niet de bessen. Ook voor de mens niet bijzonder giftig, het sap van de bessen werd vroeger gebruikt voor het kleuren van o.m. wijn. Veel mensen vinden het een mooie tuinplant en laten die dan ook gewoon staan. Nadeel van deze plant is dat deze, met behulp van de vogels, flink kan verspreiden en zich ook kan vestigen in de vrije natuur.

Er is een generatie 'tuiniers' die weinig verstand heeft van planten en als ze de woorden 'giftige plant' zien op tilt slaan (met dank aan Wikipedia!). Soort angsthazerij waar je niets aan hebt. Het aantal echt gevaarlijke planten is op 2 handen te tellen.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 24 juni 2023 - 05:20
Peterplant

Peterplant

Helemaal mee eens Tuinprins.
Aardappelloof is ook giftig. Enzovoorts, enzovoorts. Als je je tuin helemaal vrij wil hebben van giftige planten, moet je hem asfalteren.
Wie kan achterhalen wanneer de laatste mens, groot of klein, de laatste kat en de laatste hond overleden is na het eten van een giftige plant?
Paarden, koeien, schapen en geiten sneuvelen nog wel eens door ondoordacht voederen of omdat giftige planten als hooi onherkenbaar zijn voor deze planteneters.
zaterdag 24 juni 2023 - 13:12
LoisvandenBroek

LoisvandenBroek

Bedankt voor al jullie meedenken, fijn!

@peterplant: zie hier foto’s van de eerste plant

Bloemen & Planten

zondag 25 juni 2023 - 17:06
LoisvandenBroek

LoisvandenBroek

Blad eerste plant

Bloemen & Planten

zondag 25 juni 2023 - 17:06
LoisvandenBroek

LoisvandenBroek

Stam eerste plant

Bloemen & Planten

zondag 25 juni 2023 - 17:07
Rick2

Rick2

@Tuinprins,
Een vraag uit interesse: wat zijn die 'echt' giftige struiken/planten waar we voor moeten oppassen?
Mvg Rick
zondag 25 juni 2023 - 19:33
Peterplant

Peterplant

Het lijkt mij een blauwe bes.
zondag 25 juni 2023 - 21:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon