menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eigen vlindertuin maken

Ga naar meest recente reactie

koenmol

Koenmol

Hoi,

Ik ben van plan om tegen volgende zomer een eigen "vlindertuin" te maken.
Ik zou mijn tuin dus zo vlinder-vriendelijk mogelijk willen inrichten

In bijlage een afbeeldingetje dat ik gemaakt heb met een programma om tuinen te ontwerpen om een ongeveer idee te geven hoe het er uit moet gaan zien.

Qua planten komt er zoiezo een vlinderstruik in uiteraard, en nog een hoop kleurige en geurige bloemen en planten.

Ik moet nog juist opzoeken welke planten welke vlinders aantrekken en eens kijken hoe makkelijk deze planten te onderhouden zijn.

Zelf heb ik nog niet heel veel ervaring met tuinieren (buiten het gras afdoen) maar ik heb er vertrouwen in dat het gaat lukken

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 26 juli 2014 - 22:33
Wannus

Wannus

Hallo
Hoe heet dat programma ?
zondag 27 juli 2014 - 06:47
Tuinprins

Tuinprins

Veel planten die vlinders aantrekken staan graag in de zon. Als je een schaduwrijke tuin hebt wordt de keuze flink beperkt.

Een andere zaak waar je rekening mee moet houden is dat veel planten die aantrekkelijk zijn voor vlinders bladverliezend zijn of in het najaar/winter tot de grond toe afsterven (om in het voorjaar weer boven de grond te komen). Helaas willen veel mensen tegenwoordig alleen maar groenblijvende planten in hun tuin maar die zijn meestal niet erg aantrekkelijk voor vlinders.


Gegroet, de tuinprins
zondag 27 juli 2014 - 08:16
Bombycilla

Bombycilla

Vlinders hebben geen gebrek aan bloemen,ze hebben een gebrek aan waardplanten.
Het tegenwoordige tuinieren laat geen ruimte voor een hoekje met wat planten zoals brandnetels.
zondag 27 juli 2014 - 12:43
koenmol

Koenmol

Dat programma noemt Realtime Landscaping Architect 2013

Zon genoeg in onze tuin hoor op een zonnige dag begint de zon rond 10u30 deftig op de tuin te komen en savonds na 19u gaat ze er pas terug uit.

Wat waardeplanten zoals brandnetels betreft, die ga ik ook zetten, maar die ga ik in potten zetten, zodat ze niet gaan overwoekeren.
zondag 27 juli 2014 - 14:46
jdcoster

Jdcoster

En kolen zetten voor de koolwitjes. toch?
Planten die "overwoekeren", dat gebeurt slechts bij tuineigenaren, ik durf ze geen tuiniers noemen, die hun tuin niet voldoende controleren. Netels in potten kweken is zinloos. Je zult dat niet lang doen.
zondag 27 juli 2014 - 16:27
Carib

Carib

Op de site van de Vlinderstichting staan lijsten met waardplanten. Het gaat om veel meer soorten planten dan brandnetels, ook veel gewone tuinplanten en bomen kunnen als waardplant dienen.
zondag 27 juli 2014 - 16:53
koenmol

Koenmol

Dit zijn de bloemen en planten die ik tot hiertoe in gedachte heb, niet enkel nectarbloemen dus maaar ook verschillende waardeplanten zitten hierbij.


Buddleja davidii / Vlinderstruik
Anethum graveolens / Dille
Malva sylvestris / Grootkaasjeskruid
Borage officinalis / Bernagie / komkommerkruid
Lavandula vera / Gewone Lavendel
Trifolium pratense / Rode Klaver
Lotus corniculatus / Gewone Rol Klaver
Melilotus alba / Witte honingklaver
Vicia sativa / Voederwikke
Sinapis alba / Witte Mosterd
Agrostemma githago / Bolderik
Coreopsis tinctoria / Meisjesogen
Callistephus chinensis / Zomeraster
Centaurea cyanus / Korenbloem
Chrysnathemum segetum / Gele Ganzebloem
Cynoglossum amabile / Chinese vergeet-mij-niet
Delphinium consolida / Wilde Ridderspoor
Echium plantagineum / Slangekruid
Eschscholtzia californica / Slaapmutsje
Iberis umbellata / Schermscheefbloem
Linum rubrum / Roodbloemig Vlas
Linum usitatissimum / Vlas
Papaver rhoeas / Klaproos
Phalaris canariensis / Kanariegras
Phlox drummondii / Vlambloem
Reseda odorata / Reseda
Tropaeolum majus / Oost-Indische kers
Verbena tenuisecta / Ijzerhard
Zinnia elegans / Zinnia
Fagopyrum esculentum / Boekweit
Phacelia tanacetifolia / Phacelia
zondag 27 juli 2014 - 22:41
leerling

Leerling

'n Snelle bedenking:
Als je een vlinderstruik wil planten, dan misschien liever een Buddleja argus. Die woekert niet. Zie:
http://www.argusmilieu.be/NL/tools/buddlejaargus

Verder: wat voor grondsoort heb je ginder? En is het er eerder nat of droog?
maandag 28 juli 2014 - 01:45
furor

Furor

look-zonder-look
judaspenning
sporkehout/vuilboom
sleedoorn
herfstaster
kropaar (e.a. inheemse grassen)
gewoon ijzerhard (heeft bij mij veel meer aantrek dan V. bonariensis)
rode spoorbloem
munt
gele ganzenbloem
zonnebloem
kogeldistel
zonnehoed
venkel

oppassen met voederwikke, heeft de neiging om nogal te woekeren ...
maandag 28 juli 2014 - 12:43
koenmol

Koenmol

thx voor de tip van de voederwikke ook.

Wat de grond betreft, het is (denk ik) redelijk kleiachtig.
Als ik ongeveer een 40cm diep ben zit ik op een kleilaag (of toch iets dat er hard op trekt)

Nu is de tuin momenteel meer put en bult dan tuin.
Binnenkort komt er een vrachtwagen zand die ik ga opentrekken om het geheel vlak te krijgen, daarop komt dan tuinaarde om dan daarop gras te zaaien (of rollen te leggen)

Nadien komt er aan de 2 zonnigste kanten een plek waar bloemen en planten komen te staan
maandag 28 juli 2014 - 19:10
leerling

Leerling

@koenmol
Nu is de tuin momenteel meer put en bult dan tuin.

Ideetje: misschien kan je de putten wat dieper en groter maken en de bulten wat breder en hoger. M.a.w. een terrein met lichte glooiingen. Als het kan, zo georienteerd dat de "heuvels" de middagzon vangen. En dan strooi je er een vlinderbloemenmengsel op. (En volg een cursus zeisen. )
In zo'n dalen is het voor vlinders en bijen fijn opwarmen en is het goed schuilen wanneer de wind waait. Bijkomend voordeel: als je bezoek krijgt van een mol stoor je je niet aan een paar heuveltjes meer.

Als je toch liever voor vlak gaat, probeer dan wat hoogteverschillen te maken met struiken en bloemen. En/of rij je gras niet helemaal af, maar laat ook daar delen hoger groeien.



dinsdag 29 juli 2014 - 00:49
Anneloes

Anneloes

ik zou toch geen kuilen adviseren op een kleilaag. dat worden waterkuilen is mijn ervaring.
dinsdag 29 juli 2014 - 12:09
Tuinman65

Tuinman65

Zelfde vraag aan koenmol als onder het topic "hoeveel teelaarde".
Welke grondbewerkingen heb je gedaan of ga je doen.
Lopen die fout dan komt hier vroeg of laat de vraag : wat is er mis met mijn gazon?
Leo
dinsdag 29 juli 2014 - 23:26
koenmol

Koenmol

dit weekend ga ik met een frees de volledige tuin omwoelen, daarop zou ik de opvulgrond kappen om die dan mooi gelijk te trekken.
Daarop zou ik dan de grond doen waar het gras op kan groeien en de plantjes op kunnen groeien.

lijkt mij de goede manier om het zo te doen, indien niet, dan hoor ik het uiteraard heel graag
dinsdag 29 juli 2014 - 23:46
Patrikc

Patrikc

Lijkt mij niet de goede manier...

Over hoeveel cm's dikte spreken we per laag, vulgrond en teelaarde ?

Is de huidige grond origineel of aangevoerd ? Is de huidige toplaag de typische leembodem van de zwalmstreek ?
dinsdag 29 juli 2014 - 23:57
Tuinman65

Tuinman65

Met een frees maak je de grond niet diep genoeg los.
Zeker niet als het de eerste grondbewerking is.
Zoek eens via de zoekfunctie hoe het wel moet.

En je laat ook veel vragen onbeantwoord.

Leo
woensdag 30 juli 2014 - 22:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon