menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleigrond border aanleggen

Margootjes

Margootjes

Hoi hoi,

Zo nieuw als ik op dit forum ben, zo nieuw ben ik ook met dit tuintje.
Onlangs verhuisd naar een nieuwbouwhuis in Zeeland met een stukje tuin. Hier wil ik dolgraag een weelderige bloemenbende van creëren. Zo kan ik er van genieten, maar ook de vlindertjes, bijen en alle andere kleine vriendjes.
Maar nu mijn vraag; afgelopen week heb ik het gazon verwijderd en het grootste deel oude graszoden ondergespit, zo diep mogelijk, ongeveer 2 spades. Door de kleigrond kwam ik niet dieper dan dat.
Maar wat is nu de volgende stap? Tuinaarde en compost eroverheen, of één van de twee? Wil het ook misschien nog een beetje ophogen omdat ik bang ben dat het anders inzakt.
De grond lijkt bovenop meer op zavel, kan het wel kneden maar kruimelt daarna al snel in je handen, onderin komt de echte harde klei.

En dan nog één vraagje; ben ook van plan er een paar tegels uit te wippen, hier zit zand onder: omspitten en mengen met iets?

Benieuwd naar de adviezen


Groene groetjes,
Margot
zaterdag 16 maart 2024 - 08:52
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Gefeliciteerd met je huis in Zeeland! Hier heb ik ook een huis . Fantastische grond om te tuinieren! Het maakt wel uit wat na de bouw als tuinaarde is aangebracht.
Een weelderige bloemenbende op de zware vruchtbare zeeklei is geen sinecure. Te nat, te vruchtbaar, te zwaar voor veel delicate plantenwortels. Een laag aarde aanbrengen op klei werkt niet echt. Je kunt klei beter luchtiger maken met gesteentemeel.
Vaste planten met bloemen die het bij mij goed doen in de klei zijn o.a.: Boldistels, Ereprijs, IJzerhard, Koninginnekruid, Valeriaan, Kattenstaart, Smeerwortel, en vele bolgewassen (Sneeuwklokje, Zomerklokje, Daslook, Sieruien), en spontane wilde planten zoals Overblijvende Ossentong, Bonte Dovenetel, Italiaanse Aronskelk, en gratis erbij uitbundige groei en bloei van Brandnetels, Kleefkruid, en Fluitenkruid.
Wat betreft planten in plaatzand onder tegels, ik heb daar Helmgras, Zandhaver, en Zeedistel ingepland. Inheems in de Zeeuwse duinen!

zaterdag 16 maart 2024 - 22:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon