menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rhododendro slapjes

Ga naar meest recente reactie

Jonathan1989

Jonathan1989

Dag tuinierders,

Twee weken geleden heb ik deze Rhodo gekocht, en die zag er toen fris uit, blaadjes mooi groen en zagen er sterk uit.

Op de foto kan je zien dat de sterkte verdwenen is uit de plant en ik vraag me af hoe dat komt?

Ik heb de plant eerst verpot in een pot die qua diameter een klein beetje groter was. (Rhodo kwam uit het tuincentrum in een pot van 30cm, deze dan verpot naar 40cm).
Toen ik zag dat deze een levenloos uitzicht kreeg heb ik hem uit de pot gehaald en gekeken of de wortels wel genoeg uit de kruin kwamen.

Na de wortels wat losser te maken heb ik hem nogmaals verpot in een pot van 60cm diameter.

Vloeibare meststof voor zuurminnende planten heeft Rhodo ook al gekregen, genoeg water, heeft drainage, 1/3 van de pot met hydrokorrels.

De bladeren verkleuren tevens ook: veel donkerder en hebben bruine vlekken (niet de vlekken van een schimmelvirus).

Heeft iemand raad?

Bloemen & Planten

woensdag 26 april 2017 - 13:12
Martien Kuijvenhoven

Martien Kuijvenhoven

Ik denk dat het verstandig is de plant niet in de volle zon te zetten.
Schaduw of halfschaduw en niet te nat houden.
Zorg dat overtollig water kan weglopen.
Het zal een week of zes duren voordat nieuwe haarwortels zich gevormd hebben.
Tegen die tijd zijn de knoppen uitgelopen en moet hij er beter uitzien !
Succes !!!
woensdag 26 april 2017 - 16:23
Polplastron

Polplastron

Rhododendron kan inderdaad niet zo goed tegen volle zon, het is in principe eerder een bosplant voor halfschaduw of lichte schaduw.
Kijk ook eens na of de pot die je gebruikt hebt wel een voldoende groot afwateringsgat heeft. Als dit het type pot is dat ik zelf hier ook heb staan, moet je daar zelf afwateringsgaten in boren. Gezien ik zelf echter geen boor heb met een grote diameter heb ik een heleboel gaten in de bodem geboord. Leg vervolgens wat schreven met daarop wat antiworteldoek o.i.d. in de pot en doe daar de potgrond in en je plant. Op die manier zou het goed moeten gaan.
Wel maak ik me nog de bedenking of zo'n grote Rhododendron wel gelukkig is in zo'n relatief kleine pot, maar misschien zie ik dat verkeerd.

Overigens kan het feit dat deze Rhododendron er zo slapjes uitziet ook nog een gevolg zijn van de late nachtvorst een paar dagen geleden ...

Groeten,
Pol
woensdag 26 april 2017 - 17:23
Jonathan1989

Jonathan1989

Wel ik had er al redelijk wat gaten in geboord + plus onderaan in de pot hydrokorrels.

Misschien lijkt de pot wat klein door de foto. De pot is 60cm diameter en de Rhodo kwam uit een pot van 30cm diameter.

Of denk je dat dit toch nog te klein zou kunnen zijn?

Trouwens zou boomschors een positieve werking kunnen hebben? Dat de bodemlaag niet te snel uitdroogd?
donderdag 27 april 2017 - 10:48
Tuinprins

Tuinprins

Ik vind dat deze rhododendron (vermoedelijk de cultivar 'Roseum Elegans') maar matig in het blad zit. Dit kan m.i. wijzen op 2 dingen:

1. de plant heeft veel te lang in een pot gestaan en is gaan kwijnen

of

2. de plant heeft in het verleden last gehad van phytophtora (soort van wortelrot). Hangende bladeren zonder dat de plant te droog staat en bruine vlekken op het blad doen bij mij de alarmbellen rinkelen. Tegen phytophtora is in principe weinig te doen. Zorg voor goede drainage (lijkt mij op basis van je verhaal in orde) en geef de plant niet overmatig water. Door die hangende bladeren kun je denken dat de plant water nodig heeft maar meer water geven verergert het probleem alleen maar.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 27 april 2017 - 17:27
Jonathan1989

Jonathan1989

Valt die dan nog te redden denk je?
donderdag 27 april 2017 - 18:08
Martien Kuijvenhoven

Martien Kuijvenhoven

Hallo Jonathan,
Ik denk dat de pot nu groot genoeg is.
Nu je verder alles gedaan hebt wat mogelijk is kun je alleen nog afwachten.
Geduld is dan het beste wat je kunt doen.
Wacht een week of zes en dan zul je zien welke kant het opgaat.
Ik wens je nogmaals succes !
donderdag 27 april 2017 - 20:09
Polplastron

Polplastron

Als deze plant op je dakterras staat, mag ik er dan van uit gaan dat die daar volle zon krijgt? Of krijgt hij schaduw van de bebouwing ernaast. Vergeet niet dat deze plant niet tegen te veel zon kan. Als je wel veel zon hebt, kan je de plant beter vervangen door een roos o.i.d.
't Zijn maar bedenkingen ...
donderdag 27 april 2017 - 21:34
Jonathan1989

Tekst aangepast

Jonathan1989

Een roos is wel nog een goed idee, maar ik wil de hoop toch nog niet opgeven.

Ergens een geluk bij een ongeluk heb ik een terras aan de noordkant, dus heel veel schaduw, een helft van het terras heeft altijd zon en een deel praktisch nooit (misschien 2uurtjes per dag)

Dus aangeraden om toch de schaduw op te zoeken?

Oja, Martien bedankt, ik hoop dat het na 6 weken beter is.
donderdag 27 april 2017 - 23:55
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Beste standplaats voor de meeste rhododendrons is 's morgens zon en in de middag schaduw of gefilterd zonlicht door het bladerdak van bomen die op een redelijke afstand staan ('high shade' noemen de Amerikanen dat zo mooi). 'Roseum Elegans' is op zich een sterke soort en ik heb hier een exemplaar van 2.50 meter staan die de hele dag zon krijgt. Doet het prima en bloeit ieder jaar zeer rijk.

Rhododendrons zijn eigenlijk niet zo geschikt voor potcultuur omdat ze niet van warme wortels houden. Als de zon lang op de pot schijnt dan wordt het al snel te warm voor ze. Je ziet vaak dat de wortels dan naar het koelere gedeelte van de pot groeien. Staan ze de hele dag in de schaduw dan maken ze meestal weinig bloemknoppen aan.

Of deze rhododendron het gaat redden is nu nog niet te zeggen. Afwachten is het devies.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 28 april 2017 - 07:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon