menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe gazon terug mooi krijgen? (met foto's)

Ga naar meest recente reactie

Tio

Tio

Ik heb vorig jaar prachtige grasmatten gelegd en mijn gazonnetje zag er erg goed uit. Nu na de eerste winter is hij vrij lichtbruin met kale plekken en precies dood gras als onderste laag. De eens zo egale gazon voelt nu ook erg hobbelig aan als ik er over loop.
Ik weet niet goed hoe ik nu verder moet: bemesten, kalken, compost strooien, verticuteren? Vele opties, maar geen idee welke hier van toepassing is.
Welke stappen moet ik in welke volgorde nemen? Iemand die zijn expertise in de pan wilt gooien?
Ik was al wel aan het denken om een bodemanalyse te doen voor het kalken, maar misschien dat iemand op het zicht al iets kan zien.

Alvast bedankt voor de tip!s

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 19 maart 2016 - 17:36
jdcoster

Jdcoster

Begin met kort te maaien en te bemesten. Kalk is niet het wondermiddel om daar nu meteen groen gras van te maken. Hobbelig? Is het zo dat de grasmatten los gekomen zijn van de bodem? Of zitten er mollen onder?
maandag 21 maart 2016 - 15:05
Volkaert Kris

Volkaert Kris

Mollen? Dan moeten er molshopen te zien zijn, ergens?
bodem opentrekken dmv verticuteren en bemesten
met hoog stikstofgehalte. Ev herstelgazon inzaaien als de gaten te
groot zijn en eens bollen. Maar er zijn veel gazons die er na de
winter niet uit zien maar die vlug veranderen door meer licht en hogere
temperaturen (minder regen). 'T is nog vroeg he.

Gr Kris


maandag 28 maart 2016 - 20:44
Tio

Tio

Bedankt voor jullie reacties!
@Kris: mijn vraag was deels dus ook of het normaal was hoe de gazon er bij lag. Het is het eerste jaar dat de gazon een winter doorgemaakt heeft en het is ook de eerste keer dat ik bewust met de gazon bezig ben

Ik heb enkele dagen geleden maar eens gemaaid en bemest naar JDcosters advies.

Er is eigenlijk geen mos te zien (enkel iets wat lijkt op een klein laagje dood gras) maar vooral kale plekken. Heeft verticuteren dan zin?

Er zitten alleszins geen mollen, maar de grasmat voelt ongelijk aan, alsof je op een noppenplaat loopt ofzo. Het is hier wel heel natte grond (kleilaagje...).
dinsdag 29 maart 2016 - 09:33
Dunya

Dunya

Gazon in kleigrond voelt soms hobbelig aan na natte perioden. Bij het drogen gaat de grond aan het hobbelen ook in de borders. Ik kan er van meespreken.
Je mag een kleigrond zo netjes rakelen als maar kan na een plensbui slaat alles in een brei.
dinsdag 29 maart 2016 - 15:15
Greenyard

Tekst aangepast

Greenyard

Kalken hangt af van zuurtegraad, dus zeker niet altijd nodig. (meten is weten in dit geval)
Kort maaien (2-3 cm), grondig verticuteren, (met de messen niet te diep - juist uitkammen voor dat dood materiaal er uit te halen) heeft zeker zin tegen verdichting van de bodem !. Goed bemesten met een kwaliteits meststof met langdurige werking, dcm minigran bvb. (eventueel licht bijzaaien) - Goed vochtig houden en daarna met prikschoenen een wandelingetje over het gazon maken. Dan komt alles wel goed en heb je een perfect green. Ben je wel enige tijd mee zoet.
Oja, ga er gerust nog eens met de rol over als je die hebt.

Vraag : Hoelang heeft de aarde kunnen rusten alvorens de matten zijn aangelegd? Heb je dit zelf gedaan of laten doen ? Type grond ?
woensdag 30 maart 2016 - 00:15
Tio

Tio

Matten zijn zelf gelegd en hoe lang de grond heeft kunnen rusten weet ik niet meer, maar niet al te lang wegens vrees voor onkruid...
De grond is dus kleigrond, hoewel de hoeveelheid klei nog redelijk is denk ik.

Ik heb nu met Evergreen mest bemest.
De kalen plekken zouden volgens een kennis ook veroorzaakt kunnen worden door regenwormen, die maken inderdaad hoopjes en het lijkt ook meer zand op het gras dan dat er gras weg is...
Ik ga nu maar eens even afwachten hoe goed de meststof zijn werk doet...

Bedankt voor de reacties allemaal!

En Dunya: zou spijtig zijn als die oneffenheden altijd terug gaan komen. Dan mag ik nog zoveel rollen als ik wil, dat gaat dan misschien niet veel uithalen...
woensdag 30 maart 2016 - 17:10
Dunya

Dunya

Nu heb ik geen oneffenheden maar op het einde van de zomer verleden jaar was het erg. De maaier hobbelde gewoon over het gazon. Waarschijnlijk door de droogte.

Ik denk niet dat regenwormen grote kale plekken maken. Het zijn alleen torretjes aarde en het best kun je die handmatig wegnemen. Weer een typisch kleigrond probleem. Vruchtbare grond bevat veel regenwormen.
woensdag 30 maart 2016 - 20:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon