menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kersenboomblaadjesvraat

Ga naar meest recente reactie

azrael

Azrael

Mijn kerselaar wordt reeds het derde jaar op rij het slachtoffer van de wintervlinderlarve. Ondanks lijmbanden en het zoveel mogelijk manueel verdelgen van deze ondingen lijken de piepjonge blaadjes op kantwerk zo erg zijn ze aangevreten. Hoe raak ik deze plaag kwijt?
Spuiten is geen optie daar het om drie hoogstam kersenbomen gaat van meer dan twintig jaar oud en ik er niet meer overal bijkan en ook omdat ik niet van spuiten hou
donderdag 26 april 2012 - 22:04
Chef

Chef

Staan er wellicht hoge loofbomen binnen een straal van 20 meter van uw fruitbomen?
donderdag 26 april 2012 - 23:31
azrael

Azrael

Ja, ze staan naast een aangrenzend bosje met populieren,esdoorn,eiken hazelaars en nog andere soorten.
vrijdag 27 april 2012 - 06:50
Chef

Chef

Voila, dat is de reden dat lijmbanden in uw situatie niet afdoende helpen. De rupsjes laten zich uit de bomen naar beneden vallen langs spindraden. Geholpen door de wind landen ze vervolgens in uw fruitbomen.
vrijdag 27 april 2012 - 18:21
azrael

Azrael

Dus als ik (in theorie) rond alle bomen een lijmband zou doen zou het moeten fel verminderen?
vrijdag 27 april 2012 - 19:38
Chef

Chef

Klopt, maar bij een meerstammige hazelaar bijvoorbeeld is dat bijna niet te doen lijkt me. De lijmbanden moeten bovendien regelmatig vervangen worden, dus dat wordt erg duur en omslachtig allemaal. Daarnaast is het moeilijk om lijmbanden strak aan te brengen rond een oudere boomstam die geen glad oppervlak heeft (zoals bijvoorbeeld bij eiken).
Op een ruwe stam zou je dan weer insectenlijm met een kwast aan kunnen brengen in plaats van insectenband. Maar ook dat is duur, nog even afgezien van het esthetische aspect.
zaterdag 28 april 2012 - 10:41
azrael

Azrael

Heel erg bedankt voor de goede raad, lijmbanden zijn inderdaad geen optie, ik heb mezelf de opdracht gegeven om telkens als ik aan de kersenboom voorbijkom er tien te vangen. Een druppel op een hete plaat maar alle beetjes helpen nietwaar!
Dus als ik nog een kersenboom plant, zover mogelijk van andere loofbomen..Het ambetante eraan is ook dat ze zeer goed weggestopt zitten zodat ook de vogeltjes ze niet goed kunnen vinden,
Vriendelijke groet en nogmaals bedankt.
zaterdag 28 april 2012 - 11:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon