menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kalk ter onkruidbestrijding

Ga naar meest recente reactie

DJSirMatthew

DJSirMatthew

kort: heeft het zin nu kalk te strooien op stukken grond om kattenstaarten te bestrijden? dus niet op gazon etc.

Kalk wordt meestal in voor- en/of najaar gestrooid op gazon om mossen en ander onkruid tegen te gaan. Onze tuin bestaat deels uit gazon maar daarachter een stuk grond dat we eind vorig jaar omploegd & genivelleerd hebben. Hoewel we vorig jaar serieus last hadden van distels & netels (hoewel last, ze brachten ook veel vlinders met zich mee?), is het dit jaar vooral kattenstaart die het enorm goed doet (en boterbloempjes etc). Een grondanalyse enkele jaren terug heeft aangeduid dat onze grond kalk nodig heeft. We gaan dit najaar dit sowieso doen voor het stuk gazon. Maar kan het kwaad om nu kalk te strooien op de stukken die vergeven staan van de kattenstaart? Ik weet dat je in de zomer niet bemesten mag wegens verbranden van de planten, maar over kalk en verbranden of waarom kalk in de zomer strooien niet goed is, lees ik weinig (buiten dan dat de kalk minder snel opgenomen wordt in de bodem omdat het ook meestal drogere periode is).
dinsdag 27 juni 2023 - 12:58
Peterplant

Peterplant

Als je met kattenstaart heermoes bedoelt is het zinvoller om lavameel te strooien.
Heermoes komt vaak voor in combinatie met een tekort aan sporenelementen niet in combinatie met kalkgebrek.
dinsdag 27 juni 2023 - 15:45
Tuinprins

Tuinprins

Met wat kalk kun je geen heermoes bestrijden. Is een fabeltje. Ook moet ik de eerste tuinier nog tegenkomen die er met lavameel in is geslaagd om heermoes definitief weg te krijgen uit de tuin.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 27 juni 2023 - 18:59
DJSirMatthew

DJSirMatthew

Met wat kalk kun je geen heermoes bestrijden. Is een fabeltje. Ook moet ik de eerste tuinier nog tegenkomen die er met lavameel in is geslaagd om heermoes definitief weg te krijgen uit de tuin.


Hoe kan ik dan (inderdaad) heermoes het beste bestrijden? Ik vind het niet erg om er wat te staan hebben, maar nu overheerst die enorm en heb liever diversiteit (en dingen die bijen en vlinders aantrekken).
dinsdag 27 juni 2023 - 21:54
Polplastron

Polplastron

Wieden, wieden en blijven wieden... Of verhuizen...
Tegen deze "oerplanten" is niets opgewassen, vrees ik.
woensdag 28 juni 2023 - 10:02
Peterplant

Peterplant

Heermoes is een zogenaamde pioniersplant. Op nieuwe of verstoorde grond helpt ze de bodem geschikt te maken voor andere planten. Na 50 tot 100 jaar is de grond zo goed geworden dat andere planten de heermoes wegconcurreren die dan door middel van sporen op zoek gaat naar nieuwe, slechte gronden. Een van de dingen die heermoes doet is door middel van zijn diepe wortelgestel is sporenelementen en mineralen naar boven halen. Door het toevoegen van lavameel, waar veel van die dingen inzitten, versnel je het werk van de heermoes. Lavameel is dus geen wondermiddel, maar een bondgenoot in de strijd.
woensdag 28 juni 2023 - 10:13
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ik strooi ook lavameel 2x in het jaar. En wat er dan nog op komt trek ik zo diep mogelijk uit. Je kunt er ook prima heermoesaftreksel van maken. Lees maar eens waar je dit allemaal voor kunt gebruiken.
woensdag 28 juni 2023 - 14:41
Geranium2

Geranium2

Heel nuttig, ga ik uitproberen
vrijdag 30 juni 2023 - 12:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon