menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Stokslabonen drogen

Ga naar meest recente reactie

Roel22

Roel22

De eerste strengen stokslabonen hangen inmiddels te drogen. Traditioneel eten we in onze familie de eerste keer "dreuge" bonen op de eerste dag van het nieuwe jaar. Speklap en verse worst er bij en ... smullen maar....

Groenten

dinsdag 22 augustus 2023 - 20:53
leerling

Leerling

Leuk gevonden om ze zo op te hangen.

Ik laat staaksnijbonen die te dik zijn geworden gewoon hangen tot ze gedroogd zijn, maar op deze manier kan ik het bed sneller vrij maken.
woensdag 23 augustus 2023 - 00:27
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Ik laat ze buiten drogen. Daarna binnen voor een paar dagen en stop de droge bonen even in de vriezer anders komen er beestjes in die in de bonen knagen. Het zaad kan ik het volgende jaar weer zaaien. Maar het staat mooi zo aan een slinger.
woensdag 23 augustus 2023 - 10:00
Roel22

Roel22

Als de peulen droog zijn gaan ze hier ook altijd even een nachtje koukleumen bij -18
@Joukje Smeding, gezien je woonplaats kan ik me nog voorstellen dat jullie ze ook eten zoals wij, mét peul? Het schijnt iets noordelijks te zijn om ze zo te eten.
woensdag 23 augustus 2023 - 10:21
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Slabonen zijn het die eet ik altijd compleet. maar tuinbonen ben ik niet zo gek op. Dubbel doppen dat gaat nog. Heb dit jaar voor het eerst stokslabonen. Het was een zwart boontje en ze zijn geweldig. Vroeger had ik op de volkstuin stoksnijbonen. Die gingen compleet in de "molen" lekker! Maar wel jong eten.

Groenten

woensdag 23 augustus 2023 - 10:55
Roel22

Tekst aangepast

Roel22

Ik bedoel eigenlijk of je ze gedroogd ook met peul eet. Dus eerst 24 uur weken, dan nog minimaal drie uur koken etc.
woensdag 23 augustus 2023 - 15:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon