menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte op palmboom ?

Ga naar meest recente reactie

Hobbyistje

Hobbyistje

Heb sinds kort een palm gekregen maar deze heeft een ziekte/schimmel/beestje.
Ik wil dit natuurlijk kwijt
Het blad is ook halftoegevouwd ook al kan dit soort gebonden zijn.
Welke soort het is weet ik ook niet hieronder stuur ik ook een foto van de palm als iemand weet welke soort dit is en of hij wintervast is

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 5 april 2016 - 20:17
Hobbyistje

Hobbyistje

De palm.

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 5 april 2016 - 20:18
Hobbyistje

Hobbyistje

Nog eens een goede foto van het probleem.

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 5 april 2016 - 20:19
Thefizyx69

Tekst aangepast

Thefizyx69

phoenix-roebelenii is de naam van de palm. Mss met de naam dat je het opt internet vind wat het probleem is. Op 123 kamerplanten.com vind je ook info. Gelezen dat ze last kunnen krijgen van dopluis en schildluis. En dichtgeknepen blad een teken van te lage vochtigheid in de lucht of tekort aant water in de aarde is.

Mvg
dinsdag 5 april 2016 - 20:46
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ik denk dat het Wolluis is.
dinsdag 5 april 2016 - 20:48
Hobbyistje

Tekst aangepast

Hobbyistje

het is zelf nog geen millimeter groot schat ik en bedfankt voor het soort alvast en de mogelijke beestjes
Wolluis is denk ik uitgesloten mids er geen plakkerige nectar achtige druppels op het blad liggen
dinsdag 5 april 2016 - 21:09
satomi

Satomi

Het zou een soort van "korstjes" kunnen zijn die je vindt op jonge palmbladeren.
woensdag 6 april 2016 - 09:50
deHaan

DeHaan

Hij is winterhard, zolang het niet vriest.
Hij kan 1á2 graden nachtvorst hebben.
Hij kan nu al naar buiten, maar zet hem eest wel op een plek uit de zon.
Later mag hij wel in de zon.
Zo op de foto te zien, staat hij te donker en te droog.
Ik zie geen beestjes of andere gekke dingen
woensdag 6 april 2016 - 10:37
c j de k

C j de k

Ben het eens met DeHaan.
Staat zeer zeker te donker en te droog , bovendien zou een grotere pot niet verkeerd zijn.
Hoe groter de pot hoe meer water je kunt geven , pas alleen op dat hij niet met zijn voeten in het water blijft staan.
En verder als er beestjes op zitten probeer eens te kijken of ze bewegen , ze lijken nog al mooi verdeelt te zijn voor beestjes naar mijn idee.
Groetjes.
woensdag 6 april 2016 - 16:41
Hobbyistje

Tekst aangepast

Hobbyistje

ze bewegen niet ik had heb ingespoten tegen beestjes dus zette hem binnen zodat het product er niet zou afragenen hij zat eerst in een veel kleinere pot 3X zo kleein denk ik heb hem gisteren in die pot geplant.anders staat hij buiten op een halfschaduw plaats denk wel dat dat goed is
en de 'korstjes' zitten op alle bladeren :/
en dat de bladeren gesloten zijn is door het vochtgehalte in de lucht ?
Ik zal hem elke dag eens benevelen en zorgen dat hij wat regen krijgt

Is dit allemaal goed of ga/doe ik iets verkeerd ?
woensdag 6 april 2016 - 22:33
deHaan

DeHaan

Pot is groot genoeg, maar geef hem eens goed water, zodat de hele kluit goed nat wordt.

donderdag 7 april 2016 - 06:10
satomi

Satomi

http://nassau.ifas.ufl.edu/horticulture/gardentalk/palms.html -- Kijk hier eens bij de derde foto. Dat is wat ik bedoel met "korstjes". Het zou een normaal verschijnsel zijn bij dit soort palmen.

Vertaling van het stukje tekst bij de foto: "Uw probleem met de palm plaatste mij ook voor een raadsel. Mijn eerste gedachte was dat de oorzaak lag bij een teveel aan water, resulterend in oedeem. Maar ik heb de expert in ziektes bij palmen van de University of Florida, Dr Elliott, geconsulteerd. Zij identificeerde de structuren als "korstjes". Deze structuren worden vaak aangetroffen op de jonge bladeren van dadelpalmen. Bij het ouder worden van de palm zullen de structuren er af vallen. Daarom is dit een geval van 'op de tanden bijten en volhouden', wat betekent dat u er nu niets aan hoeft te doen. Er is geen chemische oplossing voorhanden en ze beschadigen de plant niet".
donderdag 7 april 2016 - 13:49
satomi
donderdag 7 april 2016 - 13:50
Hobbyistje

Hobbyistje

bedankt dat probleem is dus de baan af nu enkel de bladeren die toegevouwd zijn zal ze eens heel goed water geven bedankt !
donderdag 7 april 2016 - 22:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon