menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Cactus

Ga naar meest recente reactie

trienie123

Tekst aangepast

Trienie123

Hoi!

Ik heb pas een koopje gedaan op 2dehands.be en deze prachtige exemplaren gekocht voor 25€.
Nu, ik ben een echte plantenliefhebber, en zie erg graag cactussen maar ik moet eerlijk zijn dat ik er niet zo veel van af weet...

Nu had ik toch enkele vraagjes:

- Weet er iemand de naam van deze cactussen?
- Ze staat op een vloer met vloerverwarming. Kan dit kwaad?
- De "kleinste" van de beide cactussen is onderaan bruin, het voelt wel niet zacht aan. Is dit normaal? Of is dit al een teken van wortelrot? (zie foto onderaan)
- De grote heeft ook enkele mankementen (zie foto onderaan). Maar ook deze voelen niet zacht aan. Kan ik hier wat aan doen? Kan de cactus hieraan sterven?
- Hoe kan ik verder de cactussen het best onderhouden? Voor mij is het persoonlijk niet nodig dat hij nog sterk gaat groeien of in bloei komt. Ik ben al erg blij met hoe ze er nu uitzien!

Sorry voor mijn overrompeling van vragen... Maar gewoon, alle info is welkom! Want ik ben zo blij met mijn koopje dat ik er alles aan wil doen om deze zo lang mogelijk bij me te hebben!

Lieve groetjes,
Catherine
maandag 23 mei 2016 - 12:49
zuurtje

Zuurtje

Kan je foto's ook in de topic plaatsen, wel zo gemakkelijk voor iedereen
maandag 23 mei 2016 - 16:35
trienie123

Tekst aangepast

Trienie123

Natuurlijk!
Hopelijk lukt het zo... Ben niet zo'n "krak" in deze dingen

Dit zijn dus de knapperds die ik gekocht heb:

C&S Algemeen

maandag 23 mei 2016 - 19:04
trienie123

Trienie123

Dit is het bruine aan de onderzijde van de "kleine" cactus:

C&S Algemeen

maandag 23 mei 2016 - 19:04
trienie123

Trienie123

En dit zijn de mankementjes van de grote cactus:
maandag 23 mei 2016 - 19:05
trienie123
maandag 23 mei 2016 - 19:06
trienie123

Trienie123

En dit:

C&S Algemeen

maandag 23 mei 2016 - 19:06
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Ik heb daar een zeer uitvoerig antwoord op gegeven en dat is nu al "verdwenen". wat is dat hier voor een "spokenkot"......

Ik ga slapen....tot morgen allemaal.
maandag 23 mei 2016 - 21:51
trienie123

Trienie123

Oei Paronto, dat is raar! Vervelend voor je...

Toch blijf ik stiekem benieuwd naar je antwoord. Ik zou het erg appreciëren als je het nog eens zou willen formuleren. Maar maak het niet te gek, gewoon de korte inhoud is goed. Je moet echt niet alles weer in een lange tekst neertypen...

Lieve groetjes,
Trienie
dinsdag 24 mei 2016 - 08:11
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Omdat je het zo vriendelijk vraagt......
1- haal die planten uit die "sierpotten" en geef ze een grotere gewone stenen of zwart plastieken pot die je eventueel in een "sierpot" zet . Ze staan veel te schrap voor hun grootte. Pas het grondmengsel aan ttz 1/3 bladaarde + 1/3 leemgrond + 1/3 grof zand of fijn steengruis.
Die "vlekken" lijken op "kwetsuren" ....bij 't transport (?) of waren ze al gekwetst bij aankoop? Die lange heeft blijkbaar 4 groeistoringen gehad, groeide in "verdiepingen " ....dikwijls het gevolg van te kille overwintering = een vaste plaats geven en hem DAAR houden.
Mijn cereussen staan in een zelf gemetste stenen bak 3m lang ,80 cm breed en 50 cm diep ...een luxe voor zulke planten. Ik word dan regelmatig beloond met prachtige bloemen....'s nachts dan wel Deze is 1m60 groot....

C&S Algemeen

dinsdag 24 mei 2016 - 22:22
trienie123

Tekst aangepast

Trienie123

Dag Paronto!

Heel erg bedankt dat je me deze info nog wil geven! Hier ben ik heel wat mee... Echt super!

De "kwetsuren" had de cactus al, dit is niet gebeurd tijdens het transport. Tijdens het transport hebben we hem in dikke dekens gerold en plat gelegd.
Nu je het zegt ja... Mezelf waren de groeistoornissen nog niet opgevallen. Ik dacht dat hij er zo uit hoorde te zien Nu zie je hoeveel ik er van af weet eh Ach ja, het is niet zo erg dat mijn cactus een beetje gehandicapt is, dan hoort hij in het rijtje... Ik werk met personen met een handicap en heb ook een kat met 3 poten

Ik ga straks potten halen zodat ze ruimer staan! Met een gaatje onderin voor drainage... Wat denk je, hebben beide cactussen een even grote pot nodig?

Die bloem op jouw cereus is gewoon ongelooflijk! Zo mooi! Ik vrees ervoor dat mijn gehandicaptje met mijn kennis van zaken daar alleen maar van kan dromen Al heb ik hem opgemeten en hij is toch ook al 1.50m hoog. Misschien komt het nog wel in orde (wishfull thinking he )

Nog eens heel erg merci!

Lieve groetjes,
Trienie

woensdag 25 mei 2016 - 08:45
Paronoto

Paronoto

1 m50 hoog......dat is al heel wat hé! Moet tot bloeien in staat zijn maar "soigneer" hem dan naar behoren...is niks moeilijks aan...een "afgedankte" emmer is een prima "pot" voor zulkdanige plant.

Succes!

Paul
vrijdag 27 mei 2016 - 21:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon