menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Even voorstellen...

Kempenboer

Kempenboer

Hallo iedereen!

Ik ben nieuw aangewaaid hier en vond niet meteen een geschikte plaats om "dag" te zeggen. Dan maar even beknopt hier

Ik ben een nieuwe tuinier. We zijn twee jaar geleden verhuisd van thuis naar ons eigen plekje in Geel (hartje Kempen). Ik heb een tuintje van 60m² met gras en een rijtje lavendel en een terras. Achteraan heb ik ook een 200m² "tuin" waar een kippenren op staat (de helft ongeveer) en een moestuintje.

Verleden jaar heb ik de grond klaargemaakt met een hoop compost. Voor de zomer heb ik dan mijn eerste gewassen gekweekt: aardappelen en boontjes. Relatief simpel zodat ik niet meteen de moed zou verliezen Na de aardappelen zijn er jonge stekken aardbeien geplant, die hopelijk volgende zomer hun vruchten afwerpen.

Verder staat er ook nog wat munt, pepermunt en rozemarijn. De bedoeling is om de boel uit te breiden met wat kruiden en wat fruitstruiken.

Het probleem is: ik ben allergisch aan al wat van berkenbomen afstamt. Appelen, peren, kerzen, perzikken, abrikozen,... zowat alle inheems fruit geeft mij dikke lippen, tintelingen in tandvlees en gehemelte en vreselijke jeuk in het middenoor Jammer, want ik eet dat erg graag. Plots gekomen, enkele jaren geleden.
Ondertussen merk ik ook een lichte reactie op verse vijgen

Dus uitheems fruit dan maar. Ik kan helaas moeilijk bananen en ananas gaan telen in mijn hofke, dus zoek ik andere alternatieven zodat ik op men werk enkele stukken fruit per dag kan eten.

Ik zou graag iets kweken dat ik kan eten en dat mogelijk is. Ik denk dan aan bessensoorten als de chinese boksdoorn (of goji voor de commerçanten ) en de kiwibes.

Iemand die andere raad of tips heeft: shoot!

Verder kom ik hier wel eens zagen om tips en hulp als ik met problemen zit, en zal ik niet nalaten resultaten te delen met wie dat maar wil

Groetjes!

Tim
vrijdag 30 september 2011 - 11:54
Eniavaswen

Eniavaswen

Welkom op het forum!!

Da's idd niet leuk, zo'n allergie. Mss kan je ipv fruit, groenten meenemen? Mijn zoon lust heel weinig fruit, maar eet wel graag groentjes, dus krijgt hij van mij regelmatig een wortel uit het vuistje. Zo kan je ook bloemkool, kerstomaatjes, komkommer enz knabbelen.

Groetjes, Karen
vrijdag 30 september 2011 - 12:26
kerstkind

Kerstkind

Ook van mij een warm welkom op dit forum.
Vervelend deze allergie en zó herkenbaar.
Ikzelf heb sinds 20 jaar, dit seizoen weer mijn eerste vers fruit gegeten.
Bij mij begonnen met hooikoorts, later eczeem en allerlei andere narigheden.
Tot ik allerlei onderzoeken kreeg en een allergoloog concludeerde dat ik
het paraberksydroom heb.
Nu heb ik sinds 2 jaar druppels en ben op dit moment zeer tevreden met
het tot dusver behaalde resultaat.
Kijk ook maar eens op de volgende site.
http://www.allergologie.nl/Kruisreacties_en_voedselallergie.htm

Verder wens ik je veel succes met tuinieren en wie weet......zul ook jij weer
vers fruit eten.
groetjes José


vrijdag 30 september 2011 - 18:59
Paulien

Paulien

Welkom Tim!

Loquat, Pawpaw, Jujube, Kei-appel, Zilverbes, Honingbes zomaar een paar soorten die bij me opkomen.

Veel groeten en plezier hier!

Paulien
zaterdag 15 oktober 2011 - 15:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon