menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Canna als kamerplant

Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Hey,

Ik heb voor de eerste keer canna's gezaaid begin maart, ze zijn nu een 5 cm hoog en zien er goed uit. De moederplant waar ze van komen is een vrij klassieke canna, werd 1,5m hoog met rode bloemen, ik wou zaaien uit nieuwsgierigheid om te zien of er nu andere kleuren van bloemen uit zouden komen etc.

Nu ben ik echter aan het twijfelen of ik ze gewoon buiten zou planten of als experiment binnen zou houden in mijn bureau. Ik had gelezen dat ze van een vochtige lucht houden, dat kan mijn bureau niet bieden door de airconditioning. Ik kan eventueel een lucht bevochtiger plaatsen, al zal de airco waarschijnlijk de lucht toch weer drogen. Temperatuur is zo'n 18°C (ik heb het graag fris). Het is op een zuid-oost gericht raam, dus vooral zon in de voormiddag, niet de warme namiddagzon die ze het liefst hebben.

Enige kans voor succes of moet ik ze gewoon buiten planten en wat kamerplanten gaan kopen? Iemand ervaring hiermee? Ik had gelezen dat ze minder kans hadden om te bloeien en ook de bloemen vroeger zouden afvallen?

Bedankt!
maandag 3 april 2023 - 10:08
Patrikc

Patrikc

In de tropen zijn Canna's doorlevend zonder de rustperiode die ze hier tijdens de winter doormaken.

Je kan proberen een Canna als kamerplant te houden, maar vooral in de winter zal het een uitdaging zijn denk ik. Weinig licht, toch warmte, het zal een verassing zijn hoe die daar op reageert.
maandag 3 april 2023 - 10:44
rosetteb

Rosetteb

Waarom het niet proberen als je toch zaailingen hebt? Ik heb ze wel al in pot gehouden maar dan buiten en dat gaat prima. Sterven af in het najaar en kunnen dan vorstvrij overwinterd worden. Ze hebben wel eten en drinken nodig. Ik zou me geen zorgen maken om de luchtvochtigheid, denk niet dat het veel invloed gaat hebben. Probeer het maar eens. Veel succes!
maandag 3 april 2023 - 12:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon