menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Advies beplanting zonnige tuin

Ga naar meest recente reactie

Marie-Anne Vandebos

Tekst aangepast

Marie-Anne Vandebos

Ik heb als leek jullie advies nodig. !OPGELET HUURWONING - dus geen klimop mogelijk!

Ik heb een tuin van 27.5 x 5 met achteraan een kippenren . Jammer genoeg heb ik geen kennis van planten en zelf met opzoekingswerk geraak ik geen stap verder. Daarom had ik graag jullie hulp om hiervan een echt pareltje te maken.

Wel zijn er een paar obstakels:
- Aan de linker kant heb ik 3soorten afmakingen : eerst een betonnen blok van 0.4x19m met 2 soorten omheiningen: eerst een houten omheining en de laatste 5m de garagemuur van mijn buurman. (van dezelfde huisbaas). Het laatste stuk groeit klimop tot helemaal achteraan (deze keer zonder beton eronder).
-> om het een beetje duidelijker te maken, heb ik een schets gemaakt
- Mijn tuin heeft heel de dag zon maar veel wind.

Ik ben dus op zoek naar winterharde planten die
1. de lelijke garage een beetje verdoezelen. Is nu een doorn in mijn oog en door het beton moet ik met bloembakken werken.
2. felle kleuren (ik hou ontzettend van rode tinten)
3. een oase aan rust

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Vorig jaar heb ik geprobeerd om ter hoogte van de garage een passiebloem te doen groeien maar deze heeft het niet overleeft. Ook een klimrek plaatsen is door de betonnen ondergrond niet vanzelfsprekend.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 22 maart 2021 - 14:33
Kristof

Kristof

Dag Marie-Anne,
Heb je al eens nagedacht om siergrassen te gebruiken om de garage te verdoezelen?
Een Miscanthus sinensis Gracilimus is bijvoorbeeld een zeer mooi speels gras die ongeveer 1m50 - 1m75 groot wordt. Na een 2tal jaar heb je al duidelijk resultaat hiermee.
Verder een assortiment van Echinacea gecombineerd met Anemone, Verbena en Gaura heeft gegarandeerd een zomer vol bloei.
donderdag 25 maart 2021 - 21:48
Tuinprins

Tuinprins

Bij die betonnen schutting moet alles in potten komen te staan. Dat betekent in de zomer flink wat werk met water geven. Er ook rekening mee houden dat planten in potten minder winterhard zijn dan in de volle grond vanwege het bevriezen van de wortels.

Bloeiende planten met felle kleuren zijn vaak bladverliezend/afstervend in de late herfst/niet winterhard. Dit betekent dat je in de winter nog tegen die lelijke garage zit aan te kijken.

Miscanthus sinensis Gracilimus is een siergras dat in de Lage Landen matig tot niet bloeit. Er zijn betere soorten zoals 'Kleine Silberspinne'.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 26 maart 2021 - 05:50
Marie-Anne Vandebos

Marie-Anne Vandebos

Ik heb vorig jaar met bloempotten gewerkt en mijn planten hebben de winter niet overleefd.
Een siergras is inderdaad een hele leuke optie Ik zie heel graag roze pampasgras Doet die het goed in onze contreien?
Ik zou die anders vóór het betonnen stuk kunnen planten maar weet niet hoe ver deze van de rand moet.
Hoeveel zou ik er nodig hebben? De lengte is 4.5m.
maandag 29 maart 2021 - 21:47
Elias 1982

Elias 1982

Passiebloem? Klimrek voorzien, groeit snel, dekt goed af, mooie bloemen elk jaar! Klimt met krulscheuten.
In weinig tijd is die muur niet meer te zien.
zondag 3 maart 2024 - 02:24
Elias 1982

Elias 1982

Voor je grasveld is een wilde bloemenweide mix echt een aanrader! Uitzicht op een prachtig bloemenveld uit je raam dat zich snel vuld met een bedrijvigheid van vlinders, hommels en bijen.
Vind je makkelijk bij AVEVE en ook BOL.com
zondag 3 maart 2024 - 09:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon