menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Tips gevraagd

Ga naar meest recente reactie

Kimb..

Kimb..

Hoi iedereen.
Wij hebben een tijdje geleden onze tuin heraangelegd. En zijn nu bezig om hem nu ook wat op te fleuren.
De ene zijde hebben we besjes struiken gezet met paar viooltjes tussen. De kortere zijde heb ik nu narcissen geplant, tulpen en daarachter gladiolen. Ik zou er graag ook nog me ik losjes willen en zonnebloemen Maar ik vind het nog zo kaal, veel aarde enz.. dus nu ben ik op zoek om het gezelliger, groener te maken.
Boomschors, maar dan is het niet echt groener
Of een kuipplant, en dan sprak de goudaardbei plant mij wel aan. Nu vraag ik mij af of dit een goed idee is en de bloemen dan wel tot een goed recht komen enz...
Dus de vraag aan de ervaren mensen, wat raad je mij, ons aan?

Mvg, een nog niet zo groene vinger

Bloemen & Planten

zaterdag 1 april 2017 - 08:00
Boerke

Boerke

Hier en daar een grondbedekkertje zetten? Maar de keuze is aan u. Voor mij is het beste wat je kunt doen is ; eens rond gaan in de buurt en in anders tuin kijken. Dan zie je wel iets dat je aan staat en probeer je het zelf. Daar zie je direct hoe het er uit ziet. Mijn moeder zei me altijd dat je met je ogen moet stelen. Onze tuin is zo ook een mix van wat ik in andere tuinen zie.
zaterdag 1 april 2017 - 08:13
Kimb..

Kimb..

Dat probeer ik idd wel te doen maar ken zelf ook nog niks van alles..
Kan je kuipplant jes planten voor de besjes struiken, of gaat dit de groei en van de besjes enz belemmeren?
Denk dat ik mss beter mijn tulpen en gladiolen en groepjes had moeten planten ipv op een rijtje?
Ik vind het allemaal wel zoeken. Ook omdat het zo kaal lijkt en ik het nie goed voor mij zie hoe het gaat worden
zaterdag 1 april 2017 - 08:19
Dunya

Dunya

Gewoon gaan wandelen en andere tuinen bekijken zoals Boerke zegt. Het is ook de periode nu dat de mensen in hun tuin bezig zijn en als je blijft staan en kijken draait het al gauw uit op een praatje en krijg je gratis advies en misschien nog een stekje en een zaadje.
zaterdag 1 april 2017 - 08:37
Boerke

Boerke

En zeker niet wanhopen. Onze tuin is al bijna 30 jaar oud en nog zijn er dingen dat je zegt. Neen, dat is het toch niet. Een tuin is een hobby en proberen is voor mij de mooiste lust. En lukt het dan krijg je nog meer voldoening van je werk. En lukt het niet dan is het van..volgende keer beter.
En zoals hier al dikwijls aangehaald. Iets dat in onze tuin goed groeit, groeit daarom niet in jullie tuin goed. Veel factoren spelen mee, Ligging(kust ,binnenland of ardennen), grondsoort, schaduw of volle zon...enz.
zaterdag 1 april 2017 - 10:38
Carib

Carib

Het was niet zo handig om de bollen midden in het vak te planten, want als ze straks na de bloei afsterven is het vak helemaal leeg. Bollen zijn ideaal om tussen de beplanting te planten, aan de randen of achteraan. Ik zou ze in de zomer na het afsterven rooien en verplaatsen. Als je echt een volledige leek bent, kun je ook iedere maand 1 bloeiende struik of soort vaste planten kopen in het tuincentrum. Daar worden steeds de planten van dat moment aangeboden en zo krijg je een goede opvolging van bloeiers. Als je in het voorjaar allemaal bloeiende planten koopt is je tuin in juli uitgebloeid. Ik heb zelf een grote tuin met bijna uitsluitend hoogzomer en herfstbloeiers. Kleur in het voorjaar voeg ik toe met bollen. Niets zo deprimerend als een tuin die eind juni al over zijn hoogtepunt heen is.
zaterdag 1 april 2017 - 12:13
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Lekker snijbonen in het gaas laten klimmen. Mag pas na hallf mei.
zaterdag 1 april 2017 - 17:39
Tuinprins

Tuinprins

Als beginnende tuinier maak je fouten en dat is niet erg zo lang je maar leert van je fouten. Bovendien: ook ervaren tuiniers maken geregeld fouten

Ik zal wat planten voorstellen die je kunt aanplanten ZONDER dat ik weet hoe het met schaduw/zon in je tuin is gesteld. Realiseer je dat het belangrijkste adagium bij tuinieren is: 'de juiste plant op de juiste plaats' . Planten die graag volle zon willen moet je dus niet op een schaduwrijke plek zetten.

-- In de hoek zou ik Viburnum tinus Gwenllian zetten
-- daarvoor een langbloeiende tuingeranium zoals Geranium 'Rozanne' . Bloeit van begin juni tot in oktober met blauwachtige bloemen. N.B. een tuingeranium is een winterharde vaste plant die laat in de herfst tot de grond toe afsterft en in het voorjaar weer terugkomt. Niet te verwarren met de niet winterharde Pelargonium (die door veel mensen 'geranium' wordt genoemd).
-- daarvoor een een mooie hibiscus als Hibiscus syriacus 'Marina'. Enkelbloemige hibiscussen vind ik mooier dan de gevulde soorten omdat de bloemen van de laatste bij matig zomerweer snel lelijk worden.
-- daarvoor de wintergroene struik Choisya 'White Dazzler'.
-- daarvoor een aantal planten van Echinacea purpurea. Als je die koopt in van die kleine vierkante zwarte potjes dan ben je relatief goedkoop uit en vermoedelijk heb je hier van de zomer al een aantal bloemen van (volgend jaar dus meer). Een alternatief voor Echinacea zou Liatris kunnen zijn.
-- het dichtst bij het terras (ik vermoed dat het een terras is) zou ik een paar exemplaren van een wat compact groeiende lavendelsoort zetten.

Bovenstaande planten zijn in ieder fatsoenlijk tuincentrum verkrijgbaar tegen redelijke prijzen. Voor kleur in het voorjaar kun je dan bollen toevoegen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 2 april 2017 - 07:35
Floris35

Floris35

Anders is voor tegen dat hekwerk wellicht een clematis nog een suggestie ?
Ben je met deze klimplant en van je kale hekwerk af en je krijgt een klimplant die fraaie bloemen toont.
Maar ook voor deze suggestie telt,geen idee of t gaat qua grond,ligging van de tuin en de soort aarde die je hebt daar.
En je moet t niet erg vinden om deze klimmer te begeleiden en er wat snoeiwerk aan te hebben.
vrijdag 7 april 2017 - 16:22
Kimb..

Kimb..

Bedankt voor jullie reacties!!
Ik ga het zeker nog eens bekijken, ondertussen heb ik het weer wat aangepast en wat nieuwe bollen geplant. Momenteel vind ik hem deftig staan, maar deftig als in proper maar niet als in mooi, in orde naar mijn goesting
Ik heb een manlief die wat schrik heeft voor een kakofonie aan bloemen en gedoe, dus het wordt allemaal wat opbouwen nog.
Maar ik neem de tips zeker mee!!
vrijdag 26 mei 2017 - 21:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon