menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kumquat citrus

Ga naar meest recente reactie

alextam

Alextam

Hey mensen,

Iemand die weet waar ik Kumquat boompjes kan kopen? Eventueel ook citroenboompjes?

En zijn deze moeilijk te kweken is er veel oogst?

Vooral de kumquat spreekt mij aan!

Thanks vrienden!
woensdag 9 september 2009 - 22:12
printemps

Printemps

In de A... zijn ze het goedkoopste
Maar dat is pas in april datze in de folder staan

Maar nu aankopen is een slecht tijdstip omdat het bijna winter is en dan moeten ze binnen staan

De Kumquat is op dat gebied beter omdat die het ganse jaar in de woonkamer kan blijven staan en eventueel in de zomer buiten

mvg

donderdag 10 september 2009 - 13:51
ben45

Ben45

Hoi Printemps,

Ik denk dat jij het kamersinaasappeltje bedoelt, ofwel calamondin, ook wel Citrus madurensis genaamd. Die kan in de huiskamer blijven en overwinteren, hoewel hij in de zomer toch liefst buiten staat.
Een kumquat zou ik niet in de huiskamer houden. Dan is hij binnen de kortste keren gehemeld. Ook in de winter niet.

Groetjes, Ben.
zaterdag 12 september 2009 - 19:16
stoete

Stoete

Als je een citroen koopt haal de pitten er uit en doe ze in een potje naar een tijdje beginnen ze te groeien en kweek ze zo je eigen citroen boompje.
Als je naar een tuincentum gaat en er staat van die boompje met kleine manderijntje er aan haal en dan 1 of twee er af zitten pitten in doe het zelfde als met de citroen. Zo kweek je eigen boompjes veel goed koper


groetjes, Ans
zondag 13 september 2009 - 09:48
alextam

Alextam

Waar heb je die gezien? En is callamondin eetbaar?

zondag 13 september 2009 - 13:39
printemps

Printemps

Inderdaad Ben die bedoelde ik

Maar ik heb vrijdag leuke kamersinaasboompjes zien staan
Nog zeer kleintjes (plantje 15cm hoog) voor maar 3.95€
Maar op de steker was de naam Callamondin en op het etiket was het Fortunella
Daarom heb ik het niet meegenomen,ik wist niet wat ik daar moest mee aanvangen

mvg

zondag 13 september 2009 - 13:40
printemps

Printemps

In Zandhoven, beetje ver voor U denk ik

In principe kan je ze eten maar ze zijn zeer zuur en bitter
En Engelse confituur van maken is ook zeer moeilijk omdat er zeer veel pitjes inzitten
Gelei van maken zou wel kunnen dan moet je alles door een neteldoek gieten voor het opkopen met de suiker

mvg
zondag 13 september 2009 - 13:47
alextam

Alextam

Thanks,

Maar voor deze zelf te kweken moet je de natte pitten gebruiken of droog?

Want ben wat nieuw in citrussen en tuinen-planten :P

Alvast bedankt
zondag 13 september 2009 - 16:30
stoete

Stoete

Alex

Je kan zo wel droog als nat ik heb al een heleboel pitten liggen als je wat wil geef je adres dan stuur ik je wel wat toe. Het is altijd te proberen maar koop een citroen of manderijn of een sinasappel en doe ze in de grond. Je zal zien het werkt.
Ik hoor het wel veel succes. Ik doe dit in Amsterdam alles wat zaad heb stop ik in de grond. Zo als vogelvoer je staat verstelt wat je daar uit haalt.Tomaten worteltjes, erwten zaad van pepertje, paprika, stop het maar in de grond.

GR Ans
zondag 13 september 2009 - 17:26
ben45

Ben45

Ans,

Pitten van citrus zaaien kan mooie plantjes opleveren MAAR of er ooit vruchten aan komen is de vraag. MISSCHIEN na een jaar of 10 of 15 en vaak ook niet.
En bij citrus gaat het toch zeker om vruchten. Jarenlang gezaaide planten verzorgen zonder vruchten is bij de meeste liefhebbers echt geen optie en vaak alleen een desillusie.
Ik zou het persoonlijk nooit adviseren. Tomaten en veel andere vruchten uit de groentetuin kan men gewoon zaaien en levert ook weer binnen de kortste keren vruchten op, maar niet bij citrus.
Citrus kun je het best stekken of enten of zo'n plantje kopen. Dan weet je zeker dat er binnen enkele jaren ook vruchten verschijnen.
Onderstammen om daar citrus op te enten worden wel gezaaid, maar dat is een heel ander verhaal.

Groetjes, Ben.
zondag 13 september 2009 - 23:51
ben45

Ben45

Printemps,

Die naamgeving bij citrus is en blijft een probleem. Meestal weet men in tuincentra niet waar men over praat of heeft men maar 1 naam voor alle citrus in de computer zitten.

Groetjes, Ben.
zondag 13 september 2009 - 23:54
stoete

Stoete

Beste Ben

Ben het niet helemaal met je eens heb zelf een boompje gekweekt en er kwamen wel vruchten aan mischien had ik mazzel maar ik blijf het proberen. Het heeft wel een jaar of 2 geduurt. Heb er nu ook een paar staan.

GR Ans
maandag 14 september 2009 - 11:23
ben45

Ben45

Beste Ans,

Gewoon doorgaan als je daar zelf plezier in vindt, maar liefst anderen niet adviseren om te zaaien. Ik heb nu al echt van honderden mensen vragen gekregen over het niet dragen van citrus. Zij zijn meestal gefrustreerd omdat ze zoveel jaren een plantje verzorgd hebben en dan nog geen enkele vrucht hebben gezien.
In de echte kweeklanden is men in het langere verleden ook wel eens als proef bezig geweest met gezaaide planten. Daar duurde het bij optimale omstandigheden minimaal 6 jaar voordat er vrucht kwam. Voordat de bomen volop droegen was het ook al gauw 10 jaar verder. Vandaar dat men daar ook alleen nog werkt met gestekte of geënte planten.

Groetjes, Ben.
maandag 14 september 2009 - 11:50
Ellebelle

Ellebelle

ik geef Ben in deze helemaal gelijk hoor. Trouwens, hoe moet het verder met de kwekers en de handel al er maar lukraak vruchten van de planten worden geplukt?
Een klein citrus boompje kan je voor niet te veel euro's aanschaffen en je heb er dan direkt al vruchten aan door de kweker opgekweekt.
Als je ze te zuur vind kan je deze heel goed gebruiken bij visgerechten in sauzen en ook een sinasappelmouse maak je er wat sterker mee.
Groet Ellebelle
woensdag 21 oktober 2009 - 22:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon