menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag schuin snoeien

Ga naar meest recente reactie

Zeppo

Zeppo

Het is nu 2 jaar dat we onze beukenhaag hebben (bladhoudende dus).
Graag had ik die schuin gesnoeid, dus breder onderaan, smal bovenaan.
Hoe begin ik hier best aan? Eerst gewoon recht snoeien en met de jaren de schuine vorm erin zetten, of meteen schuin? Meteen schuin lijkt me niet zo makkelijk, omdat de haag nog niet volledig dik gegroeid is.

Graag wat tips welke manier ik toepas en graag tips hieromtrent.

Alvast bedankt!
Mvg,
Zeppo
woensdag 10 juni 2015 - 15:47
Polplastron

Polplastron

Schuin snoeien is inderdaad volgens bepaalde theorieën het beste. Mij is het echter nog nooit gelukt om dit mooi te doen en hoewel ik het steeds probeer, blijkt het eindresultaat altijd min of meer recht .... De (Fagus) hagen daarentegen lijken er geen last van te hebben.

Let er vooral op dat je niet ondersteboven schuin snoeit want dat is een fout die je ook nog wel eens ziet en dat is absoluut niet mooi!

Verder zou ik me er niet al te druk over maken.

Groeten,

Pol
woensdag 10 juni 2015 - 16:00
zuurtje

Zuurtje

Dit las ik ook nog :

Bij het snoeien moet je er rekening mee houden dat planten licht nodig hebben op de bladeren om in leven te blijven. Als er geen licht op de bladeren of naalden komt, sterft een tak. Daarom snoei je een heg die wat in de schaduw ligt (bv de schaduwzijde van de heg) iets schuin, waarbij de onderkant van de heg iets verder uitsteekt dan de bovenkant. Hierdoor krijgt de heg van boven tot onder licht en blijft hij mooi vol en groen.
woensdag 10 juni 2015 - 16:52
Zeppo

Zeppo

Uiteraard zuurtje, vandaar de reden dat ik die haag schuin wou snoeien, maar mijn vraag was hoe ik er aan begin bij een totaal nog niet volgroeide haag van amper 2 jaar.

Mvg,
Zeppo
woensdag 10 juni 2015 - 17:41
Polplastron

Polplastron

Bij het snoeien moet je er rekening mee houden dat planten licht nodig hebben op de bladeren om in leven te blijven. Als er geen licht op de bladeren of naalden komt, sterft een tak.

Dat klinkt logisch, maar in praktijk valt er op elk blaadje wel licht ook als de haag loodrecht gesnoeid is.

Daarom snoei je een heg die wat in de schaduw ligt (bv de schaduwzijde van de heg) iets schuin, waarbij de onderkant van de heg iets verder uitsteekt dan de bovenkant.
In dat geval zou je onder nogal een hoek moeten snoeien vrees ik! Stel dat de haag oost-west georiënteerd is zou bij een hoogste zonnestand de schaduw van een haag van twee meter hoog zowat 1,5 meter lang zijn. Om op die plek toch nog wat zon te krijgen zou de haag dus onderaan meer dan 1,5 meter breder moeten zijn dan vanboven en dat zie ik niet meteen gebeuren. Natuurlijk is mijn uitleg een beetje absurd, maar dat is volgens mij de achterliggende theorie bij dat schuin snoeien ook; mathematisch lijkt het me niet veel te baten en schuif ik de theorie bij de tuinmythes zoals er zoveel zijn.

Groeten,

Pol
woensdag 10 juni 2015 - 18:42
Wannus

Wannus

Ik denk dat bepaalde hagen hier minder voor geschikt zijn , o.a
ook de beukenhaag , misschien als je ze vroegtijdig kan leiden .
Ik heb mij ook eens gewaagd aan een bestaande beukenhaag van
enkele jaartjes oud , maar dit lukte niet meer .
Met Taxus en Buxus geen probleem , deze kun je in alle vormen
verwerken .

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 10 juni 2015 - 19:47
leerling

Leerling

Beukenhaag vertakt meestal waar je hem knipt. De eerste jaren is het dus belangrijk om zowel de top als de zijscheuten te scheren. Zeker de zijschteuten die richting rest van de haag groeien. We hadden een 16 meter haag en de zijtakken knipte ik bij met de snoeischaar, om zo uiteindelijk de gaten te dichten.
Maar ook de top is belangrijk. Als je de haag te snel laat opschieten heb je straks zo'n haag met bovenaan veel vertakkingen maar met weinig body. (Geleerd door scha en schande. Gelukkig laat een beukenhaag zich in de lengte goed terugsnoeien, zodat ik uiteindelijk mijn fout weer kon rechtzetten, maar dat ging natuurlijk ten koste van ettelijke jaren groei.)

Het lukte mij in het begin ook niet om een haag schuin te knippen. Ik heb dan uiteindelijk een stel draden gespannen om wat richtlijnen te hebben. Na een paar jaar word je er vanzelf handiger in.

Ik had ergens gelezen dat je een haag best schuin snoeit/scheert (met de smalle kant bovenaan) om te vermijden dat die bij zware sneeuwval uiteengedrukt zou worden door het gewicht van de sneeuw. Met de beperkte sneeuwval in België lijkt me dat echter eerder een probleem voor noordelijkere landen.
Zelf vind ik een schuine haag gewoon mooier dan een rechte.



donderdag 11 juni 2015 - 02:10
Tuinprins

Tuinprins

Een beukenhaag is stevig genoeg om niet te gaan uitzakken bij sneeuw. Sneeuw is eerder een probleem bij sommige coniferenhagen.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 11 juni 2015 - 06:24
mukkes

Mukkes

Om de vraag van zeppo te beantwoorden; je kunt er nu al mee beginnen, wanneer de gewenste vorm er in zit kun je de haag langzaamaan naar de gewenste hoogte brengen. Bedenk wel dat wanneer de haag hoog moet worden, zeg maar zo'n twee meter hoog, het moeilijker wordt om de haag mooi schuin te knippen, het werkt gewoon lastiger en je moet vaak even op een afstand staan kijken hoe de vorm is en of de vorm overal gelijk is.

In ieder geval is het altijd handiger om gelijk schuin te knippen dan later pas wanneer de takken dikker zijn.
donderdag 11 juni 2015 - 07:21
WiPe

WiPe

Kijk eens rond. Je ziet volop hagen die recht gesnoeid zijn. Je ziet ook hagen die schuin gesnoeid zijn. Maar als je echt verschil wil zien tussen hagen die dicht groeien en hagen die slecht gesloten zijn, dan moet je vooral op de schaduw letten. Een haag die in volle zon staat, die groeit goed dicht, of je ze nu recht of schuin snoeit. Een haag die in de schaduw (van bomen) groeit, is over het algemeen veel minder goed gevuld...
donderdag 11 juni 2015 - 09:25
Polplastron

Polplastron

Dat is inderdaad een feit. Toch zie je ook vaak het verschil tussen hagen die men te snel heeft laten doorschieten; vooral bij beuk geeft dit toch het effect dat ze minder goed dichtgroeien, althans dat is wat ik meen te zien.

Groeten,

Pol
donderdag 11 juni 2015 - 16:40
Tuinman65

Tuinman65

Breed onderaan en smaller van boven, ik ken geen enkele tuinaannemer die het doet.
En toch is iedereen content.
Leo
donderdag 11 juni 2015 - 22:41
Polplastron

Polplastron

Breed onderaan en smaller van boven, ik ken geen enkele tuinaannemer die het doet.
En toch is iedereen content.
Leo

Zo is het ...
vrijdag 12 juni 2015 - 08:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon