menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vragen planten tropische tuin

mlb

Mlb

Hallo tuinliefhebbers.

Afgelopen mei hebben we een tropische tuin aangelegd, met daarbij verschillende tropische planten. Omdat we zelf (nog) niet veel verstand van tuinieren hebben hopen we dat jullie ons kunnen helpen. We hebben de volgende palnten in de tuin staan:

01. Nandina Domestica (hemelse bamboe)
02. Dicksonia Antarctica (boomvaren)
03. Musa Basjoo (banaan)
04. Musella Lasiocarpa (dwergbanaan)
05. Albizzia Julibrissin Boubri (zijdeboom)
06. Acca Sellowiana (ananasguave)
07. Cordyline Dracaena Indivisa (..?)
08. Agapanthus Praecox (afrikaanse lelie)
09. Trachelospermum Jasminoïdes (toscaanse jasmijn)
10. Cornus Kousa (..?)
11. Brahea Armata (blauwe heesterpalm)
12. Trachycarpus Fortunei (palmboom)
13. Campsis (trompetklimmer)
14. Trachycarpus Wagnerianus (palmboom)
15. Yucca Linearis Green
16. Yucca Rostrata
17. Hesperalöe Parviflora
18. Cannasoort
19. Pampasgras
20. Bamboe
21. Clematis
22. Fatsia Japonica (vingerpalnt)
23. Phormium Tenax (nieuw-zeeland vlas)
24. Poncirus Trifoliata (winterharde citroen)
25. Eriobotrya Japonica
26. Pittosporum Tobira nana

Graag zouden we wat meer willen weten over bijv: snoeien, winterbescherming, voeding, kweken etc..
Wie heeft er ervaring met deze planten?

Hierbij nog een paar fotos.. Alvast bedankt voor de info!

Groeten Mark & Laura



Go to ImageShack® to Create your own Slideshow

http://img100.imageshack.us/slideshow/player.php?id=img100/1039/1193336524twj.smil
donderdag 25 oktober 2007 - 20:27
u857287

U857287

dag,
mooie tuiin alvast,
ik heb er enkele thuis staan, o.a. de clematis : geen speciale winterbescherming nodig, eerder zomerbescherming, de wortels iets afdekken tegen de zon, eventueel met een bodembedekker of een stuk pan ervoor zetten,
de cornus cousa heeft ook geen speciale bescherming zetten, enkel een beetje uit de wind
bamboe : niet te veel oostenwind, dus een beetje beschut
de bananen goed inpakken met stro en matten
enkele andere heb ik zelf dit jaar pas geplant, zoals de trachy, albizia, dus dat moet ik ook nog afwachten
bij de agapanthus dacht ik dat deze niet winterhard was, en naar binnen in een pot moet, maar ik ben niet zeker
alvast de groeten en succes ermee
lieve
donderdag 25 oktober 2007 - 21:27
danny2

Danny2

Hallo,

ziet er prachtig en echt exotisch uit.
Een aantal planten is in ons klimaat goed wintervast zonder bescherming, anderen doen het ook goed als ze wat beschut staan uit de noorderwind, en een klein aantal zal je moeten beschermen met vliesdoek en eventueel noppenfolie.
Belangrijk is ook te weten hoe oud je planten zijn en van canna, phormium en clematis kan je ook best laten weten welke soort om verdere uitleg over je plant te verkrijgen.
01, 02,04, 11, 17 heb ik zelf niet en ga er dus niets over schrijven.
Musa basjoo lijkt op de foto wel beschut te staan en moet je niet veel aan doen tenzij er strenge -8 of meer vorst komt moet je ze inpakken( stammen) de bladeren vriezen toch af en kan je dan verwijderen, vermeerderen doe je door in het voorjaar nieuwe uitlopers uit te graven als ze ongeveer 0,5m hoog zijn
Wat je Albizia betreft, deze zal voldoende wintervast zijn als ie een 6 jaren oud is, vermeerderen door zaad of enten
Acca zal ook na een zestal jaren voldoende wintervast zijn en wordt ook vermeerderd door zaaien
Cordyline best inpakken vanaf -5 en beter nog ergens in koude kap of serre overwinteren wordt vermeerderd door zaad
Agapanthus hangt van de soort af, de breedbladige overwinter je best binnen vorstvrij,de smalle kan het buiten wel aan, vermeerderen door scheuren
Trachelospermum kan het wat beschut buiten ook wel aan en snoei je na de winter, vermeerderen door stekken
Cornus is goed wintervast,vermeerderen door enten
Trachycarpus f. zal het ook wel overleven,vermeerderen door zaaien
Campsis is wintervast, vermeerderen door uitlopers
Trachy wag. is beter wintervast als de fortunei, maar moet toch wel zo'n 7 à 8 jaar oud zijn
Yucca zouden de winter ook moeten doorkomen, misschien wat beschermen tegen sneeuw
Canna zal afvriezen doch zal na de winter terug uitlopen, best wat afdekken en zorgen dat ze niet te nat staan, vermeerderen door wortels te delen
Pampas geen probleem,bamboe en clematis ook niet als het echt wintervaste soorten zijn
Fatsia is ook goed ingeburgerd
Phormium tenax doet het ook goed als ie wat beschermd staat uit de noorderwind, vermeerderen door scheuren
Poncirus, Erybotrya en pittosporum zijn ook voldoende vast en vragen geen bescherming tot -10, vermeerderen door zaaien of stekken

danny
donderdag 25 oktober 2007 - 21:52
Ernas

Ernas

Hallo,
Brahea kan wel wat vorst aan (max -6) maar moet zo droog mogelijk overwinteren, dus met afdakje en beschermen tegen regen.
Dicksonia : bij vriestemp. prop vliesdoek in hart van de plant steken, en indien het een kleine plant betreft, ook de stam wat beschermen met vliesdoek.
Musella lasiocarpa : hier bescherm ik hem ook met een afdakje op 4 palen, en daarrond wat noppenfolie. Indien het niet vriest een stukje openlaten voor verluchting. Vorig jaar is hij in augustus beginnen bloeien (zie avatar) en momenteel zit de bloem er nog steeds in, maar het zal nu niet lang meer duren of ze sterft af.
Beste groeten,
Erna
vrijdag 26 oktober 2007 - 08:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon