menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verlies blaadjes

Ga naar meest recente reactie

Aquarius

Aquarius

Hallo Ben,
Hier ben ik terug.
Ik denk ongeveer een maand (of misschien langer) geleden kreeg ik aan mijn limoenboompje heel veel bloemetjes die heel kleine vruchtjes werden.
En ik heb helemaal niet veel bladverlies gezien tot een week of 2/3 geleden.
Het is bijna niet bij te houden van he topruimen van al die kleine bloempjes en vruchtjes en ook van de groene bladeren.
Als ik nu een tikje tegen het boompje zou geven is hij kaal.
Toch heb ik net gezien dat er toch nog heel veel kleine groene vruchtjes opstaan.
Wat moet ik doen ?
Is dit bladverlies normaal ? Het boompje is niet zo groot maar moet het misschien gesnoeid worden ?
Moet ik mest bijgeven?
Ben nog niet wanhopig maar wil zeker dit boompje niet verliezen.
Groetjes
woensdag 7 januari 2009 - 09:31
ben45

Ben45

Aquarius,

Het best is om nu zo weinig mogelijk te ondernemen: niet snoeien en zeker geen mest geven. Als hij bijna geen bladeren heeft, verbruikt hij ook niets en krijg je alleen een opeenhoping van zouten, wat nog veel schadelijker voor de plant is.
Houdt de vochtigheid van de potgrond in de gaten: te lang nat, dan rotten de wortels weg en vallen de bladeren af. Te lang droog, dan vallen de bladeren ook af.
De echte limoenen bij mij verliezen ook hun blad als de temperatuur onder de 4 graden C. komt. Dat is geen probleem. Ik geef ze matig water en in het voorjaar komt alles weer goed.

Groetjes, Ben.
woensdag 7 januari 2009 - 12:05
Aquarius

Aquarius

Dank u Ben voor de geruststelling. Zoals ik eerder zei : ik wil dit boompje niet verliezen.
Ik hou je wel op de hoogte
Groetjes
woensdag 7 januari 2009 - 13:03
Aquarius

Aquarius

Hallo Ben,
Hier ben ik terug.
Mijn boompje staat nog altijd binnen op de juiste plaats (zoals ik eerder vernomen heb).
Maar nu gebeurt er helemaal niets meer. Geen bloempjes, scheutjes of eender wat.
Wat moet ik nu doen. Moet er gesnoeid worden. Moet er mest gegeven worden.
En mag ik hem al buiten zetten.
Hij ziet er zo levenloos uit.

Wat kan ik doen ?
Groetjes
zaterdag 28 februari 2009 - 18:55
ben45

Ben45

Aquarius,

Ga eens met een nagel over wat takjes. Als het onder de bast nog mooi groen is, is er verder niets verontrustends aan de hand.
Dan ook voorzichtig met water geven: hij verbruikt namelijk zo goed als niets. Ook niet mesten, anders komen er teveel zouten in de potgrond.
Snoeien heeft ook nog geen zin. Dat pas doen als er nieuwe knopjes te zien zijn.
Gewoon rustig blijven. Kan soms maanden duren.
Nog niet buiten zetten, want nachtvorst ligt nog steeds op de loer en steeds van binnen naar buiten plaatsen geeft teveel stress aan de plant.

Succes,
Groetjes, Ben.
zaterdag 28 februari 2009 - 20:30
Aquarius

Aquarius

Hallo Ben,
Onder de meeste takjes is het inderdaad nog groen.
Behalve ééne helemaal onderaan. Die voelt ook zeer dor aan.
Gewoon laten doen ? En afwachten?
Dank u voor alle info die je zo goed doorgeeft.
Groetjes
donderdag 5 maart 2009 - 22:03
ben45

Ben45

Aquarius,

Inderdaad gewoon afwachten.

Groetjes, Ben.
zaterdag 7 maart 2009 - 21:13
Aquarius

Aquarius

Hallo Ben,

Hier ben ik terug.
Ondertussen is mijn boompje in beweging gekomen. Kleine wiite bloempjes.
Aangezien ik op dit moment heel veel werk heb heb ik geen tijd om overal te surfen.

Vandaar dat ik mij direct tot jou wend.
Wat mag ik nu doen ?
Mag hij buitengezet worden ? Of nog eventjes wachten ?
En ik neem aan dat ik nu meer water mag geven.

Er zitten ook enkele dode takken onderaan. Mogen die gesnoeid worden.

Ik schrijf ook liever een mailtje naar jou. Dat is gezelliger en socialer nietwaar?

Tot schrijfs
Ann
donderdag 16 april 2009 - 23:50
ben45

Ben45

Ann,
Gelukkig dat er wat meer leven in de plant komt. Dat kan soms heel lang duren. In dit geval valt het me nog alles mee.
Ook nu niet teveel water gaan geven, anders gaat het alsnog mis. Gewoon afwisselend vrij droog - nat is het beste.
De dode takken kunnen tot op het gezonde groene hout weggesnoeid worden.
Als hij buiten geplaaatst wordt, opletten voor nachtvorst en vooral ook dat de potgrond met veel regen niet te nat wordt. Onder een afdak o.i.d. zou ideaal zijn. Nog een tijdje binnen is ook geen probleem. Temperaturen onder de +5 graden vermijden.
Ann, het is in ieder geval fijn om nog iets te vernemen van hoe het met een probleemplant gaat.
Het gebeurt regelmatig op internet dat je niets meer hoort totdat het weer helemaal fout gaat. Dat is jammer. Op deze manier, zoals jij het doet, is het naar mijn idee voor beide partijen gezelliger.
Groetjes, Ben.
vrijdag 17 april 2009 - 00:35
Aquarius

Aquarius

Ja Ben, ik hecht veel belang aan sociale contacten. Het is niet leuk zo hele dagen zitten surfen en geen klankbord hebben.
Mijn man zit altijd maar voor TV hoewel hij 3 jaar jonger is dan ik. Zielig gewoon.
Ik zal je raadgevingen uitproberen maar ik kan het boompje gerust nog binnen laten staan. Hij staat op een lichte en niet te warme plaats op de overloop.

Hopelijk doe ik niets verkeerd met het snoeien maar die takken zien er echt dood uit.

Ik hou je op de hoogte.
Prettig weekend nog en hopen op beter weer morgen.

Groetjes
Ann
vrijdag 17 april 2009 - 19:27
Aquarius

Aquarius

Oh ja nog iets. Moet er al bemest worden of nog even wachten tot hij buiten staat?

Groetjes
vrijdag 17 april 2009 - 19:49
ben45

Ben45

Ann,

Er zou al wat bemest mogen worden. Ik zou beginnen met de helft van de aangegeven dosering.

Groetjes, Ben.
zaterdag 18 april 2009 - 21:20
Aquarius

Aquarius

Hey Ben
Eigenlijk zielig van mij om je te mailen als het over mijn boompje gaat.
Hoe gaat het met jou?
Ik zit in een zeer negatieve spiraal op andere vlakken dan mij uit te leven in de tuin.
Gelukkig kan ik nog energie halen uit de natuur.

Mijn limoenboompje heeft, zoals vorig jaar, 3 vruchten geleverd. Buiten al die kleintjes die zo snel afvallen.
Ik heb mijn boompje vorig jaar niet gesnoeid.
Enerzijds omdat ik niet wist hoe en anderszijds omdat er mooie bloempjes en vruchtjes aanzaten .

Wanneer moet ik mijn boompje snoeien en hoe , en wanneer moet ik het binnenzetten?

Heb je zin om mij meer uitleg te geven hierover.
Groetjes
Ann
zaterdag 10 oktober 2009 - 19:08
ben45

Ben45

Hoi Ann,

Dus er waren toch wel volop nieuwe bladeren gekomen afgelopen jaar.
Ik zou nu niet veel ondernemen. Niet mesten, want het is nu de rustperiode.
Ook de bloemen of vruchtjes niet verwijderen. Die vruchtjes zijn saptrekkers en zorgen ervoor dat de sapstroom op gang blijft. Wel spaarzaam water geven.
Met snoeien zou ik ook wachten tot het voorjaar.
Groetjes, Ben.
maandag 12 oktober 2009 - 00:12
Aquarius

Aquarius

Hallo Ben,
Het was dit jaar maar een zielig boompje. Heel veel vruchtjes in het begin maar die vielen er vlug af. Nu staan er nog twee mooi limoenen op die ik laat hangen tot ze er zelf afvallen.

Maar wanneer moet ik mijn boom binnenhalen?

Ik zou hem ook graag eens snoeien want dat laat hem groeien.

Groetjes en tot zéér binnenkort hoop ik.
Ann
maandag 12 oktober 2009 - 18:08
ben45

Ben45

Ann,
Lijkt me goed om hem morgen binnen te halen, want dan krijgen we toch 2 koude nachten. Zeker een limoen!
Verder zou ik nu niet snoeien, maar hem in het voorjaar een meststof geven met een hoog stikstofgehalte. Dan zal hij, als hij genoeg wortels heeft zeker jong schot geven.

Groetjes, Ben.
maandag 12 oktober 2009 - 18:54
Aquarius

Aquarius

Hey Ben,
Ik heb hem inderdaad gisteren binnengezet en vandaag toch terug even buiten omdat de zon op het terras lekker warm was.
Maar ik heb toch vragen over dat snoeien. Sinds ik hem gekocht heb heb ik nog geen enkele deftige snoei gedaan. Hoewel dat die dame van het tuincenter gezegd had dat ik dit moest doen.
Ik heb wel veel bloempjes en vruchtjes maar ik krijg geen geblaterde in de boom.
Moet ik hem misschien overplanten in een grotere pot ? Ik weet het niet.
En wanneer dan? Nu of in het voorjaar als hij terug buiten gaat?
Vriendelijke groetjes
Ann
donderdag 15 oktober 2009 - 14:04
Aquarius

Aquarius

Dag Ben en de andere mensen die mee lezen.

Het is al een tijdje geleden hé dat we contact hebben gehad.
Nu is het zover. Miserie met limoenboompje.

Van oktober tot nu is er geen beweging geweest.
Er zit geen leven meer in. Ik heb zeer sporadisch een beetje water gegeven.
En ik heb ook eens aan een takje geschrapt maar veel groen zie ik niet.
Toch heb ik de indruk dat het niet helemaal uitgedroogd is.

Wat kan en/of mag ik proberen om er terug leven in te krijgen.

Ik kijk uit naar je verlossende remedie.

Groetjes
Ann
donderdag 13 mei 2010 - 13:07
ben45

Ben45

Hoi Ann,
Dat er van okt. tot nu geen beweging in zit kan gebeuren. Maar nu zou zich binnenkort toch iets van leven moeten laten zien. Waar staat de plant nu?
Veel ondernemen kun je niet. Het is gewoon afwachten met daarbij weinig water geven, niet bemesten en zorgen voor voldoende licht en frisse lucht.

Groetjes, Ben.

donderdag 13 mei 2010 - 15:01
Aquarius

Aquarius

Ben,

Hij staat nog altijd op zijn winterplaatske. Op de overloop op het eerste verdiep onder een schuin dakraam waar voldoende daglicht is.
Misschien moet ik hem naar beneden brengen en aan een groot vensterraam achter het glas zetten ?

Ann

donderdag 13 mei 2010 - 15:18
ben45

Ben45

Ann,
Dat zou ik nu doen, zodat hij wat meer licht krijgt.
Mocht er nog veel zon komen binnenkort, dan oppassen voor verbranding.
Groetjes, Ben.
donderdag 13 mei 2010 - 15:22
printemps

Printemps

Welk was de overwinterinstemperatuur ?
De woonkamer of een warme slaapkamer is te warm,best rond de 8 graden
Kijk maar eens op deze link
http://www.oranjerievereniging.nl/citrusstart.htm
De aankoopaarde moet er ook allemaal af

Bemesten met citrusmest van Sunplant
Andere merken,no good

mvg
donderdag 13 mei 2010 - 15:24
Aquarius

Aquarius

Dag Printemps,

Dat was duidelijk advies. Dank u.
De overwinteringstemperatuur was rond de 10° graden denk ik.

Op advies van Oranjerie Jaeken, waar ik het boompje heb gekocht, heb ik daar produkten gekocht van DCM speciaal voor citrus.
Waar kan ik mest van Sunplant kopen want hier is het allemaal van DCM dacht ik.

Dank u wel

W'll keep in touch.
donderdag 13 mei 2010 - 16:07
ben45

Ben45

Ann,
Nu zeker nog niet bemesten want de plant gebruikt niets. Er zouden dan veel te veel zouten in de grond blijven zitten, wat ook funest is.
Tegen de tijd dat blad verschijnt: Pokon vloeibare citrusmest heeft ook de goede verhouding. Culterra 10-4-6 voldoet ook prima.
Mocht er verpot moeten worden, dan dat ook pas doen als er duidelijk sprake is van hergroei. Ik heb dat op de site die Printemps noemt: www.oranjerievereniging.nl/citrusstart.htm duidelijk beschreven.

Groetjes, Ben.
donderdag 13 mei 2010 - 18:33
printemps

Printemps

Sunplant is 11 3 6
Pokon kon ik nergens vinden

@ Ann
Om te weten waar ze Sunplant verkopen moet je een mail sturen met je woonplaats dan zoeken zij een verkoper in je buurt
is geen probleem hoor
http://www.sunplant.be/

mvg
vrijdag 14 mei 2010 - 12:25
ben45

Ben45

Printemps,

Sunplant heeft inderdaad een goed bruikbare verhouding voor citrus + ook nog enkele sporenelementen. Het is wel een kunstmest, terwijl ikzelf voor citrus de voorkeur geef aan een langzaam werkende meststof ( organisch) zoals Culterra. Xardin heeft ook een organische meststof 9-3-5 met 3 MgO . Nadeel van organische meststoffen is vaak de reuk.
Als iemand een enkele of een paar citrusplanten heeft is Sunplant of Pokon (ook kunstmest) gemakkelijk. Uiteraard zullen die kunstmeststoffen meer zouten in de pot achterlaten, waardoor het wel eens nodig is om de pot door te spoelen of van nieuwe potgrond te voorzien.

Groetjes, Ben.
vrijdag 14 mei 2010 - 14:39
Aquarius

Aquarius

Ben,

Ik zal deze info goed bewaren tot ik het nodig heb want ik denk dat het tijd is om het boompje te verpotten. Onderaan de stam ziet het nog groen onder de schors dus zal er nog wel leven inzitten.
Moet mij ook eerst nog een aarden pot aanschaffen, potgrond heb ik al gehaald.

Tot later
vrijdag 14 mei 2010 - 14:58
Aquarius

Aquarius

Hallo Ben en alle andere lezers,
Het is gelukt !!! Er komt leven in mijn limoenboom.
Zoals ik al vertelde (zie vorig emails) was er enkel aan het onderste deel (+/- 5 cm boven de grond) nog groen onder de schors van mijn boompje. Wel... op dat deeltje is er een groen takje uitgesproten en dat groeit zienderogen. Mijn boompje dat, tot een paar dagen geleden, zo dood was als een dode pier is ongeveer 60 cm boven de grond. Allemaal dode takken. Juist op dat groene deeltje van 5 cm is er iets aan het groeien. Wat doe ik nu met die takken die boven het groen groeiend takje staan. Mag ik die snoeien ?

Groetjes
Ann
zondag 11 juli 2010 - 12:57
printemps

Printemps

Kan je een foto plaatsen ??
Want citrussen worden bijna altijd ge-ent,dus de onderstam is een andere soort

mvg
maandag 12 juli 2010 - 11:41
Aquarius

Aquarius

Ik kan blijkbaar maar 1 foto doorsturen.
Dan kun je niet zien hoe goed het er vorig jaar uitzag.

Groetjes


Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 12 juli 2010 - 20:47
Aquarius

Aquarius

En zo zag het er vorig jaar uit

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 12 juli 2010 - 20:50
Aquarius

Aquarius

En nog één

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 12 juli 2010 - 20:52
ben45

Ben45

Is er een entplaats te zien, of niet? Op de foto kan ik hem zo niet ontdekken.
Zo te zien is het een ander vorm van blad als de limoen.
dinsdag 13 juli 2010 - 00:27
Aquarius

Aquarius

Ben, volgens mij is dit een scheut uit de stam. Dat gedeelte dat tot het laatste groen bleef onder de schors. zie foto
Indien nog niet heel duidelijk laat maar weten dan probeer ik nog een foto te maken.

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 13 juli 2010 - 13:10
ben45

Ben45

Het is duidelijk dat er een scheut vanonder de stam komt. Waar het om gaat is of er op de hele stam ergens een plek is waar je duidelijk ziet dat er 2 verschillende variëteiten op elkaar zijn gezet en aan elkaar gegroeid.
Dan heb je zeker te maken met een geënte plant.

Groetjes, Ben.
dinsdag 13 juli 2010 - 13:22
Aquarius

Aquarius

Ben,

Deze scheut komt van opzij uit de stam. Om te zien of er nog ergens anders iets uitkomt moet ik heel die kluit blootleggen.

En zou ik die bovenstende dode takken afsnijden of er is nog hoop dat er daar iets gaat uitkomen ?

Anders moet ik mij een nieuw boompje aanschaffen. Maar ik zou niet weten wat er misgelopen kan zijn.

Groetjes
Ann
dinsdag 13 juli 2010 - 13:34
ben45

Ben45

Nee Ann,
Dat hoeft niet.
Het gaat om het hele stuk stam boven de grond. Is daar ergens te zien dat 2 stukken op elkaar zijn geënt b.v. dat je een andere nerfstructuur van de bast ziet. Dat kan ook op het dode stuk zijn.

Groetjes, Ben.
dinsdag 13 juli 2010 - 13:45
Aquarius

Aquarius

Ja Ben,

Halverwege is er precies een soort spitsing en/of vertakking (maar wel klein) waar de nerven iets breder uiteenlopen.
Maar vervolgens terug in de dezelfde algemene structuur verdergaan.

En wat zou ik in dat geval moeten doen?


dinsdag 13 juli 2010 - 15:06
ben45

Ben45

Boven die plek zit dan het soort dat je had, de limoen. Onder die plek zit de onderstam en dat is een ander soort citrus.
De dode stukken kun je verwijderen en wat nog leeft laten zitten. Kan ook weer een mooie plant worden, maar wat het precies is, is nu nog niet duidelijk waarneembaar.
Groetjes, Ben.
dinsdag 13 juli 2010 - 15:24
Aquarius

Aquarius

Ik vind dat echt héél spijtig want nu zal ik toch een nieuw boompje moeten halen.
Ik heb alleen graag limoen.
Het wordt wel een verrrassing wat er uit dit overblijfsel zal komen.

Groetjes
Ann
dinsdag 13 juli 2010 - 16:14
printemps

Printemps

Ben je zeker dat je een limoen hebt ??
Hij ziet er meer een citroen uit,de Latijnse naam voor citroen is Limone, Limoen is Argutifolia (of zoiets)int Latijns

mvg
woensdag 14 juli 2010 - 14:03
ben45

Ben45

Dat is voor mij ook nog niet zeker.
Vaak wordt zomaar een naam aan een plant "geplakt" zonder dat men weet wat het precies is. In citrusland is het wat dat betreft huilen met...
Citrus limon is citroen. Citrus aurantifolia is limoen.
Bepaalde variëteiten kleinere citroenen noemt men voor het gemak maar limoentjes. En dan is het daarna maar zoeken wat het uiteindelijk is.
Ook kwekers in Italië zijn er goed in: zelfde soort en variëteit geeft men een eigen naam van b.v. dochter of zo. Het jaar daarna geeft men hem weer een andere naam. En liefhebbers maar kopen en denken weer iets aparts te hebben gevonden.
Maar: er zijn ook citroenen die gedurende het jaar rond vier andere namen hebben. Voor ieder jaargetijde een andere naam voor de vruchten van een en dezelfde plant.
Groetjes, Ben.
woensdag 14 juli 2010 - 14:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon