menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Diepte drainage in zware kleigrond

jeroenvdb

Jeroenvdb

Ik heb een sluif gegraven aan het laagste (en natste) deel van onze tuin. Ik wil hier een drainage leggen die afwatert naar de beek. De grond van onze tuin is zware kleigrond.

Nu zat ik ongeveer 40cm diep en het grondwater kwam me al tegemoet. Is het nodig dat ik nog dieper graaf tot de 60cm die ze overal vernoemen? Of kan in evengoed stoppen en zo voorkomen dat de buis constant in het grondwater ligt. Bespaart me uiteraard ook wat werkuren.

Foto was net na het graven, na een uurtje stond de ganse sluif vol met een (dun) laagje grondwater.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 8 april 2024 - 10:41
leerling

Leerling

We hebben hier droge zandgrond, dus nul ervaring met een tuin als de jouwe.

Maar de laatste jaren verschijnen er herhaaldelijk nieuwsartikels over scheuren in huizen door verdroging van kleigrond. (Zoek zelf maar even op "scheuren in huizen kleigrond".)

Ik denk dat ik eerder op zoek zou gaan naar planten die het op zo'n grond naar hun zin hebben (en ja, die zijn er).. Tuinieren is veel eenvoudiger als je met de natuur mee werkt.

Als de tuin groot genoeg is, zou je wat reliëf kunnen aanbrengen.
Als de kleilaag dicht genoeg is, zou je een vijvertje kunnen overwegen. Met de put die je daarvoor graaft kan je een heuveltje maken om planten te zetten die je mooi vindt en die wel van klei maar niet van natte voeten houden.

Maar voor je aan een vijver(tje) begin: lees eerst wat boeken over aanleg en onderhoud. Wij hebben het bij een stel minivijvertjes gehouden. We genieten van de planten en van de vele dieren die ze lokken, terwijl ze gemakkelijker te onderhouden zijn dan (wat) grotere vijvers.
dinsdag 9 april 2024 - 00:14
jeroenvdb

Jeroenvdb

Goeie tip. Rechts van de haag zou ik eigenlijk graag een wadi of vijver aanleggen maar het is een stuk grond die niet van ons is. Wie weet in de toekomst.

Voor scheuren of dergelijke heb ik in dit geval geen schrik. Het is een nat, moerassig gebied en de plek is vrij ver van ons huis.
woensdag 10 april 2024 - 09:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon