menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Citroen en mango

Ga naar meest recente reactie

Arico

Arico

Hey lezers, ik heb een probleem met mijn zelf gekiemde citroenen en AVOCADO dus(niet mango):

De avocado heb ik gekiemd uit de pit van een in de supermarkt gekochte doodgewone avocado met behulp van de waterglas-methode (pit op tandenstokers en in water zetten). Dat was ongeveer begin oktober. Nu is de plant gegroeid tot zo'n 60cm met een 7-tal grote bladeren. Daartussen heb ik ze verpot en één maal de top gesnoeid die duidelijk terug is gegroeid (het resultaat kan je zien op de foto). Echter al meer als een maand blijft 'ie zo: hij groeit niet, verkleurt niet, verslapt niet...niks. Wat is er aan de hand?
Bijkomende info: hij staat thuis in een hoek van de kamer aan een westelijk raam. Ik licht bij met een 7000K LED-lamp, temperatuur is altijd 20-24°C en besproei dagelijks (water is hier wel zeer hard)

Met mijn citroenen is ongeveer hetzelfde aan de hand. Na het planten en kiemen schoten ze in twee weken tot 10cm met enkele blaadjes, maar sinds een maand niets meer.

Alle hulp is welkom!

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 1 april 2014 - 22:05
Arico

Arico

foto 2: citroenen

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 1 april 2014 - 22:07
Arico

Arico

iemand?
dinsdag 1 april 2014 - 22:07
cetinel

Cetinel

je citroenen staan wel heel droog he...kweet nie hoe dat zit met de avocado...
woensdag 2 april 2014 - 10:01
Arico

Arico

Ik had ze tijdens de foto voor de eerste maal buiten gezet in de zon. Direct daarna water gegeven, dus daarmee
woensdag 2 april 2014 - 11:20
ben45

Ben45

Arico,

Het is normaal dat citrusplanten even groeien en daarna stil staan, gevolgd door weer een nieuwe groei.
Kun je misschien een nieuwe foto van de citroenzaailingen plaatsen waarbij het blad beter te zien is? Wat ik nu zie lijkt meer op andere zaailingen.

Groetjes, Ben.
woensdag 2 april 2014 - 23:55
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Arico,

Ik denk idd dat dit heel normaal is hoor ik heb dit ook met mijn citrussen ik heb er dit jaar een 32 tal. Maar de waterglas methode daar heb ik nog nooit van gehoord met een tandenstoker enzo waar heb je die info gevonden? Ik kan het dan eens uitproberen alvast bedankt
donderdag 3 april 2014 - 08:44
Arico

Arico

Olijfboom: je vindt heel veel info voor de waterglasmethode voor avocado op het internet. Veel mensen doen het blijkbaar zo al werkt het niet altijd natuurlijk. Ik heb zelf nog 3 pitten verloren, dus ik had 1/4 raak

Update: het lijkt erop dat mijn avocado terug aan 't groeien is; de top deelt toch weer als ik vergelijk met enkele dagen geleden.

Hier nog een foto van een citroen zaailing:

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 3 april 2014 - 14:13
Arico

Arico

Hier een foto van mijn avocado die die lijkt te zijn begonnen aan groeironde 3:

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 6 april 2014 - 15:19
Arico

Arico

Gisteren een nieuwe grote bloempot gekocht voor mijn avocado en herplant: een hele zak van 40l nieuwe potgrond ging er in en nog niet vol; gemengd met leem/kleigrond uit de tuin. Ik vreesde ervoor om de gevoelige wortels te breken dus heb met de grootste voorzichtigheid de oude kleine pot open geknipt Zal 'ie 't leuk vinden denken jullie? Volgens mij wel (als 'ie 't overleefd...)

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 8 april 2014 - 23:49
Marjanne1960

Marjanne1960

als plantjes er gezond uitzien, maar geen groei laten zien (vooral na het verpotten) dan zijn ze onder de grond wel hard aan werk met de aanmaak van wortels.
Met een grote nieuwe pot heb je kans dat je avocado ook even stilstaat in de groei. (althans boven de pot)maar wel druk bezig gaat met de aanmaak van nieuwe wortels.
woensdag 9 april 2014 - 16:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon