menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koffieplantjes

jp

Jp

Ik kreeg onlangs een leuk potje met daarin enkele kleine koffieplantjes.
Vraag is nu, hoe krijg ik ze groot ? Praktische tips graag, geen boekenwijsheid....alvast bedankt
donderdag 5 juli 2007 - 04:48
ben45

Ben45

Dag JP,

Allereerst zou ik ze elk apart in een potje zetten. Het worden heel aardige planten, waar ook bloemen en vruchten aan verschijnen, met de bekende koffiebonen.
Niet toppen in het begin, want dan krijg je een plant die alleen maar in de rondte gaat groeien op de hoogte waar de top uit is gehaald. Als het een "grote" variëteit is zul je wel wat moeten snoeien, want anders kun je hem zeker niet in de kamer houden. Zelf vind ik dat hij er dan niet mooier op wordt.
"Kleinere" variëteiten spreken me meer aan. Daar kun je jarenlang plezier van hebben.
In de winter wel bij kamertemperatuur. Licht, maar niet achter het raam in rechtstreeks zonlicht. Pas op voor te droge lucht. Zelf zet ik ze steeds op een omgekeerd schoteltje in een overpot en doe daar water in, zodat de wortels net niet in het water staan, maar er op die manier wel gezorgd wordt voor een hogere luchtvochtigheid. Als de luchtvochtigheid te laag is verdrogen de bladeren, vallen af en krijg je een kale stam.
Ook de potgrond niet helemaal laten uitdrogen.

Groetjes, Ben.
zaterdag 7 juli 2007 - 03:51
jp

Jp

Hartelijk bedankt voor de tips.
zaterdag 7 juli 2007 - 19:02
Giardino

Giardino

Hallo JP,

Ikzelf heb 2 koffieplantjes staan in de serre die nu 3 jaar oud zijn die ik gekweekt heb vanuit een jonge boon.
Ik weet niet wat er misloopt want vrienden van me hebben ook planten die even oud zijn en die 20 cm groter zijn en veel meer bladeren hebben.
Ligt het aan de grond, het water , de temperatuur of ....
Indien er hier iemand meer over weet laat me dan ook graag iets weten .

Dank en groetjes Giardino

[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot with [url=http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=Canon+PowerShot+A620&make=Canon]Canon PowerShot A620 at 2007-07-07
zaterdag 7 juli 2007 - 19:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon