menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buitentomaten

Ga naar meest recente reactie

lentemode

Lentemode

Hebben jullie onafgedekte tomaten deze drassige weken tot nu toe overleefd ?
Hier so far so good. Maar we zijn natuurlijk nog niet toe aan de echte oogst.
Maar vastberaden wordt toch al geopperd om ze volgende jaren van een overkapping te voorzien.
zaterdag 12 augustus 2023 - 11:19
leerling

Leerling

Succes!

We hebben geen serre. 'k Heb hier een vijftal keer geprobeerd om buiten tomaten te telen, maar dat is nooit een succes geworden. Mogelijk heb ik gewoon de verkeerde rassen gekocht, want ooit groeide er tussen de pas aangeplante haag zomaar een tomatenplant, en die deed het wel goed.

Welk tomatenras heb jij gezet?

We hebben een paar "overkappingen" geprobeerd.
Een muurkas is kapot gewaaid, tomatenhoezen gaven net zozeer schimmel en te veel afval (ik wilde ze niet opnieuw gebruiken, o.w.v. de schimmel).

Een collega heeft een tomatentunnel en daar lijkt het wel goed mee te lukken. Zijn tunnel is vergelijkbaar met deze https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/32055/tomatentunnel-1-80-x-0-50-m-o-1-3-mm-kopen-tomaten-telen#, waar hij een soort van fleecedoek heeft overgespannen. Dat doek houdt voldoende regen tegen en blokkeert al te felle zon. Misschien probeer ik dat ooit nog wel eens.
zaterdag 12 augustus 2023 - 13:38
Tuinprins

Tuinprins

Kan zijn dat de temperatuur te laag was voor de Phytophthora schimmel. Nu we weer wat hogere temperaturen hebben en de luchtvochtigheid aan de hoge kant heb je meer kans op Phytophthora.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 12 augustus 2023 - 20:26
leerling

Leerling

@Tuinprins

Wil dat zeggen dat in ons klimaat (of wat daar nog van rest) tomaten buiten telen weinig kans op slagen heeft?
zaterdag 12 augustus 2023 - 23:47
verbena46

Verbena46

Tomatenplanten houden heus wel van zon tot felle zon.
En zon zorgt voor een lekkere smaak!
zondag 13 augustus 2023 - 10:51
lentemode

Lentemode

Zelfgezaaide tomatenplanten zijn van het ras coeur de boeuf.
Het eerste jaar dat ik tomaten zaaide, werd het een succesverhaal. Emmers tomaten over om uit te delen, heerlijk !
Sindsdien probeer ik het elk jaar opnieuw.
Twee jaar geleden geen enkele tomaat kunnen oogsten, lees O (nul) tomaten van een veertigtal planten.
Was me dat een tegenvaller...
zondag 13 augustus 2023 - 20:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon