menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Diagnose gevraagd appel en perenboom

Ga naar meest recente reactie

Costa Almeria

Costa Almeria

Hoi allemaal,

Wij hebben een aantal appel en perenbomen in de tuin staan die sinds vorige jaar en helaas ook weer dit jaar een onverklaarbare ziekte lijken te hebben. De blaadjes ontwikkelen niet goed en de bruine plekken erop worden steeds meer en groter. Opvallend is dat de blaadjes ook makkelijk loslaten als ze erg geel/bruin zijn geworden. Inmiddels lijken ook andere planten in de tuin besmet te zijn. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Alvast dank en vriendelijke groet.

Lukas

Fruit

zondag 9 juni 2024 - 22:08
Costa Almeria

Costa Almeria

Nog een foto

Fruit

zondag 9 juni 2024 - 22:09
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Schurft.

Is dit jaar een veel voorkomende aantasting bij appels. Oorzaak ligt in het regenrijke weer. Hierdoor blijft het blad lang nat en kan de (onzichtbare) schimmel die schurft veroorzaakt (Venturia inaequalis) toeslaan. Hoe langer het blad nat blijft, des te meer kans op schurft. Bij een flinke aantasting valt er ook blad van de boom.

Vorig jaar zagen we schurft vooral in de tweede helft van de zomer/begin herfst omdat het toen ook vaak regende.

Aan schurft is weinig te doen. Professionele kwekers spuiten met een anti-schimmel middel door de bomen. Als echter de infectiedruk hoog is dan komt ook bij hen schurft voor.


Gegroet, de tuinprins
maandag 10 juni 2024 - 06:01
Costa Almeria

Costa Almeria

Dank voor de reactie. Valt me wel op dat de buren en minder last van hebben. Heeft dat dan met het ras te maken?

Fruit

dinsdag 11 juni 2024 - 19:49
Costa Almeria

Costa Almeria

Nog een foto

Fruit

dinsdag 11 juni 2024 - 19:50
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).