menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Maaimeiniet

Ga naar meest recente reactie

Heike

Heike

Het is bijna onmogelijk dat iemand het gemist zou hebben... Er werd warm opgeroepen om in de maand mei niet te maaien.
Wie ging de uitdaging aan en heeft net zoals hier een gevarieerd grasveld?

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 19 mei 2021 - 19:49
LT

LT

Ik niet...Geen paardenbloemen in mijn voortuintje...
woensdag 19 mei 2021 - 20:03
Henk-Willem
woensdag 19 mei 2021 - 22:50
minouke

Minouke

Zeker geen paardenbloemen, madeliefjes nog wel.
donderdag 20 mei 2021 - 08:06
lentemode

Tekst aangepast

Lentemode

Oh, wat een schat van een kat !
Ik zou ook niet meer maaien als zij op de grasmat kwam zitten !
donderdag 20 mei 2021 - 12:53
deHaan

DeHaan

Net een week geleden de pinksterbloemen afgemaaid (en het gras wat ertussen stond)
donderdag 20 mei 2021 - 16:54
dries944

Dries944

Ik ben begonnen met mulchen dus moet ik het wel geregeld afrijden. Ik zorg hier voor genoeg andere planten die in bloei staan het hele jaar door
Lithora diffusa staat al een hele tijd in bloei met blauwe bloemen, de laburnum boom is ook beginnen te bloeien met gele bloemen, bij de portugese laurier zijn de eerste bloemen al open.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 20 mei 2021 - 20:56
dries944

Dries944

portugese laurier voor het eerst toch redelijk wa bloemen,de jaren ervoor bijna geen.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 20 mei 2021 - 21:03
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Toch maar het deeltje waar we regelmatig verpozen gemaaid, nadat we zelfs daar een paar keer teken op onze broekspijpen vonden.
De rest mag nog even zo blijven. Het wieden daar kan nog wel even wachten.
vrijdag 21 mei 2021 - 01:12
minouke

Minouke

Vandaag eindelijk een droge dag. Heerlijk om te tuinieren en ja, straks ga ik het gras in de siertuin maaien.
vrijdag 21 mei 2021 - 12:03
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Ik moet mijn tuin heraanleggen dus niets gemest etc. Volledige vrijheid ziet er dus ook zo uit bij mij...op mijn zandgrond geen romantische bloemetjes jammer genoeg

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 21 mei 2021 - 13:31
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Het enige stuk dat natuurlijk bemest wordt is de ren van mijn hond, maar daar ook enkel lang, wel groen, gras te zien. Dat ga ik eens lang houden als experiment...

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 21 mei 2021 - 13:33
dj1

Dj1

Grasmachine uitgerust met mulchmes, geen afval meer. Moet dan wel regelmatig afrijden. Zondag gedaan, gisteren bij droog weer terug, staat terug mooi.
vrijdag 21 mei 2021 - 20:38
Heike

Heike

Maaimeiwel bij de meesten hier blijkbaar...

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 23 mei 2021 - 23:29
leerling

Tekst aangepast

Leerling

We hebben een stukje gemaaid. Het grootste deel is nog altijd mooi wild.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 23 mei 2021 - 23:45
minouke

Minouke

Iedereen doet toch wat hij wilt in zijn tuin.
maandag 24 mei 2021 - 06:45
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Dit doet Natuurpunt toch ook,

In Lummen (B.limburg) aan het Schulensmeer zijn ze hele bossen aan het afgraven om er moerassen aan te leggen
Een foto hoe het was en dank zij protest en de minister van leefmilieu is er nog een klein deeltje gered of ook dat gingen ze afgraven. Nu een enorm groot werf vol vrachtwagens.
Wat je ziet aan overkant en de zijkant is nu allemaal al weg.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 24 mei 2021 - 06:55
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Het was er zo mooi om te wandelen en een paradijs voor vogels.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 24 mei 2021 - 06:58
minouke

Tekst aangepast

Minouke

En zo moet het worden al het bos is dus vervangen door grasland en moeras

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 24 mei 2021 - 07:18
LT

LT

Weet niet wat hier de bedoeling van is....Hebben ze geen andere hobby's...Dit vind IK milieuvervalsing...
maandag 24 mei 2021 - 08:54
minouke

Minouke

Ik noem het mensenpesterijen, de honden moesten aan de leiband, je mocht geen lawaai maken, allemaal voor de vogeltjes... vond ik nog begrijpelijk en ok maar dan dit !!!!! begrijpt niemand.
maandag 24 mei 2021 - 09:02
Heike

Heike

Iedereen doet toch wat hij wilt in zijn tuin.

Natuurlijk, ik laat gewoon zien hoe het in onze tuin is. Om dan Natuurpunt erbij te betrekken om te vergoeilijken dat je lekker wel maait, is een beetje kinderachtig, maar dat is mijn idee. Dat is trouwens een heel andere kwestie en zeker ook niet zo zwart wit als dat jij het stelt, Minouke.
Je kan je daar best eens in verdiepen en wat over lezen, natuurbeheer is meer dan mensen met honden tevreden stellen.

maandag 24 mei 2021 - 12:36
Heike

Heike

We hebben een stukje gemaaid. Het grootste deel is nog altijd mooi wild.

Leerling, prachtig om te zien, geniet ervan!
maandag 24 mei 2021 - 12:39
Heike

Heike

Stralend groen door de regen...

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 24 mei 2021 - 12:41
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Kinderachtig ???? ik geloof en volg niet alles wat ze mij wijs maken en geef alleen maar hier een triestig voorbeeld tot wat ze in staat zijn. Laat je gras maar groeien Heike, je hebt de planeet gered! Ik ben ondertussen de tel kwijt over hoeveel bomen ik al geplant heb, dat zijn er al meer dan 300.... en jij?
maandag 24 mei 2021 - 14:10
Heike

Heike

Goedgelovig ben ik in geen geval, als dat een geruststelling mag zijn. Ik pretendeer evenmin de planeet in mijn eentje te zullen redden. Ik begrijp niet goed waarom je zo in de aanval gaat eigenlijk.
maandag 24 mei 2021 - 14:52
leerling

Leerling

Minouke,

Ik begrijp best dat het slopen van een (stuk) bos pijn doet. Hier heeft INBO een jaar of 3 geleden hetzelfde gedaan. Ik begreep het nog enigszins, omdat de bomen die er stonden overwoekerd waren door klimop en je ze een voor een het loodje zag leggen. Dat ze daarbij een stukje bos van een buur - ongevraagd - kapot hebben gemaakt om het hout tijdelijk te kunnen stockeren kon op minder begrip rekenen. Dat de werken halverwege gestopt werden en er nooit wat gebeurd is met heraanleg, maakt me gewoon boos. Het lijkt haast wel of er iemand hout nodig had voor zijn haard.
Ik word net zo boos als er weer een (stuk) bos gekapt wordt om plaats te maken voor industrie - al helemaal als er alternatieven zijn.

Een bos platgooien is een kwestie van dagen of weken. Een volwaardig bos laten opgroeien eentje van eeuwen.

Ik denk niet dat ik al 300 bomen heb geplant. Hier in de tuin moeten het er een 20-tal zijn, zelf geplant of ervoor gezorgd dat jonge boompjes die spontaan uitkwamen kunnen opgroeien.
Ik heb ze niet geteld bij boomplantacties.

Niet iedereen heeft een tuin, laat staan eentje waar je zelfs maar 1 boom in kwijt kan.
Niet iedereen heeft zelfs maar de mogelijkheid om deel te nemen aan boomplantacties.
Veel van die acties zijn ook eerder symbolisch van aard. Mensen krijgen de kans om een steentje (boompje) bij te dragen, krijgen een stukje bewustzijn mee en helpen zo - hopelijk - ook om dat stukje bos (en hopelijk meer) - mee te beschermen. Al was het maar door er geen zwerfvuil in achter te laten en op de paadjes te blijven.

Veel mensen hebben in deze coronatijd ontdekts dat bossen prettige plekken zijn om in te vertoeven.

Tegelijkertijd heeft onze biodiversiteit veel meer nodig dan bomen en bossen alleen.
Er zijn massa's planten en dieren die momenteel bedreigd zijn die niets hebben aan bossen. Kijk maar eens naar de lijsten die je vind op https://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_lijst.
Als je een stukje natuur wil inrichten waar die planten en dieren weer kunnen leven, kan je soms niet anders dan tabula rasa maken met wat er nu al groeit.
En ja, dat doet pijn.

"Maai mei niet" heeft ook de bedoeling om mensen bewust te maken van het belang van biodiversiteit en om hen te tonen dat ze daar zelf aan kunnen bijdragen. Zonder kosten, zonder moeite te moeten doen.
maandag 24 mei 2021 - 15:12
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Jammer dat mensen hier kinderachtig genoemd worden, respectloos eigenlijk.

Ik begrijp het punt wel dat de gemeentes niet altijd genoeg (lijken) te doen. Ik heb ook ontelbare stukken gras langs onze straten gemaaid zien worden.

Om toch iets positief te zeggen over onze gemeente en te tonen dat het ook anders kan, op een grotere steenweg in mijn buurt hebben ze het gras in het midden langer laten groeien en de zijkanten (waar boompjes staan) gemaaid. Ziet er mooi uit en de natuur kan zijn gang gaan.

Op een speeltuintje in de buurt hebben ze ook alles gemaaid, om te kunnen spelen zonder teken, maar in het midden een vrij groot stuk van 3 op 15m niet gemaaid, met een bordje bij dat kinderen hier insecten kunnen ontdekken.

Mooi toch!
dinsdag 25 mei 2021 - 08:52
Heike

Heike

Respectloos ben ik ook niet, wat is dat hier op dit forum? Ik laat een foto van mijn ongemaaid grasveld zien en hup ik krijg verweten dat ik niet genoeg bomen zou geplant hebben en nog wat sarcastische zinspelingen op het redden van de wereld. Het interesseert me écht niet dat Minouke haar siertuin maait, ik hoop dat ze er van geniet. En ja, ik vind dat kinderachtig, Natuurpunt erbij betrekken, mag het?
dinsdag 25 mei 2021 - 09:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon