menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beestjes in wording op mijn Rode Bessen

Ga naar meest recente reactie

PedroDG

PedroDG

Beste,

Zie op bijgevoegde foto; ik liep gisteren in de fruittuin en merkte 1 rode bessenstruik (Rovada) met ingekrompen bladeren op de toppen van de ranken; bij nader toezien bleek er een soort "aanslag" of "opslag" onder de bladeren en/of langs de toppen van de ranken te kleven...
VRAGEN: 1) zijn dit (schadelijke) insecten in wording? 2) wat valt hieraan te doen?

Thx in advance voor nuttige uitleg en commentaar !


De Pedro

Fruit

maandag 27 april 2009 - 23:10
hannibal

Hannibal

Hallo welkom op dit forum. Er zal je hier iemand zeker kunnen verhelpen.
Ikzelf ben geen expert maar vorig jaar had ik iets soortgelijks en heb het weggespoten met waterspuit. (met linkerhand bladeren wat omhoog houden en spuiten maar) Telkens als ik zag dat het terug kwam dit ik het weg met de spuit. Het waren precies luisjes of zo die zich in die aanslag wegstopten.
Die plant heb ik nu verplant in volle zon en heb tot nu toe nog niks gezien.

groetjes en smakelijk eten van de besjes
dinsdag 28 april 2009 - 08:28
baloe

Baloe

Dit was in mijn vroegere tuin een veelvoorkomend probleem. Een soort bladluisje was ook mijn gedacht. Ze doen niks aan de vruchten, maar zullen je bladeren opeten (beperkt), alvorens ze worden "verwijderd" door mieren.

Ik ben voor niks doen in de tuin met sproeistoffen en heb enkele jaren geprobeerd om de mieren hun werk te laten doen, maar de planten begonnen er toch schade van te ondervinden.
1 keer spuiten met een insecticide loste het probleem op voor 2 jaar, dan waren de beestjes terug.
dinsdag 28 april 2009 - 08:44
Eve

Eve

Als het bladluizen zijn dan worden ze niet "verwijderd" door de mieren maar juist beschermd, de mieren willen de zoete substantie die de luizen achterlaten.

Het is een typisch lenteprobleem, hier. Alle keren dat ik op luizen water spuit komen ze gewoon weer naar omhoog gekropen, die sloebers. Ik ga er nu elke dag met zo een felroze rubberen keukenhandschoen over, verpletteren maar!

Succes,

Eve

maandag 4 mei 2009 - 11:33
Polplastron

Polplastron

Hier komen koolmeesjes het vuile werk doen! Ze zijn erg effectief al durven ze natuurlijk wel eens per ongeluk een gaatje te pikken in een blaadje. Om deze werknemers content te houden (Anders beginnen ze met de mezenvakbond te dreigen) mag je natuurlijk niets spuiten!
maandag 4 mei 2009 - 11:45
Thanja

Thanja

Ja, dat zijn luisjes. Ik heb ze ook al jaren op mijn aalbessenstruiken en aangezien ze geen schade aan de vruchtjes geven, heb ik ze nog nooit 'behandeld'. Het enige vervelende is dat als je de vruchtjes wil oogsten, de mieren kunnen gaan prikken.

Het gekke is dat de luizen alleen op deze struiken zitten en niet op de perenboom die ervoor staat (gelukkig maar!)
maandag 4 mei 2009 - 17:41
Eve

Eve

Wij halen de luizen, die het sap van de plant zuigen, eraf om ziektes te vermijden. Maar ook bij ons zonder die chemicalische brol.

Onze perenboom heeft er ook last van, en vorig jaar zaten grote kolonies zwarte luizen op de kersen en de appels Maar deze keer ben ik er op tijd bij en heb ik de rubberen handschoen in de aanslag!
maandag 4 mei 2009 - 20:57
PedroDG

PedroDG

Hallo, allemaal,

Thx voor de diverse tips! Ik moet zeggen dat er bij mij slechts 1 struik aangetast geworden is; ik heb de waterspuit gehanteerd en het beestjes-in-wording-beslag was weg; moet wél toegeven dat er ook een grote hoeveelheid water weg is...
misschien dat ik bij een volgende aanval de rubberhandschoen zoals geadviseerd door Eve zal gebruiken; ik veronderstel eveneens dat die handschoen toch +/- "zacht" gebruikt wordt, zodat de besjes niet gestript worden ...?

Anderzijds moet ik toegeven ( ben pas lid sedert een paar dagen, maar ik raadpleeg het forum en de site sedert mensenheugenis ... ), dat ik voorstander ben van zo puur natuur als mogelijk; als ik zie wat hobby-ist tuinders en fruiteniers allemaal aanrichten met verdelingsmiddelen en insecticides, krijg ik huiveringen en rillingen all over the place... ( uiteindelijk moet ik toegeven dat ik in héél uiterste nood te langen leste óók als laatste redmiddel naar een verdelgingsmiddel zou durven grijpen, maar pas nadát ik alle andere (mij bekende) middelen zonder succes zou uitgeput hebben ).

Bien a vous,

Pedro
maandag 4 mei 2009 - 21:39
Uvacrispa

Uvacrispa

Beste,

Dit soort aantasting van bladluizen is meestal veroorzaakt door een zwkte van de plant. Dit kan te wijten zijn aan het geven van vrij veel stilstof of doordat de plant is verzwakt... Een goede bodembedekking met rijpe compost zal dit probleem op termijn voor je oplossen.
Het wondermiddel is in feite het plaatsen van oorwormnestjes. Deze diertjes (waarvan de vrouwtjes de jongen verzorgen) zullen met plezeier de bladluizen opruimen. Soms ook maken ze een nestje in deze opgekrulde bladeren (zitten graag donker en wat vochtig).
(je kan bvb. bloempotjes van 9cm vullen met los materiaal zoals verpakkingsstro, en op een stokje zetten tegen de stam van de struik aan (moet goed vastzitten)... dit zal natuurlijk een tijdje duren voor ze bewoond zijn, maar als je ze dit seizoen plaatst zullen ze zeker in gebruik worden genomen deze zomer en dus volgend seizoen ook vroeg beschikbaar -samen met de eerste bladluisjes).

Je kan natuurlijk ook de blaadjes afplukken en vernietigen (GFT bak), of ze gewoon schoonwrijven met je vingers (de naam groene vingers heeft ergens zijn oorspong hoor...)
dinsdag 5 mei 2009 - 08:46
Thanja

Thanja

Bedankt voor de tips! Ik ga je 'wondermiddel' vandaag nog klaarmaken!
Ik had zoiets wel eens gelezen, maar nooit begrepen dat je zo'n potje ook tegen de stam aan kunt zetten.

De blaadjes afplukken is ook een optie, maar een kale plant vind ik niet zo mooi en dan ben ik mijn besjes straks allemaal kwijt aan de vogels, want hij zit echt helemaal vol. Ik wil best een paar delen, maar niet alles!
dinsdag 5 mei 2009 - 09:06
Uvacrispa

Uvacrispa

Thanja,
Bedankt voor het aanbod, maar we hebben zelf enkele 10-tallen verschillende rassen staan en zullen daar na de open 'proef'dagen op 11 en 12 juli nog wel wat aan over houden om te verwerken...

Wat de oorwormpotjes betreft, het is steeds best om ze ergens tegenaan te binden, die losbengelende oorwormnestjes worden minder snel bevolkt dan eentje dat tegen een tak of stam is geklemd...

Succes met de oogst!!
dinsdag 5 mei 2009 - 09:44
Thanja

Thanja

een kleine miscommunicatie: delen met de vogels

Hier mijn creatie:

Fruit

dinsdag 5 mei 2009 - 11:05
lo

Lo

Als het volwassen planten betreft (die reeds tegen een stootje kunnen) knip ik de top van de twijg eraf incluis bladluizen. De luizen zitten nl. hoofdzakelijk op de topbladen omdat die het zachtste zijn.
woensdag 20 mei 2009 - 23:07
apekrul

Apekrul

Spuiten met ijskoud water of water met een beetje bruine zeep doet ook wonderen tegen die bladluizen. Ik had vorige week ook prijs op twee van m'n struiken en ondertussen is er geen luis meer te bespeuren.
dinsdag 16 juni 2009 - 09:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon