menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Privacy behouden

Ga naar meest recente reactie

esthervand27

Esthervand27

Vraagje, wij zijn in dit huis komen wonen vanwege de tuin. Vervelende doet zich nu voor dat achter onze tuin er een appartementencomplex komt. Ik wil mijn privacy bewaren. De bomen achterin bij de veranda zijn helaas dood gegaan. Dat waren 2 vibernums die ik had gekocht via marktplaats. Tuin ligt op het oosten. Dit jaar heb ik 2 steeneiken gekocht. Die lopen nu goed uit. Wat moet ik plaatsen bij het water om mijn privacy te behouden? Ik dacht een Steeneik, Portugese laurier of???
zondag 9 juni 2024 - 20:52
esthervand27

Esthervand27

Het paarse rondje is de plek waar nu de 2 viburnums dood zijn gegaan. Wellicht omdat het oudere exemplaren waren via marktplaats. Het complex heb ik als indicatie er ook bij getekend
zondag 9 juni 2024 - 20:56
esthervand27
zondag 9 juni 2024 - 20:58
esthervand27

Esthervand27

Dit is de plek waar die 2 vibernums dood zijn gegaan. Daar rechts staat een krentenboom en een tak van een wilgenboom die ik in het najaar daar in de grond heb gestoken

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 9 juni 2024 - 21:00
esthervand27

Esthervand27

Foto van de bak bij het water. Zo zie je de ruimte die er is voor het planten van een boom

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 9 juni 2024 - 21:01
esthervand27

Esthervand27

Indien je vragen hebt hoor ik het graag. Hoop dat iemand met mij mee kan denken. Ik vind het zelf zo lastig
zondag 9 juni 2024 - 21:01
esthervand27

Esthervand27

Dit is het gebouw wat erachter komt. Hetgeen wat je daar achter op de foto ziet is 2 lagen. Dat is nu hun bouwkeet

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 9 juni 2024 - 21:03
Tuinprins

Tuinprins

Viburnum tinus (?) is geen boom maar een struik. Struiken die jarenlang in de tuin vast hebben gestaan zijn vaak moeilijk te verplanten. Verder zit je daar vlak bij een sloot. Als Viburnum tinus ergens een hekel aan heeft dan is het wel dat de wortels te nat komen te staan. Je kunt op die plek m.i. alleen iets planten wat er tegen kan om periodiek 'natte voeten' te krijgen. Ook is er niet bijster veel ruimte voor de wortels / kluit om zich te ontwikkelen. Door dit laatste vallen bomen als Taxodium of Metasequoia af omdat die een grote kluit krijgen.

Afgaande op de hoogte van dat appartementencomplex kun je je privacy alleen waarborgen door bomen te planten die redelijk hoog worden. Eventueel een flinke boom in het midden van het gazon planten.


Gegroet, de tuinprins
zondag 9 juni 2024 - 22:02
esthervand27

Esthervand27

Bedankt voor uw reactie. Ik zat eraan te denken om de Steeneik die ik nu in het midden heb gezet, iets te verplaatsen waar nu de photinea staat. Alleen hij is dit jaar gepoot. De takken zouden dan iets richting de veranda kunnen uitlopen.

Een Steeneik overleeft die het wel? Ik denk dat die ook niet graag bij het water staat of wel? Misschien een schietwilg een Els of Portugese laurier?
maandag 10 juni 2024 - 09:49
leerling

Leerling

Wat bedoel je met "2 lagen"?
Het gelijkvloers meegerekend tel ik zes niveaus.

Lijkt me niet prettig als je dat pas na de koop verneemt.
(In België kan je de koop/koopprijs aanvechten als je kan aantonen dat de verkoper op de hoogte was van dat project en jou daar niet over ingelicht heeft.)

Je hoeft misschien niet je hele tuin af te schermen. Dicht bij een zithoek een wat hogere haag, een pergola, een (dak)boom ... geven ook al minder inkijk.
maandag 10 juni 2024 - 12:08
PeterC

PeterC

Die sloot loopt achter je tuin door?
En die bak met de Viburnums is de enige ruimte die je daar hebt voor aanplanting?
maandag 10 juni 2024 - 21:52
esthervand27

Esthervand27

Klopt, de sloot loopt daar achter door. Ik heb alleen daar rechts nu een krentenboom staan. Zie 2e foto rechts
dinsdag 11 juni 2024 - 09:37
esthervand27

Esthervand27

Het was ook flink schrikken toen wij het huis hadden gekocht. Eerst enorm blij met zo’n heerlijke tuin en toen erna de schrik van hoe moeten wij dit aanpakken. Bedankt voor het meedenken, dat waarderen wij! Ik hoop dat u kunt helpen
dinsdag 11 juni 2024 - 09:38
Jeanine S

Jeanine S

Heb dit ook meegemaakt, gelukkig stond er al een berk.
En was het de bedoeling het flatgebouw trapsgewijs te bouwen dus aan mijn kant slechts 2 verdiepingen.
Jammer genoeg had mijn buurman een procedure voor de vrederechter ingeleid om 1 van mijn berken te laten verwijderen omdat hij zogezegd geen zon in zijn serre kreeg.
Zie foto's en hoe het nu is !

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 11 juni 2024 - 10:16
Jeanine S

Jeanine S

Hoe het nu is, seringen gezet.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 11 juni 2024 - 10:17
esthervand27

Esthervand27

Goedendag Jeanine, bedankt voor je reactie. Welke sering heb je geplaatst? Ik dacht dat een sering niet wintergroen is. Hoe ervaar je dat? Ik kan mij voorstellen dat het flink schrikken was dat de buurman het wilde verwijderen.
dinsdag 11 juni 2024 - 10:55
CeeGee

CeeGee

Wat vervelend dat er nu een groot gebouw achter je nieuwe huis komt!

Voor jouw situatie is dit nu te laat, maar voor andere potentiele huizenkopers deze tip: Check voor de koop altijd het bestemmingsplan van de omgeving en of er plannen zijn voor de bouw van iets dat je liever niet in de buurt hebt.

Wb je vraag over beplanting:
Als ik de situatie op de foto goed begrijp is er niet veel ruimte?
Ik dacht aan een snelgroeiend gewas, en daarbij (elders) iets planten dat langzamer groeit, maar dat wel wat meer waarde heeft voor de lange termijn, als dat is wat je zou willen.

Ik dacht aan bamboe voor de snelle oplossing (kan meters hoog worden). Let er dan wel op dat je een soort neemt die niet gaat woekeren. En bamboe verdraagt natte ondergrond.
Veel soorten prunussen zijn ook snelle groeiers, maar hoe het zit met natte voeten, zou je even op moeten zoeken. Ik meen dat ze er niet echt van houden.

En dan zoals elders al genoemd: een mooie boom of haag, die dan rustig kan groeien terwijl in de tussentijd de bamboe (of waar je dan ook voor kiest) alvast op korte termijn de privacy biedt die je nodig hebt.

Veel sterkte, ik zou er ook vreselijk van balen!

Groetjes, CG.
dinsdag 11 juni 2024 - 10:56
Jeanine S

Jeanine S

Inderdaad vooral omdat zijn tuin vroeger niet grensde aan mijn tuin.
En mijn berken 70 jaar oud zijn !
Weet de naam niet maar heeft paarse bloemen...
Ik ben er heel blij mee want het schermt mijn terras af van de balkons van het flatgebouw, ik ervaar dus veel privacy.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 11 juni 2024 - 11:46
PeterC

PeterC

Op basis van de foto's die je toont, en met de sloot achter je tuin.

In het midden achteraan, waar nu die steeneik staat (denk ik) zou ik een treurwilg plaatsen. Eenmaal in groei dan groeit die met meters per jaar en vult je hele achtertuin. Dicht bij die sloot en vol in de zon zal die het daar heel goed doen. Kan tot 20m hoog worden. Hij verliest wel zijn blad maar in de winter leef je toch niet buiten, dus zo erg is dat niet.
Vraagt enkele jaren geduld maar het resultaat zou er geweldig kunnen uitzien en wat is er meer typisch dan een treurwilg naast een sloot? Met planten en bomen heb je sowieso altijd minstens enkele jaren geduld nodig.

In die bak bij het water, en als die geen bodem heeft, zou ik een haagbeukhaagje planten.
Haagbeuk (Carpinus Betulus) is een heel makkelijke plant en heeft geen probleem met een vochtige bodem. Die verliest ook wel zijn blad maar groeit vroeg in het voorjaar al snel weelderig uit. Je kan die tot op elke gewenste hoogte snoeien.
dinsdag 11 juni 2024 - 23:00
esthervand27

Esthervand27

Beste Ceeqee,
Het bestemmingsplan is een maand nadat wij in het huis woonden herzien.
woensdag 12 juni 2024 - 09:24
CeeGee

CeeGee

Esther, dat is echt wel heel erge pech, dat het bestemmingsplan vlak daarna gewijzigd is!
Ik hoop dat je een oplossing gaat vinden en toch in rust van je nieuwe huis kan genieten.

vr gr CG
woensdag 12 juni 2024 - 13:49
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).