menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwaarlozing sperrenhaag buur

Ga naar meest recente reactie

Jasmijn2012

Jasmijn2012

Kan iemand mij helpen?

De sparren Leylandi van mijn buurman zijn sinds 5 jaar niet meer gesnoeid geweest. (zie foto) Reeds 3 jaar staat zijn huis te koop en woont mijn buurman in Zuid-Frankrijk. Ik ben naar de politie gegaan en heb gevraagd een vaststelling te doen van de verwaarlozing. De politie is langs geweest maar ze kunnen niets doen?? Ik moet de eigenaar, alsook het verkoopkantoor, een aantekende brief schrijven. Het perceel van mijn buur loopt in een L-vorm, wat met zich mee brengt dat ik vanuit mijn living moet kijken op deze verwildering. Ik ben ook zonlicht kwijt in mijn tuin door deze hoge sparren. Vorig jaar in november is hij nog eens afgekomen en heb ik hem hierover aangesproken maar sindsdien geen verandering, wat ik ook wel verwacht had. Maar nu ben ik dit echt wel beu!
Wie kan mij correcte informatie verschaffen? Wat moet ik doen? (ben niet van plan om geld te steken in advocaatkosten) Naar het vredegerecht stappen heeft wellicht weinig zin?? (vermits hij in Frankrijk woont zal hij niet voor deze zaak afkomen naar België... Dan weet ik niet hoe dit precies verloopt.

Met dank voor de reacties!

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 15 mei 2016 - 23:03
pplakke

Pplakke

hoe dicht staat die haag precies ?
want ze groeit op de foto toch niet over de draad lijkt mij.
enkel als de haag dichter dan 2 meter geplant is.
of er zouden takkken overhangen kan je iets doen.
en dan zal dit via de rechtbank moeten.
maar als de haag ver genoeg staat.
zal er zelfs via de rechtbank niets aan te doen zijn.
misschien dat je nieuwe buur ze weg doet.
maandag 16 mei 2016 - 05:47
Tuinprins

Tuinprins

Vlamingen moeten eens stoppen met coniferen 'sparren' te noemen! Deze haag bestaat immers niet uit Picea's .

Ik zou ook in Zuid Frankrijk blijven ....



Gegroet, de tuinprins
maandag 16 mei 2016 - 06:25
minouke

Minouke

Jasmijn2012, in België moet een haag op tenminste 50cm van de scheiding staan, gemeten vanaf de stam. Mag wel niet overhangen.
Mag tot 2m hoog gaan (behalve aan de straatkant).

Groetjes
Chantal


maandag 16 mei 2016 - 07:34
Dunya

Dunya

Pa op Jasmijn2012 het vredegerecht kost ook geld hoor. Iedere zitting betaal je en ze komen dan ter plaatse vaststellen met de griffier en vrederechter plus een landmeter. Weer een paar honderd Euro.
maandag 16 mei 2016 - 08:55
Jasmijn2012

Jasmijn2012

Dank voor de reacties en sorry voor mijn late reactie terug, maar ik kan nu pas reageren want mijn pc was even out!
De haag staat op 50 cm van de scheiding, op zijn terrein. De hoogte van de Bekaert-draad op de foto is 1,15 cm, om een idee te geven hoe hoog de haag wel is... (zeker wel meer dan 4m hoog, valt moeilijk op te meten) Ik zit verveeld met zonlicht dat ik kwijt speel en kan mijn gras niet meer fatsoenlijk afrijden langs de draad zonder takken in mijn gezicht te krijgen. (haag is niet alleen in de hoogte maar ook in de breedte uitgegroeid)

Ik ben vandaag nog langs geweest op de gemeente maar ook daar kunnen ze me niet helpen. Een aangetekende brief schrijven is de enige oplossing en dan nog heb ik in feite geen voet om op te staan. (maar dan moet ik nog eerst zijn adres in Frankrijk proberen te achterhalen :-/)

Ik wist niet dat je voor het Vredegerecht moet betalen???
dinsdag 24 mei 2016 - 17:48
minouke

Minouke

Als het tot een proces komt wel. Maar eerst worden beide partijen uitgenodigd om tot een oplossing te komen en dat is gratis.
dinsdag 24 mei 2016 - 18:16
Jasmijn2012

Jasmijn2012

Hallo Minouke
En wat als hij niet komt opdagen op het Vredegerecht? (denk niet dat hij zich hier voor zal verplaatsen van Z-Frankrijk West-Vlaanderen...)
dinsdag 24 mei 2016 - 18:40
minouke

Minouke

Je kan ook gratis juridisch advies vragen bij het vredegerecht.
Die kunnen je dan vertellen wat er dan moet gebeuren.
dinsdag 24 mei 2016 - 18:50
satomi

Satomi

@Tuinprins, toch klinkt 'sparren' nog altijd beter dan 'mastjes'
donderdag 26 mei 2016 - 12:21
Tuinprins

Tuinprins

Je moet dat echt op z'n Brabants uitspreken: 'máástjus' 't klinkt inderdaad verschrikkelijk, bijna net zo erg als 'sparren'
donderdag 26 mei 2016 - 19:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon