menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimop vanuit de grond in een pot zetten

Ga naar meest recente reactie

Devinci

Devinci

Hey!

Ik had een vraag ivm een vrij grote klimop in onze tuin. Deze staat in een stuk grond van 3m2, op grond niveau neemt hij minder dan 0,5m2 in beslag.
Ik zou hier graag nog wat andere planten/bloemen inzetten maar tijdens het omspitten van de grond merk ik dat deze volzit met wortels van de klimop.
Het grootste deel ervan heb ik er nu uitgehaald maar ik denk dat ze er snel terug zullen zijn.
Vandaar mijn vraag of het mogelijk is om een gat in de grond te maken waarin ik dan een pot zet en daar de klimop in steek.

Kan ik dit doen zonder de klimop kapot te maken?

Mvg,
Devin

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 23 augustus 2014 - 15:05
Anneloes

Anneloes

misschien makkelijker om wortelbegrenzer rondom te plaatsen?
zaterdag 23 augustus 2014 - 16:20
zuurtje

Zuurtje

Is het niet nadelig voor de bestaande klimop, om zoveel wortels weg te halen ?
zaterdag 23 augustus 2014 - 19:07
Devinci

Devinci

@Anneloes: Bedankt voor de tip, ik ben nog een groentje als het op tuinieren aankomt, wist niet dat dit bestond Ik zal het eens bekijken!

@Zuurtje: Geen idee, dat wordt afwachten De wortels moest ik echter wel grotendeels weghalen, ze begonnen bij de buren boven te komen.
zaterdag 23 augustus 2014 - 20:10
pplakke

Pplakke

dat lijkt precies wingerd op die foto ?
zondag 24 augustus 2014 - 06:18
Patrikc

Patrikc

Inderdaad pplakke, maar de foto had wat duidelijker mogen zijn...
zondag 24 augustus 2014 - 07:33
Devinci

Devinci

De foto was vooral om de omvang te tonen, ik trek straks een betere foto.
zondag 24 augustus 2014 - 09:49
Devinci

Devinci

Hier is een betere foto

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 24 augustus 2014 - 10:02
Devinci

Devinci

Om een of andere reden zet hij de foto er gedraaid op als ik met mijn gsm post.. Sorry daarvoor!
zondag 24 augustus 2014 - 10:33
Figo

Figo

Een wingerd...en het zijn niet de "wortels", maar de takken dus die bij de buur "boven komen"...
zondag 24 augustus 2014 - 10:35
Devinci

Devinci

Ok, dus die zal nog mooi rood worden binnenkort?

Nu die "takken" lagen wel ondergronds, vrij oppervlakkig.

Kan het kwaad dat ik het meeste verwijder rond de stam (niet alles natuurlijk) en er dan een wortelbegrenzer rond zet?
zondag 24 augustus 2014 - 10:50
jdcoster

Jdcoster

Vergeet niet dat er steeds een evenwicht moet zijn tussen boven- en ondergrondse delen van een plant.
Wanneer er veel wortels weggenomen worden zou het kunnen dat er takken afsterven doordat de toevoer van vocht, de verdamping via het blad niet kan bijhouden.
Ik heb een wingerd die een ganse schuur bedekt. bij het uitgraven van de onderlaag van een nieuw terras, sneuvelden toen twee armdikke wortels, wat leidde tot afsterven van de langste takken.
Beplanting rond de voet van de wingerd moet zeker kunnen. Die plant haalt zijn vocht en voeding van vele meters ver.
zondag 24 augustus 2014 - 14:34
jdcoster

Jdcoster

Vergeet niet dat er steeds een evenwicht moet zijn tussen boven- en ondergrondse delen van een plant.
Wanneer er veel wortels weggenomen worden zou het kunnen dat er takken afsterven doordat de toevoer van vocht, de verdamping via het blad niet kan bijhouden.
Ik heb een wingerd die een ganse schuur bedekt. bij het uitgraven van de onderlaag van een nieuw terras, sneuvelden toen twee armdikke wortels, wat leidde tot afsterven van de langste takken.
Beplanting rond de voet van de wingerd moet zeker kunnen. Die plant haalt zijn vocht en voeding van vele meters ver.
zondag 24 augustus 2014 - 14:35
zuurtje
zondag 24 augustus 2014 - 15:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon